Ik hardloop sinds een tijdje weer (hoewel het niet echt hardlopen is, ik ga meestal rond de 8.5 km per uur dus das niet onwijs hard ofzo) maar ik merk dat ik altijd heel erg misselijk en duizelig word tijdens het hardlopen. Opzich probeer ik dat altijd te negeren, maar het is wel heel vervelend. Helemaal nu ik volgende week de piepjestest op school moet doen, waar ik echt extreem bang voor ben. De vorige keer heb ik het volgehouden tot trap 6,5 en ik was nog niet echt moe, maar ik was gewoon zo bang dat ik zou flauwvallen of zou kotsen in het midden van de gymzaal dat ik gestopt ben. Mijn vader hardloopt met me mee en zegt nu dat hij aan me merkt dat ik een verkeerde ademhaling heb tijdens het hardlopen en dat het daar waarschijnlijk aan ligt, maar ik heb geen idee hoe ik ‘‘normaal’’ moet ademen. Heeft iemand tips voor ademhalingsoefeningen ofzo?
Kan het niet zo zijn dat je lichaam het lopen wel aan kan, maar jouw conditie niet? Hoe ben je begonnen? Misschien is het een optie om ‘opnieuw’ te beginnen en bijvoorbeeld 1 minuutje hard te lopen en dan 1 minuut wandelen, om daarin je ademhaling onder controle te krijgen?
Ik heb echt heel rustig opgebouwd, maar de misselijkheid is er vaak al meteen als ik begin. Bij 1 minuut hardlopen en 1 minuut wandelen heb ik er ook al last van. Het wordt niet erger ofzo, omdat ik nooit zware trainingen doe ofzo. Alleen bij de piepjestest heb ik hier wel heel erg last van en ik denk niet dat het aan conditie ligt. In ieder geval, ik zie iedereen om me heen helemaal bezweet neerkomen en mijn benen kunnen best verder, ik ben niet extreem moe, maar gewoon duizelig en misselijk
Ik snap je, ik loop nu niet meer zoveel hard maar toen ik dat nog wel deed had ik daar ook heel erg veel last van. Het is belangrijk om via je buik te ademen, dus eigenlijk je buik met je adem naar buiten duwen. Zorg er daarnaast ook voor dat je niet te snel ademt. Natuurlijk ga je met het hardlopen steeds sneller ademen maar daarom moet je ook dat zoveel mogelijk tegen proberen te gaan - als je te snel ademt, komt de lucht immers amper je longen binnen voordat je het weer uitademt. Ik probeer altijd “neus in, mond uit” aan te houden. Als ik echt ga hijgen dan lukt mij dat ook niet meer en dan wordt het gewoon “mond in, mond uit” haha maar ook dan probeer ik altijd de lucht eventjes vast te houden na het inademen voordat ik het weer uitadem, al is het maar een seconde.
Ik moet misschien inderdaad meer door mijn buik ademen ja. Ik adem al in door mijn neus en uit door mijn mond, dus dat is niet echt het probleem.
Probeer het onder controle te houden door simpelweg je stappen te tellen. 2/3 stappen inademen, 2/3 stappen uitademen. Misschien dat het zo wat beter lukt?
Ik heb er zelf geen last van, maar ik ben wel heel bewust bezig met mijn ademhaling. Dat ie rustig en hetzelfde blijft. Belangrijk is denk ik niet te veel naar lucht te happen en wel door te blijven ademen.
Misschien kun je op Google of bv op YouTube een filmpje vinden met ademtechnieken voor hardlopen?
Als je vader met je mee hardloopt en dit opmerkt, heeft hij je geen tips gegeven? Ik weet namelijk niet wat je nu doet en of je bewust op je ademhaling let. Heb je van te voren wel genoeg gegeten en gedronken gedurende de dag?
Ik ben het met Traveler eens, ikzelf doe 3 stappen inademen, 3 uitademen. En als ik tijdens het hardlopen in de gaten krijg dat dat te weinig is doe ik om de 2 stappen.
Er zijn hardlopers die alleen door hun neus ademen. Dat heeft heel veel gezondheidsvoordelen. Je zal eerst een stap terug moeten nemen, maar daarna kun je heel goed sporten en vooruitgang boeken.