verkeerde studiekeuze

.

Tja, een studie kost tijd. Jouw studie heeft inderdaad veel contacturen, maar dat hebben de meeste studies, zeker in de eerste twee jaar. Daarna ga je vaak minoren doen en kun je zelf meer je tijd indelen.

Daar moet je niet teveel op af gaan, vind en denk ik. Maar als je het niet naar je zin hebt in Belgie en de opleiding ook niet is wat je ervan verwacht had, dan is dat wel een reden om eens goed te kijken wat je wil.

En ik was 21 toen ik begon aan mijn HBO, omdat ik eerst MBO heb gedaan in plaats van 2 jaar Havo na mijn Mavo. Een aantal klasgenoten was mijn leeftijd, sommige ouder en de meeste jonger. Na ruim 5 jaar later heb ik echt leuke vrienden gemaakt op school, waar ik nog steeds veel mee om ga ondanks dat ik geen lessen meer heb. Aansluiting was echt geen enkel probleem en ik ben ook niet eens op kamers gegaan of bij een vereniging. Is wel HBO dan he, daar gaan veel mensen niet op kamers heb ik het idee.

Ik heb afgelopen schooljaar de koksopleiding gedaan, waarom? Omdat koken een hobby van me is. Ik vond dit toen ook niet meer leuk, ook omdat ik niet meer kon koken wanneer en wat ik wilde. Ik heb dit toen aangegeven bij mijn mentor en die heeft contact genomen met een soort studieloopbaanbegeleider en ik heb toen met die man gekeken wat er bij mij past. Ik kreeg toen een aantal beroepskeuzetesten mee naar huis. Uit die testen kwam dat Medewerker Maatschappelijke Zorg/Jeudzorg wel bij mij zou passen.

Ik heb het jaar wel afgemaakt, omdat de stage wel leuk was. Ik ben eind augustus begonnen met MMZJZ, dus de opleiding die volgens de testen goed bij mij zou passen, en ik vind het super leuk! Ook vind ik koken weer leuker omdat ik kan maken wat ik wil en hoe ik het wil :slightly_smiling_face:

Dus misschien zou je ook voor dat soort testen kunnen vragen? En als je een studie hebt kan je scholen zoeken die die opleiding aanbieden en dan kan je een locatie zoeken waar je wilt en je inschrijven.

Ik zou een gesprek aanvragen met een trajectbegeleider. Vaak geeft dit al extra duidelijkheid over wat je echt wilt en waar nu juist het probleem zit. Bovendien kunnen zij je tips geven om een goede keuze te maken.

Is er misschien een andere opleiding die je kunt doen? Als het echt je ding niet is kun je nog altijd veranderen, hoe sneller je dit doet hoe kleiner het risico op een onnodig verlies van studiepunten.

Maar, het academiejaar is in België echt nog lang niet bezig. Weet je wel zeker dat je niet gewoon overweldigd bent? Die lange dagen worden korter, want het eerste jaar is een schiftingsjaar. Vorig jaar had ik ook enorm veel les, nu heb ik amper de helft aan colleges. En wat je leeftijd betreft, daar zou ik me echt geen zorgen over maken. Normaal gezien begint men in België aan een hogere studie als men 18 is, dat is amper twee jaar verschil dan. Niemand die dat merkt! :wink:

.

Of je echt te snel bent weet ik niet. In mijn opleiding en ook in mijn vriendenkring waren er echt veel mensen gestopt in de eerste week. Als het echt je ding niet is, versta ik ook wel dat je dit nu al denkt. Probeer er het beste van te maken, misschien valt het mee, misschien ook niet. Veel succes nog met het vinden van een nieuwe opleiding! En als het een geruststelling mag zijn, ik zit zelf in een opleiding die ik niet graag doe, maar ik heb toch besloten om mijn bachelor af te maken. Ik zal zelf dus ook wat ouder zijn als ik met mijn nieuwe opleiding begin, maar liever dat dan ongelukkig zijn.