Verkeerde opleiding?

Hey! - sorry, lang verhaal maar hoop dat iemand me raad kan geven

Ik ben dit jaar aan een opleiding begonnen maar ik vind het nogal tegenvallen. Ik wilde eerst havo gaan doen maar toen ik op mijn ‘favoriete’ school was afgewezen (en al mijn vriendinnen wel waren aangenomen, terwijl ik hogere cijfers had) had ik er nogal de pest in en toen heb ik een andere havo ook afgezegd omdat ik die school niet leuk vind. Nu valt deze opleiding me enorm tegen, dus zat ik erover te denken om alsnog havo te gaan doen. Mijn vader is hier echter niet zo’n voorstander van want die heeft zoiets van “Jij bent alles na een paar weken zat, verzin eerst maar wat je echt wilt worden. Want ik blijf niet betalen als jij elk jaar maar gaat switchen.”
Daar heeft hij wel gelijk in, maar ik weet dus niet wat ik echt wil. De ene keer denk ik “O, dit lijkt me leuk!” en de maand daarop is het weer helemaal anders. Nu wil ik wel gewoon een goede opleiding, dus ik wil sowieso uiteindelijk HBO afmaken. (doe nu MBO) maar ik heb ook nog geen idee wat ik daar wil doen. En ik probeer echt al een paar jaar te verzinnen wat ik nou voor beroep wil gaan uitoefenen.
Ik ben nu 17, word dit jaar in september 18, en ik twijfel of ik anders een jaartje zou gaan ‘nadenken’ wat ik nou echt wil. Maar ik ben bang dat dat de hele situatie daar ook niet beter van word.

Iemand hetzelfde meegemaakt of tips of iets dergelijks? Want ik weet nu niet of ik een intake moet aanvragen bij de havo, of wat anders…

x

up

Je kan dan beter naar havo toe gaan, aangezien je dan nog langer de tijd hebt om na te denken wat voor opleiding je wil gaan doen.

Lastig, had ik ook!
Ik denk inderdaad, dat als je nog overweegt om havo te gaan doen, een jaartje werken niet heel handig is. Probeer in ieder geval vast een richting te bedenken, en streep af wat je sowieso niet wilt, dan weet je vader in ieder geval dat je er serieus over nadenkt!

Dat heb ik ook, alleen ja havo is een goed idee… waarom dan eerst een jaartje vrij nemen? Ik dacht ook een jaartje vrij te nemen maar dat is nu al uitgelopen naar 2 en een half en echt niet dat je je luie ass dan nog makkelijk terug in de schoolbanken krijgt.

Dus, wees verstandig! :wink: haha

Je kan ook eens met een loopbaanadviseur/studieadviseur gaan praten ofzo! Misschien dat zij je ook goed kan helpen daarmee.

Ik ben zelf deze week gestopt met m’n opleiding omdat mijn school gewoon heel slecht was.
Geen leraren, geen lokaal, geen les en als er dan eindelijk een leraar was en een lokaal zat iedereen als zombie’s achter z’n laptop. Ook maakte ze niet waar wat er gezegt werd bij de open dag en daarom heb ik besloten om me uit te schrijven. (daarbij waren er nog wat problemen maar dat terzeide)
Het streven voor mij is om na de zomervakantie te gaan beginnen en me nu goed te oriënteren. Ik heb voor mezelf een aantal dingen op een lijstje gezet zoals wat ik wel leuk vind en wat niet en welke opleidingen me wel wat lijken en welke niet. Daarna heb ik gekeken wanneer er open dagen zijn en we gaan ze allemaal af tot dat ik iets gevonden heb wat me leuk lijkt.

Jou opleiding valt dus ook tegen, dus ik zou het er zowieso eerst nog eens goed over hebben met je ouders en misschien kan je samen met hun een lijstje maken van de min punten en de goede punten van jou opleiding zodat je beter kan beslissen.
Daarna zou ik op internet gaan zoeken naar opleidingen die jou leuk lijken en naar open dagen gaan. Sommige opleidingen beginnen ook al in januari of februari, maar ik zou er wel goed over na denken en niet te ‘gehaast’ beslissen. Ook kan je bij sommige opleiding een dagje mee lopen, misschien een aanrader?? (zo kan je meteen zien wat er gedaan wordt in lessen, hoe de lessen eruit zien, je kan een praatje maken met leerlingen die de opleiding al doen enz)
Omdat je nog geen 18 bent, ben je wel nog leerplichtig dus kan je niet zomaar van school af. Als je echt nog een jaartje de tijd wilt nemen om na te denken zou ik goede afspraken met je ouders maken wat je dan in de komende tijd gaat doen.
Ik ga bijvoorbeeld in de komende maanden een spaanse cursus doen en m’n theorie leren voor m’n auto.
Bedenk wel dat de overstap van mavo>havo lastig kan zijn, ik zie het aan een vriendin van mij. Zij zit in haar examen jaar van de havo maar heeft er echt heel hard voor moeten werken.

In ieder geval veel succes met beslissen, als je je daar echt niet op je plek voelt en echt iets anders wilt doen zou ik daarvoor gaan!
Ik vond het ook een moeilijke beslissing, en dat zal het ook altijd wel zijn voor iedereen die voor zo’n belissing komt te staan, maar ik ben achteraf heel erg blij dat ik het gedaan heb en ik voel me een stuk beter!

Ja nja ik zit er nu over te denken om te stoppen voor februari (dan krijg je het school geld nog terug, en we hebben het al niet zo breed hier) en dan begin volgend schooljaar met de havo te beginnen. Zodat ik ook nog ff goed kan nadenken. Maar ik ben gewoon zo bang dat ik spijt krijg…

upje

mijn oma zegt altijd;
eens uit de schoolbanken altijd uit de schoolbanken

je leest het veel een jaartje nadenken wordt 2 jaar en zo verder