Verkeerd vriendje, hoe vriendin helpen?

Hay meiden. Ik had al een topic gemaakt, maar daar kreeg ik vrijwel geen reacties op, omdat ik er een verkeerde titel aan had gegeven.

Vorig jaar toen ik op uitwisseling ging, leerde ik een jongen goed kennen omdat mijn uitwisselingsstudent de beste vriendin was van die van hem. We zaten dus heel vaak met elkaar opgescheept, waardoor we elkaar heel goed leerden kennen. Hij is heel anders dan ik, maar toch konden we heel goed en gezellig praten, het was echt een soort vriend geworden. Zo vertelde ik hem veel over een jongen waar ik toen mee zat en hij vertelde veel over meisjes, zo kwam ik dus te weten dat hij een ontzettende flirt is en ook meerdere malen is vreemdgegaan. Eigenlijk bij vrijwel alle vriendinnen die hij heeft gehad (wat sowieso een groot aantal is) is hij vreemd gegaan. Ik heb hem verteld dat hij dat niet moet doen, maar verder heb ik me er niet mee bemoeit, het ging me tenslotte ook weer niet heel veel aan, ik kende hem pas een week echt goed.

Na de uitwisseling sprak ik hem af en toe nog, maar de echt goede gesprekken waren verdwenen. Een paar maanden terug leerde hij mijn beste vriendin kennen. Ze vonden elkaar eigenlijk vanaf het begin direct al leuk en hebben al snel wat gekregen. Dat vond ik in eerste instantie natuurlijk heel leuk voor allebei, want ze zijn ook echt elkaars type. Toch maak ik mij nu heel veel zorgen om mijn beste vriendin. Ze is heel verliefd op hem, maar hij maakt haar niet gelukkig. Hij is toen ze twee weken wat hadden vreemdgegaan met zijn ex. Ze heeft het hem vergeven, maar ze heeft het er nog heel moeilijk mee. Laatst had ik toch weer een goed gesprek met hem, toen heeft hij verteld dat hij mijn beste vriendin echt ontzettend leuk vind, maar dat hij ook nog gevoelens heeft voor zijn ex en dat meisje ook voor hem. Bovendien spreekt hij heel veel met meisjes af, laatst bleef er ook een vriendin van hem bij hem slapen, hij flirt ook met ze en plaatst veel op twitter als: ‘Bellen met lieve -naam-’ wat dan dus niet mijn beste vriendin is. Mijn vriendin heeft hem er al vaker op aangesproken maar hij doet er niks mee.

Nou heb ik haar verteld dat ze beter verdient dan hem en dat ze het beter kan uitmaken, maar dat het haar keuze is. Ik begrijp heel goed dat het moeilijk is om het uit te maken, omdat ze verliefd is. Bovendien is ze ook erg onzeker en heeft ze het idee dat jongens haar niet snel leuk vinden, wat absoluut niet waar is, ze is een ontzettend leuke meid. Ze heeft me verteld dat ze niet over hem heen kan komen als ze het uitmaakt, maar dat geloof ik niet. Mijn ex is zelf ook vreemdgegaan, ik heb het direct uitgemaakt. En het heeft inderdaad heel lang geduurd, maar je komt er uiteindelijk WEL overheen. Ik wil haar heel graag helpen, maar ik weet niet hoe. Weten jullie hoe? Dankjewel alvast!

pfff… ik zou je heel graag willen helpen maar ik denk dat je niks aan me hebt. Sorry.

Uhm…
Ik vind het sowieso heel lief van je dat je het beste voor je vriendin wilt. Ik denk alleen dat ze het zelf moet ondervinden. Je kunt haar natuurlijk wel steunen (als het uit gaat) of melden als hij vreemd gegaan is, maar ik denk niet dat je er al te veel op aan moet dringen. Naja… succes.

Wat justsayno idd zegt. Ik denk dat ze het zelf moet ondervinden, hoe moeilijk dat ook gaat worden voor haar.

Dankjewel voor de reacties! :slightly_smiling_face:

Ik zou 'm dumpen, vreemd gaan vind ik onacceptabel.

ja de ts zou m ook dumpen, maar dr vriendin moet dat zelf doen…

vreemdgaan is idd onacceptabel. Ik snap dat ze verliefd is maar stel je eens voor: zou ze beter zijn met hem, met vreemdgaan en alles erbij? Dan weet ik al sws het antwoord. Ik snap echt dat ze verliefd is, maar die jongen gaat haar alleen maar pijn doen, dat is wat ik opmaak uit wat ik lees… Hoe moeilijk het ook is: ik vind dat ze het uit moet maken. Beter voor haar.

Ik vind ook dat ze het beter uit kan maken, maar het probleem is, hoe kan ik haar overtuigen, zonder dat ik haar push? Het is uiteindelijk haar eigen keuze, maar toch wil ik haar wel duidelijk maken dat het beter is. Of moet ik het haar niet proberen duidelijk te maken en haar er zelf achter laten komen? Dankjewel voor de reacties! :slightly_smiling_face:

Pff… je kan haar alleen advies geven, je kan haar niet dwingen. Vertel haar gewoon wat jij weet en dat je je zorgen maakt. Meer kun je niet echt doen.

Dat heb ik inderdaad al gedaan. Denk niet dat ik dan veel meer kan doen. Alleen ze gaat ook met mij op vakantie en de vorige keer dat zij op vakantie was, was hij vreemd gegaan. Ik ben heel bang dat straks onze vakantie een drama wordt omdat het of 1. hij opnieuw vreemd gaat en zij het hoort terwijl we daar zijn of 2. het sowieso al uit is, maar dan net voor de vakantie en ze liefdesverdriet heeft of 3. het niet uit is, maar dat ze het heel de tijd over hem heeft en hem eigenlijk wilt controleren wat hij doet en met wie omdat ze hem niet kan vertrouwen. Ik heb wel ontzettend veel zin om met haar op vakantie te gaan hoor, ben hier alleen een beetje bang voor. Hoe kan ik dit voorkomen?

hoe kan je iemand vergeven die vreemd gegaan is.

wel kut ja, alleen ik zeg je 1 ding, ZE IS NIET DOM EN ZIET ALLES! Je moet je niet zo druk gaan maken. Ik heb ervaring met dit en geloof me, het is het niet waard als ze niet luistert.
Trust me.

Dankjewel voor je reactie GoldenCrystal, je hebt gelijk!

Graag gedaan hoor :grinning: