Verhaal schrijven

Hi meiden,
Ik heb jullie hulp nodig!
Ik ben van plan een verhaal te schrijven over een meisje dat vanuit Frankrijk naar Nederland verhuist. Ze trekt in bij kennissen van haar ouder(s). Ik heb verhaal al redelijk ver uitgewerkt, maar ik kan geen reden bedenken waarom ze nou eigenlijk naar Nederland verhuist. Kunnen jullie me daar misschien mee helpen?
Zelf had ik bedacht dat ze misschien een studie kon volgen in Nederland. (Nederlanders gaan ook wel naar Amerika om daar te studeren.) Maar naast dat het nogal onlogisch is, heb ik daar geen ervaring mee.
Daarnaast had ik bedacht dat ze moest verhuizen vanwege het werk van haar ouder(s). Maar ik kan geen baan bedenken waarvoor je naar Nederland zou moeten verhuizen. Als laatste had ik bedacht dat een van haar ouders in Nederland was geboren/opgevoed en heimwee kreeg. Maar dan is het weer onlogisch dat ze bij kennissen intrekt.
Ik weet dat dat eigenlijk mijn eigen verantwoordelijkheid is, maar ik kom er echt niet uit. Hopelijk willen jullie helpen!

Misschien kon haar vader een topbaan krijgen bij Royal Dutch Shell? Volgens mij zat hun hoofdkantoor in Den Haag.
En misschien wilde dat meisje - als ze dan toch naar Nederland moest verhuizen - wel liever in de bruisende hoofdstad Amsterdam studeren, en daar woonden die kennissen! En dan is ze evengoed nog dicht bij haar ouders.
Is maar een ideetje hoor. :wink:

Kom ik weer aan met m’n rijke fantasie hoor,

De vader van het meisje heeft een drankprobleem en is agressief tegenover zijn vrouw en dochter. Daarom moeten ze vluchten voor hem, maar hij weet hen telkens weer te vinden omdat je tegenwoordig met internet alles kan vinden zegmaar. Daarom gaan die moeder en dochter naar hun kennissen in Nederland omdat de kans dat hij hun daar vind heel klein is.

hoop dat je het leuk vind ^^

Miss werkt die vader voor een bagger bedrijf in het hoofdkantoor dan wel…
Je kan daar miss wel een beetje vaag over blijven…
bijvoorbeeld dat de vader heel slim is en voor veel geld overgekocht in de technische wereld maar niks speciaals noemen…
Miss een bijbaantje ofzow… dat ze gaat doen. Of zorgen voor de kinderen au-pair achtig

Oké, hier komt de criticus: hoe kun je je verhaal al uitgewerkt hebben zonder de reden van verhuizing? Dat moet toch ook terugkomen in je personage?
Ik kan het niet zo goed uitleggen, daarom wat voorbeelden:

• Stel, haar ouders zijn overleden. Dan voelt ze zich somber, down, en ziet ze op tegen het verhuizen. Ze zal zich afzonderen, etc.
    + Stel, ze gaat daarheen omdat ze graag een tussenjaartje wil doen. Dan kijkt ze ernaar uit, heeft er heel veel zin in, gaat goed voorbereid op weg en probeert al meteen vrienden te maken in Nederland.
    + Stel, ze wil graag Nederlands studeren - en dat dan IN Nederland, omdat ze de cultuur 100% live wil meemaken - dan heeft ze er ook zin in, spreekt al een aardig woordje Nederlands …
    De plusjes en minnetjes staan voor haar humeur c:

Dankjewel!
Echt goede ideeen! Ik heb Royal Dutch Shell even Gegoogled, en ja, het hoofdkantoor zit in Den Haag. Opzich is dat wel een goede locatie waar het verhaal zich af kan spelen. Maar ik vroeg me af wat doe je bij zo’n baan bij Shell? Haha.

Edit: Dit was een antwoord op Oliphaunt.

Bedankt allemaal!
Echt goede ideeen! (:

Haha, ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. (:
Ik heb de grote lijnen van het verhaal, ik heb al een aan scenes bedacht die per se moeten gebeuren. En ik heb het karakter van de hoofdpersoon en de meeste bijpersonen. Dat zijn inderdaad dingen zoals: koppig etc. Niet de eigenschappen die jij noemt. Dus je hebt wel gelijk met je post.

Haha, nog meer ideeen? (:

Ehm, nou, hier heb je bijvoorbeeld een lijst met vacatures waar je inspiratie kan opdoen qua banen: http://www.shell.nl/home/…_search/app_banen_nl.html
Maar de echte topbanen, dat zit meer in het bestuur of financiën denk ik.

Misschien werkte hij eerst in het bestuur van Total (dat is Frans namelijk), en dat zijn werk is opgevallen bij Shell (dat een groter bedrijf is dan Total) en dat ze hem daarom een baan aanboden. Misschien kun je het ook op een midlifecrisis gooien, dat haar ouders helemaal een ander pad in wilden slaan nu het nog kon.

Mja moet je maar even goed googlen over die banen!

^
Oh wacht. Misschien was er wel een transfer van banen binnen het bedrijf van Total. Want het hoofdkantoor staat in Parijs, maar op de wiki staat dat ze raffinaderijen in Vlissingen hebben. Dus misschien wordt hij daar de leidinggevende of manager?
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Total

Wauw, dankjewel! Echt hele goede ideeen, daar kan ik zeker wat mee! (: