Verkeerde opleiding

Hallo, ik heb een probleempje. Ik ben 16 jaar en ben net begonnen met mijn mbo opleiding. Na de eerste week wist ik gelijk dat dit niets voor mij was. Ik vind de vakken stom, de docenten mogen mij niet en heb niet de goede eigenschappen voor deze opleiding (dacht ik wel te hebben). Is het nou zo dat je als 16 jarige een verkeerde opleiding hebt gekozen, je gewoon pech hebt en geen andere opleiding kan doen? Ik beschik namelijk alleen over een vmbo diploma. Heb trouwens ook al een leuke nieuwe opleiding gevonden.

Groetjes Emma

Ik kom niet uit Nederland dus ik weet niet veel over MBO en VMBO. Maar het zou me verbazen dat je als 16jarige niet meer iets ander zou kunnen kiezen. Hier in Belgiƫ is dat toch niet zo (We beginnen aan een vervolgopleiding op ons 18de).
Wat studeer je nu en wat wil je studeren?

Volgens mij mag je tot februari bij een andere opleiding instromen. Ik zou met je mentor bespreken en anders naar de schoolopleider oid gaan voor verdere stappen

Je hebt meestal op een hoge school een loopbaanbegeleider, vraag daarnaar bij je mentor, die kan je daarin verder helpen. Het is echt niet raar dat de opleiding toch tegenvalt. Er zijn er zoveel die toch een andere opleiding doen. En zelfs nadat ze een opleiding af hebben gemaakt doen ze nog een hele andere (zoals ondergetekende). Geen zorgen, je bent als 16-jarige echt niet gedoemd :wink:

Ik zal je zo snel mogelijk aanmelding voor de opleiding die je leuk vind.
Je kan ook op 16jaar gewoon switchen van opleiding. Kijk wel of je het goeie niveau hebt en goed kan onderbouwen waarom je huidige opleiding niet bij je past en deze wel, omdat ze wel wat strenger zijn in het aannemen na de zomervakantie.