hoofdstuk 1
‘Dat meen je niet?!’ riep ik iets te hard tegen Dana. Waarop de andere meiden op de atletiekbaan geërgerd onze kant op kijken.
‘Nee serieus Daan hoe kun je?’ Ze kijkt me glunderend aan. Dit is natuurlijk weer typisch Dana. ‘OMG,’ riep ik, dit keer wel wat zachter. ‘Het was zo, zo,’ ze kijkt bedenkelijk langs me heen. De blik komt in haar ogen, die blik prikkelt mijn reflexen. Meteen draai ik me om, een glimlach verschijnt op mijn gezicht, subtiel doe ik mijn haar goed.
Met mijn ogen volg ik de perfecte bewegingen. Op de gezichten moet je niet letten, nog niet, daar kom je na een tijdje we achter. Het gras van het middenveld kietelt onder mijn kuiten. Ze gaan het laatste rechte stuk op. Samen met Dana tellen we zacht af 8, 7, 6 ze knijpt in mijn hand.
Jack, 18, gespierd, lang, bruin haar loopt vooraan naast Seb, 18, met de mooiste ogen ooit, lang, gespierd, blond en ik was ervan overtuigd dat hij vandaag de 400 meter sprint zou winnen. 3, 2, ‘Het is goed dat jullie vandaag allemaal op tijd zijn,’ ik schrik op. Op de een of andere manier weet onze coach altijd ineens, voor, naast of achter je te staan waardoor je je helemaal kapot schrikt. En in dit geval de finish mist van de laatste weddenschap van het seizoen.
‘Hup opstaan, dat de zon eens een keer schijnt betekent niet dat we niet aan de bak gaan vandaag.’ Achter de coach lopen Jack, Seb en de rest heen en weer voor een koeling down. En aan de manier van lopen was duidelijk te zien wie de winnaar is.
‘Vandaag komt er iemand kijken. Laat je dus van je beste kant zien. De kans is klein dat hij een van jullie zijn kaartje mee geeft, maar wil je een kans maken moet je op de volgende dingen letten.’
Ik verwacht de oude vertrouwde preek, dus fluister ik tegen Dana. ‘Wat voor een ijsje wil je?’ Dat is de deal, de verliezer betaalt het ijs na de training.
‘Ten eerste let je op je uithoudingsvermogen en nog belangrijker je doorzettingsvermogen. Deze man let voornamelijk op ademhaling, hij schijnt je al af te keuren als je lang staat uit te hijgen.’ Oké ik geef toe die is nieuw. ‘Naast snelheid en uithoudingsvermogen is kracht belangrijk. Tot slot had hij het ook over elegantie en schoonheid.’ Oké niet de standaard preek dus. ‘Creep,’ fluistert Dana terug, ‘oh, en een raketje.’
‘Om te beginnen drie rondjes inlopen,’ zegt de coach.
Dana en ik rennen meteen de baan op. Recht op de vorige groep af, ‘gefeliciteerd Jack!’ roept Dana terwijl we ze voorbij lopen. Jack draait zich verbaast om en rent naar ons toe. Mijn hart maakt een sprongetje als Seb hem volgt. Ze komen naast ons lopen. ‘Gracias,’ hij glimlacht en ik snap wel wat Dana bedoelt met “die geweldige lach”. ‘En volgend jaar weer in de selectie?’ hij lijkt oprecht nieuwsgierig. ‘Ja natuurlijk,’ zegt Seb nog voor Dana haar mond ook maar open kon doen. Ik kijk hem verbaasd aan, zo natuurlijk was het niet, de selecties op onze vereniging stonden bekend als killing. ‘Jullie zijn snel, vraag maar aan Jack die kent jullie tijden en manier van lopen uit zijn hoofd.’ Net voordat Seb het op een lopen zet, zweer ik dat hij naar me knipoogde. ‘HEY,’ schreeuwde Jack en sprint zijn vriend achterna.
‘Ze houden ons dus blijkbaar in de gaten Daantje.’ We lopen inmiddels de verste bocht in waar een man met een verrekijker ons aan staat te staren. ‘Even mooi doen Sammy’, Dana gooit theatraal haar haar over haar schouder en rent heupwiegend, voor zover dat kan, verder. Ik volg haar voorbeeld en kijk over mijn schouder. De man heeft zijn blonde haar in een knotje gedaan, boven zijn beige broek heeft hij een zwart leren jasje.
De tweede keer dat ik langs “de man” lopen valt het me op dat hij naast zijn verrekijker ook een notitieboekje heeft, waarin hij ijverig schrijft. Meestal wachten dat soort mensen daarmee tot na het inlopen. Dit was duidelijk een geval apart.
De training verliep zoals gewoonlijk, rennen, lachen en klagen over dat kuiltje in de baan die ze toch echt een keer moeten maken. Alleen leek iedereen dit keer uitzonderlijk z’n best te doen, al helemaal als je bedenkt dat dit niet alleen de laatste training is, maar dat het ook nog eens te warm voor woorden is. Zelf leek ik wel een beest vandaag, ik wil nou eenmaal graag winnen. “De man” die door Hannah officieel tot “Dé Man” was gedoopt had er vast aan bijgedragen. Er was iets aan hem, wat zocht hij hier? Waarom hier? Wat was zijn plan? En was er een van ons goed genoeg?