Verhuizen naar het buitenland?

Ik ben 20 jaar en kom al behoorlijk wat jaren met mijn ouders in italie, ik heb daar inmiddels een grote vriendenkring opgebouwd en voel me daar ontzettend thuis. Sinds 3 jaar kom ik elke zomer terug om 2 maanden te werken en tijd met mijn vrienden door te brengen. Als ik terug kom voel ik me verschrikkelijks… Ik weet gewoon dat ik daar wil wonen en een leven op wil bouwen.
Het lastige is alleen dat ik in Nederland net mijn eerste jaar rechtenstudie er op heb zitten en hier ook mijn eigen dingetjes heb. Al voel ik me zoveel gelukkiger als ik daar ben.
Toch zit ik er serieus over na te denken om misschien een studie of iets anders in Italie op te pakken.
Ik spreek de taal al aardig en ga binnenkort beginnen met een cursus om nog wat beter in de taal te worden.

Ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die met zo’n probleem zitten, of die zelf wel de stap hebben genomen te vertrekken voor een studie of iets dergelijks… Ik weet zelf namelijk niet zo goed waar ik moet beginnen.

Ik heb precies hetzelfde verhaal, maar dan met zuid Frankrijk. Maar, mijn studie was internationaal georiënteerd, waardoor ik dus stage, studie, minor en afstuderen allemaal in het buitenland heb kunnen doen. In totaal heb ik van mijn 4-jarige studie maar 2 jaar in Nederland gezeten. Misschien is dit een idee? Tuurlijk ligt het met een rechtenstudie wel iets anders

Wauw wat gaaf zeg dat je dat hebt kunnen doen. En nu woon je nog steeds daar? Ja ik vind het lastig, ik heb steeds vaker het gevoel dat ik nu dus de verkeerde studie heb gekozen omdat ik er daar vrij weinig mee kan… Het liefst zou ik daar gewoon opnieuw willen beginnen. Heb je dat via je school/universiteit kunnen regelen? Ik vind het nogal lastig om informatie over dit soort dingen te vinden…

Misschien wel iets om aan te denken dat het daar ook niet rozengeur en maneschijn zal zijn. Als je er echt woont zal het vast net wat anders zijn.
Je kunt toch misschien gewoon aan je studiebegeleider vragen naar de mogelijkheden, wie weet is er wel wat mogelijk?
In het topic ‘studeren in het buitenland etc’ zitten veel mensen die in het buitenland zitten nu en je vast kunnen helpen!

Ik heb er ook al even gewoond in het verleden en ik twijfel ook of ik er niet permanent heen zou verhuizen na m’n studie. Ik vind dat je het zeker moet doen als je hart daar ligt en niet in Nederland. Denk er wel aan dat de vakantieperiodes altijd leuker zijn en dat je ook te maken gaat krijgen met het echte leven daar.

Dit idd. Ik heb ook altijd een verschrikkelijk gevoel wanneer ik terug kom van vakantie. Vooral omdat je dan weet dat het echte leven weer gaat beginnen. + denk ik ook dat de taal vele malen moeilijker zal zijn wanneer je een opleiding volgt. Ik ben bijvoorbeeld heel goed in Engels, maar de engelse opleiding? Ik zou absoluut niet weten waar te beginnen en hoe ik mezelf qua school uit moet drukken in de taal.

Wanneer je dat allemaal al overwogen hebt, zou ik zeggen dat je de stap kunt proberen te zetten. Woon je nu nog bij je ouders of woon je al op kamers? Anders zou ik niet gelijk de stap zetten om in Italië voor het eerst zelfstandig te worden, omdat ik denk dat de druk en de verantwoordelijkheden dan opeens te groot gaan worden.

Ja dat klopt absoluut. Ik weet dat het leven ook heel anders is als je toch aan het werk gaat of gaat studeren. Ik vind het ook lastig omdat ik hier nu midden in mijn studie zit, ik vind het zonde om dat zomaar op te geven… Ik woon nu op mezelf in Amsterdam.
Ik voel me gewoon echt verschrikkelijk hier.
Wat mij inderdaad het meeste tegenhoudt is de taal. Ik ga nu wel weer met een cursus beginnen, maar studeren in het Italiaans is voor mij gewoon nog niet mogelijk.
Ik zou heel graag een engelstalige opleiding daar willen volgen…

Ik zou echt geen Engelstalige opleiding daar volgen als je het Italiaans echt wil leren. Ik spreek het vloeiend en als ik je een tip mag geven, dan is dat een voorbereidende cursus volgen (liefst nog een jaar ofzo) en dan ècht te kiezen voor een Italiaanstalige opleiding. In het begin is het moeilijk, maar na een tijdje red je je wel.

Kijk in dit topic!

http://forum.girlscene.nl/forum/lifestyle/meiden-die-voor-vast-het-buitenland-wonen-300858.msg275268116.html#msg275268116

Ik, en vele andere GS meiden hebben hier zo’n gelijkwaardig verhaal gedaan. Je bent niet alleen met die feelings :slightly_smiling_face:

Dankje meiden!

Bettiepage, wat voor cursus zou je precies aanraden?

Cursus met de grammaticale basis van het Italiaans. Zo begrijp je beter wat je zegt :slightly_smiling_face:

Ja, ik ga in Amsterdam binnenkort beginnen met een cursus italiaans. Maar ik weet niet of een basis cursus voldoende is om daar te gaan studeren of dat ik het echt vloeiend moet kunnen spreken om te vertrekken?