‘Milla!’
Een jongen met blond haar rende naar me toe en omhelsde me.
‘Lang niet gezien!’ zei hij.
We stonden midden in de hal. Ik rolde met mijn ogen.
‘Gisteren nog, joey!’ lachte ik.
Hij liet me los en leunde tegen de kluisjes. Joey was net als Lola een hele goede vriend. Aan Joey kon ik echt alles kwijt. Behalve over Stan, daar wou hij niks van weten. Joey werd vroeger heel vaak gepest door Stan, maar nu ik verkering heb met hem en Joey mijn beste vriend is, is het pesten veel minder. Ik pakte mijn boeken van mijn kluis en liep samen met Joey naar de klas. Het was maandag ochtend, dus dat betekende huiswerklas. De klas was heel rumoerig, omdat de docent er nog niet was. Mijn aandacht ging gelijk naar Amber die op de tafel zat en druk zat te praten. Om haar heen zaten drie meiden die naar haar met bewondering zaten te luisteren. Wat ze allemaal zei verstond ik niet. Ik ging voor Lola zitten en draaide me naar haar toe.
‘Waar was je?’ vroeg ik.
‘David wou met me praten.’
Ik keek naar David die op zijn plaats zat en voor zich keek. ‘Wat zei hij?’ vroeg ik terwijl ik mijn ogen niet van hem af kon houden.
‘Dat ik veranderd ben.’ Lola keek met een vuile blik dezelfde richting op. De docent kwam net naar binnen gelopen.
‘Iedereen zitten. We gaan beginnen!’ riep hij. Niemand leek eerst te luisteren, maar langzamerhand werd het steeds rustiger. ‘Pak jullie boeken en ga zelfstandig aan het werk.’ Als een zombie pakte ik mijn boeken. Stan kwam net de klas binnenlopen. ‘Te laat, meneer,’ zei hij met een glimlach. Iedereen keek opeens op. ‘Ga maar zitten, Stan.’ De docent keek even rond of iedereen aan het werk zat en pakte daarna een krant. Stan kwam voor mij zitten en draaide zich om. ‘Hé schoonheid,’ fluisterde hij.
‘Draai je maar snel weer om,’ zei ik uitdagend. Stan lachte en gaf me een knipoog. ‘Zo samen lunchen?’ Ik knikte toestemmend. ‘Als jij betaald.’ Ik leunde met mijn king tegen mijn hand en knipperde met mijn ogen. Stan moest lachen. ‘Stan! Draai je om.’ De meester keek ons waarschuwend aan. Stan draaide zich om. ‘Wat jij wilt, schoonheid,’ fluisterde hij. Even wist ik niet of hij het tegen mij had of tegen de meester.
Tijdens de lunch was Stan nergens te bekennen. ‘Lul, Hij zou voor me betalen!’ Lola keek me lachend aan.
‘Mannen!’ zuchte ze. Ik lachte mee en pakte mijn dienblad op die de kantine juffrouw gaf. ‘Anders nog iets?’ Vroeg ze vriendelijk. ‘Nee, bedankt.’ Ik gaf haar het geld en liep door. Ik keek rond of Stan ergens zat, maar hij was werkelijk nergens te bekennen. Ik zag Joey aan een tafel zitten. Zonder te weten met wie hij zat liep ik zijn richting op. Ik schrok toen ik zag dat hij met David zat. ‘Hoi milla!’ zei Joey enthousiast. ‘Hallo,’ groette ik terug. Ik keek naar Lola die me niet gezien had en naast Amber was gaan zitten. ‘Ken je David al?’ Joey lachte en wees naar David.
David leunde naar achteren op zijn stoel. Uit het niets kwam er een spontane glimlach op mijn gezicht.
‘Ik ben haar chauffeur,’ zei David lachend.
Ik deed een hand op mijn zij. ‘Daarnet kon je er niet zo om lachen,’ zei ik terwijl ik naast ze kwam zitten. Joey keek ons verward aan. ‘Oke dan, jullie kennen elkaar blijkbaar al.’ Hij wist waarschijnlijk niet waar we het over hadden. Ik knikte en bleef naar de helderblauwe ogen van David kijken. Ik kon wel de hele dag naar hem kijken. Ik leek wel gehypnotiseerd. David had het door en begon te glimlachen. Zijn tanden waren wit en recht. Lord, have merci! Alles klopte gewoon.
‘Ik heb jou hier nog nooit eerder gezien,’ zei hij verbaasd. Ik was zo bezig met zijn ogen dat ik hem bijna niet meer hoorde. Ik sprong op. ‘Ja! Ik ben vorig jaar pas hier naartoe verhuisd,’ antwoordde ik snel. Hij fronste even. ‘Waar woonde je dan eerst?’ vroeg hij. ‘New York.’ Ik baalde even. Het liefst zou ik terug willen. ‘New York?’ Hij keek even verbaasd. ‘Mijn oma woont daar ook.’ Ik keek verrast op. ‘Echt?’ Ik sloeg mijn ogen naar beneden. ‘Ik hou van New York.’ David begon te lachen. ‘Ik breng je er wel ooit naar toe, als je wilt.’ Hij stopte even en keek naar Stan die net de kantine binnen kwam lopen met zijn vrienden. Joey zag het ook en begon zenuwachtig op de tafel te tikken. David keek terug naar mij. ‘Ik ben tenslotte je chauffeur, toch?’ Zijn mondhoeken krulden weer omhoog. Uit mijn ooghoek zag ik dat Stan ons richting op kwam lopen. Zonder pardon, boog hij over mij heen en drukte hij zijn lippen op de mijne. David’s glimlach verdween. Joey wou net opstaan, maar Stan trok aan zijn trui zodat hij terug op zijn plek viel. ‘Laat hem met rust, Stan!’ riep ik. ‘Wat doe ik?’ Zonder een reactie te verwachten begon hij me weer te zoenen. Ik wou me los wringen maar iets hield me tegen. Ik zag hoe geïrriteerd david keek.
‘Neem een kamer,’ mompelde hij en hij stond op. Ik schaamde me dood. Stan hield op met zoenen en keek dreigend naar David. ‘Zei je iets, loser?’ snauwde Stan. ‘Stan!’ Ik keek hem hopeloos aan. ‘Alsjeblieft!’ Ik kon de spanning tussen die twee voelen. ‘Je hoorde me wel,’ zei david in een nonchalante toon en stopte zijn handen in zijn zakken. Stan liep op David af en stopte heel dichtbij voor hem. Als hij maar geen scene zou gaan trappen! Ik kon hier heel slecht tegen. ‘Luister, ik ben niet bang om van school gestuurd te worden.’ Stan stopte even en keek om zich heen. ‘Ik trap je zo in elkaar,’ siste hij in David’s gezicht. David leek niet onder de indruk te zijn en gaf hem een duw. Er kwamen steeds meer mensen om ons heen staan. Dit zou heel slecht aflopen. Ik pakte Stan bij zijn arm. ‘Stop, alsjeblieft!’ jammerde ik. Stan keek me even aan voor dat hij zijn vieze blik op David richtte. ‘Ik ga mijn handen niet vies maken aan een loser,’ Zei hij en liep langs de menigte weg. De bel ging en iedereen liep weer door - alsof er niks is gebeurd - naar de volgende les. David bleef staan en keek mij aan. ‘Wat is er mis met jou?!’ riep ik boos. ‘Met mij?’ Hij pakte zijn leren jack en deed het aan. ‘Volgens mij heeft jouw vriendje een probleem.’ Hij richtte draaiend met zijn wijsvinger naar zijn hoofd. ‘Die gast spoort niet,’ lachte hij. Ik kon er niet om lachen. Stan was agressief, dus dit had heel slecht af kunnen lopen. ‘Lola had gelijk!’ riep ik boos. Hij keek me vragend aan. ‘Je bent inderdaad een lul.’ Zonder hem aan te kijken pakte ik mijn tas en liep ik weg.