Verkeerde keuze

Hoi meiden,

Mijn hobby is al een tijdje bakken. Taarten Cakes broodjes, noem het maar op. Ik dacht dus ook ik maak hier mijn beroep van. Maar na heeeeel veel piekeren ben ik erachter dat dit het niet is voor mij. Dat klinkt natuurlijk vreemd, omdat ik me alleen nog maar heb inschreven bij het roc en dus nog niets heb meegemaakt. Maar ja, als je bakker bent dan moet je vroeg uit bed, dat is voor mij altijd al lastig geweest. Je hebt een heel ander leefrooster dan andere mensen, je moet vroeg naar bed om er vroeg uit te komen en je bent vroeg in de middag weer klaar met werken terwijl andere mensen nog moeten werken… Het zal dus lastiger zijn om dingen te doen met vriendinnen en helaas heb ik die al niet zo veel.

Nu weet ik alleen niet wat ik dan voor opleiding moet doen in plaats van bakkerij… Vroeger wilde ik kapster worden, daarna gastouder (oppas met een chique naam) daarna horeca werk, daarna weer bakker, toen weer kapster, en nu ben ik de draad kwijt! Ik vind het zo moeilijk kiezen. Wat moet ik nu doen? Ik heb al brieven binnen dat ik kleding moet gaan passen en dergelijke… Ik heb gekozen voor scalda middelburg (eerst roc).

Ik hooo dat jullie me kunnen helpen…

Heb je al eens een beroepstest gedaan? En dan niet zo’n gratis flutding van 5 min op internet :’) Zou wellicht kunnen helpen?

Idd, beroepstest doen. En verder naar open dagen gaan, een les proberen meevolgen, praten met mensen die de opleidingen echt doen zodat je een ‘echt’ beeld ervan krijgt, handboeken e.d. proberen te bekijken als die er bij te pas komen, …

Alsof je anders in de ochtend wél met je vriendinnen afspreekt? Je ziet elkaar toch het meeste s’avonds!
Ik zou het persoonlijk héérlijk vinden om vroeg in de middag klaar met werken te zijn!

Dit inderdaad, je moet iets doen dat je leuk vindt en je moet je niet laten weerhouden door de tijden etc. Als je nu een ander beroep neemt dat je minder leuk vindt ga je met veel minder plezier naar je werk. Je moet juist met veel plezier naar je werk gaan, en ookal moet je daar vroeg voor opstaan dit zal je dan niet erg vinden omdat je met plezier gaat werken. Maar voor als je het beroep zelf niks vindt kun je het beste nog even een beroepskeuzetest doen en misschien nog wat opleidingen bezoeken (er zijn nog enkele opendagen op sommige scholen)

Zoals de anderen al zeiden laat je niet afschrikken door de werktijden.
In het begin is het wel even wennen vooral omdat je het nu niet zo vroeg je bed uitgaat.
Maar vanzelf went je lichaam er aan!
als je moest kiezen tussen een baan of opleiding waar je niet graag of met niet veel plezier naar toe gaat. of een baan opleiding waar je met veel plezier naar toe gaat? je moet er wel vroeg uit. maar je bent ook eerder thuis om leuke dingen te doen (:

Lieve schat,
Het heeft geen enkel zin om van opleiding te veranderen om die werktijden.
Dat is gewoon zinloos want stel jou vriendinnen willen arts/ verpleegkundige en allerlei beroepen worden waarbij er veel flexibele inzet nodig is ik neem aan dat ze dat dan gewoon willen blijven doen.
Maar ik snap je punt ook wel ik wens je veeel suc6 dermee.

hey,

1 ding moet je niet doen. gastouder. mijn zus doet het ook en er is geen werk in te vinden waardoor ze nu noodgedwongen in een supermarkt gaat werken.
en als je bakker wil worden moet je inderdaad vroeg op. maar als je het leuk vind denk ik dat het het wel waard is.
je kunt altijd beginnen met de opleiding en als je het na een jaar echt niet leuk vind stop je.
ik heb ook heel veel problemen gehad met opleiding kiezen en ik heb voor verpleegkundige gekozen. het eerste jaar vond ik het heel moeilijk omdat ik stage moest lopen in een verzorgingstehuis. ik zag er erg tegen op maar het blijkt heel leuk te zijn. dus gewoon even doorzetten en je ziet het vanzelf wel.
de opleiding kan je nog verassen

-

Serieus, je wilt de opleiding die je leuk vindt niet doen omdat je dan geen 9 tot 5 baan hebt? Alsof je normaal voor 9 uur gaat afspreken…
De meeste mensen die ik ken die zien hun vrienden enkel 's avonds en in het weekend. Een paar mensen die hebben het geluk dat 1 of meer van hun vrienden in hetzelfde bedrijf werken waardoor ze elkaar ook onder werktijd kunnen zien.
Zie het gewoon als handig dat je zo vroeg klaar bent met werken. Dan kun je nog even thuis schoonmaken of boodschappen doen voor die dag. Of gewoon een uurtje lekker rustig op de bank met een doos bonbons en een goed boek zonder dat iemand er wat van zegt.

Wat je zegt - je hebt je alleen nog maar ingeschreven. Je weet dus helemaal nog niet wat de praktijkervaring je gaat brengen maar schrijft het al bij voorbaat af. Als je erg twijfelt, heeft het weinig zin om in alle haast een ander opleiding te zoeken die je misschien wel leuk vindt - als je snel moet kiezen, maak je ook snel de verkeerde keuze. Ik zou de kans gewoon wagen, wie weet heb je het ontzettend naar je zin! Mocht dat niet het geval zijn, dan kan je nog een jaartje rustig nadenken wat je dan wel wilt en volgend jaar je inschrijven bij een nieuwe opleiding.

Als je gaat richten op patisserie vallen de tijden wel mee, een bakker moet vooral vroeg opstaan (rond drie uur) voor brood, in de ochtend vanaf ongeveer 7 uur wordt er pas begonnen aan banket.

Ga eens vragen of je mee mag lopen met een bakker! En ook met een kapster en andere beroepen die je leuk lijken, het beroep is ook belangrijk. En dan natuurlijk vragen of je ook een lesje mag meelopen met de opleiding die erbij past. Zo krijg je hopelijk een goed beeld van de opleiding en beroep