Verkeerd slaapritme

Heey meiden

Ik heb een probleem en ik zou graag advies willen.
Mijn slaapritme is helemaal naar de kl*te. Ik slaap dus pas rond 4:00 / 5:00 en dan blijf ik slapen tot laat in de middag.

Ik heb het wel vaker. Dan is mijn slaapritme helemaal goed dan slaap ik bijv rond 23:00 en dan sta ik op rond 9:00 / 10:00 maar dan ineens zit er zo’n nacht tussen waar ik echt niet kan slapen uit het niets en blijf ik weer de hele nacht op.

Ik weet echt niet wat ik moet doen om mijn slaapgewoonte permanent goed te houden.
Voor de rest leef ik gewoon gezond maar doordat ik laat opsta eet ik niet op de juiste tijden.

Iemand advies aub?

In principe heb je 8 uur slaap nodig, sommige mensen meer, sommige mensen minder. Als je dus om 10 uur gaat slapen, kan je best om 6/7 uur wakker worden. Laat naar bed is dus niet erg als jij dat kan handelen, dan word je om 9/10 uur wakker zoals jij al zegt.

Probeer een uur voor je wilt gaan slapen je TV, computer en telefoon weg te doen. Kom wel je bed uit overdag zodat je je bed alleen maar associeert met slapen en niet op je bed gaat zitten om TV te kijken of te computeren.

Drink geen fris en koffie etc. meer na 8 uur en probeer ook niet meer te eten na 8 uur (eten = energie = niet slapen!)
Mocht je nu echt problemen hebben met in slaap kunnen, kun je melatonine proberen, of kamillethee (zonder suiker en honing, = energie = niet slapen!)

Heb je de beetje standaard dingen al geprobeerd? Overdag geen koffie drinken/frisdrank zoals cola/energiedrankjes. Voordat je gaat slapen niet computeren/op telefoon spelen/tv kijken. Lees liever een boek of neem nog een warme douche.

Als je pas rond 4:00 gaat slapen evengoed je wekker om 9:00 zetten. Lastig waarschijnlijk om de dag door te komen maar dan ben je tenminste wel moe als je 's avonds weer naar bed gaat.

Ga je niet naar school/werk?

@Purr
@Nontimebombala

Dankjulliewel voor de tips. Ik probeer altijd gewoon een routine aan te houden. Dat is zeg maar dat ik ga avondeten rond 19:00 / 20:00 (wij eten nooit voor 18:00)
En daarna ga ik meestal een warme douche nemen of in bad en dan probeer ik na 22:00 mijn laptop af te sluiten maar ik kan het niet echt laten om dan nog op mijn mobiel te zitten.

Ik drink wel koffie maar meestal als ik wakker word dus niet in de avond ofzo.
Ook zet ik mijn wekker maar ik slaap er doorheen.

Ik heb gewoon soms nachten waarin ik gewoon echt niet kan slapen wat ik ook doe. Zelfs als ik mijn mobiel wegzet kan ik soms niet in slaap komen.

Nee ik volg een studie thuis ivm privé omstandigheden. Niet citeren

hoe komt het dat je door je wekker heen slaapt? ik slaap ook door harde geluiden heen omdat er ook regelmatig vrachtwagens etc. door de straat komen, dus ik zet een liedje op als wekker, en vol volume.

misschien kun je je gordijnen (half) open houden, als je gaat slapen is het toch donker maar dan word je automatisch sneller wakker als het 's ochtends licht is!

Ik slaap er niet doorheen maar ik zet hem zeg maar onbewust uit. :cold_sweat: Ja de gordijnen openhouden is wel een goed idee :slightly_smiling_face:

Je wekker aan de andere kant van de kamer zetten dan :stuck_out_tongue:

Bedankt voor de tips iedereen.
Ik ben zelf niet zo’n fan van mijn wekker (aka mobiel) aan de andere kant van mijn kamer leggen maar ik denk dat ik me daar ook is overheen moet gaan zetten als ik wakker wil worden.

Deze nacht heb ik trouwens ook maar 2 uur geslapen maar vandaag moet ik wel wakker blijven vanwege bezoek dus vanavond zal ik zeker wel dood op zijn. (hoop ik)

Waarom wil je je mobiel niet aan de andere kant van de kamer?

Wat doe je als je niet kan slapen? Blijf je in het donker liggen? Of ga je dan achter je telefoon/laptop/tv zitten?

Heb je ook een beetje een slaap ritueel? Dus standaard activiteiten die je gaat doen voordat je gaat slapen zoals een kop warme thee drinken, lezen of iets anders. Zo niet is het misschien een idee om iets te verzinnen. Wat ook helpt is zo’n slaapspray proberen. Die spuit je op je kussen en dan wordt je automatisch slaperig. Dit komt omdat je lichaam dit herkent als slaap tijd (net als het slaap ritueel) waardoor je slaperig wordt. Dit werkt trouwens niet in één keer. Dit is allemaal gewenning.

Probeer overdag niet te veel in je slaapkamer te zitten. Als dat niet kan probeer dan overdag niet op je bed te zitten. Dit zorgt er ook voor dat je slaapplek alleen associeert als slaapplek en dan wordt je sneller slaperig(zoals het slaap ritueel).

In bed blijven liggen, ook al kan je niet slapen. Ook gewoon het licht uithouden. Ook al slaap je niet, je lichaam is dan wel aan het rusten. Rusten is bijna net zo belangrijk als slapen. Voor je het weet val je zelfs gewoon echt in slaap.

En daarnaast ook niet gaan piekeren over gebeurtenissen of dingen die je de volgende dag moet doen. Zit ook voor het slapen gaan niet teveel op je telefoon/tablet en voer vooral geen heftige gesprekken, dat is de truc om niet te kunnen slapen haha. Ook gesprekken op whatsapp vallen hieronder. Dus vooral lekker ontspannen.

Wat ook nog kan helpen is overdags “druk” bezig te zijn, dus alle dingen doen die je wilt doen. Waardoor je rond 20 uur eigenlijk gewoon klaar bent en wat ontspannende dingen kan gaan doen.

Een nachtje doorhalen werkte bij mij wel… en jezelf overdag dwingen wakker te blijven tot een uur of 8 ('s avonds).