Hoofdstuk 4
‘Waar blijven jullie? Er staan klanten bij het schepijs!’, roept onze baas Joost naar Marco en mij.
‘Kom Lotte!’, zegt Marco. Hij pakt me bij m’n hand en neemt me mee naar het schepijs. Bij het schepijs aangekomen, kijkt Chris zijn broer Marco boos aan. Waarschijnlijk om het feit dat nu niet hijzelf, maar zijn broer mijn hand vast heeft. Marco grijnst naar zijn broer, maar ik ben al bezig om de klanten te helpen. Het zijn dit keer geen Nederlanders, maar Duitsers. Gelukkig hebben mijn ouders vrienden in Duitsland, en spreek ik dus wel een woordje Duits. Marco daarentegen niet. Chris seint naar me dat ik Marco niet moet helpen.
‘Hallo, wer darf ich helfen?’, vraag ik in mijn beste Duits.
‘Ja, ich weiß es schon’, begint een Duitse klant tegen mij, ‘ich möchte gerne ein Horn mit 2 Kugeln. Einmal Vanille, und einmal Erdberen, mit Zahne bitte.’, de Duitse klant kijkt me afwachtend aan, of dat ik het begrepen heb.
‘Ja, mache ich’, verzeker ik hem, en ik schrijf op een briefje 2 bollen + slagroom.
Marco daarentegen is nog steeds aan het denken wat de klant bedoelt.
‘Pssst, Lotte’, lacht hij verlegen, ‘wat betekent 2 Kugeln mit Zahne?’
‘2 bollen met slagroom’, grinnik ik.
‘Hee, weet je wat’, begint Marco, ‘als jij nou even alles schept, dan sla ik alles aan op de kassa. En als iemand slagroom wil, moet je het maar zeggen dan doe ik dat ook, maar dan hoef ik tenminste geen Duits te praten’, stelt hij voor.
‘Mij best’, stem ik in.
Als iedereen een ijsje heeft, tellen we alles bij elkaar op, en komen we op een totaal bedrag van 21,60 euro.
‘Eeeuhm, Lotte’, begint Marco weer, ‘zou jij kunnen afrekenen met hun?’, vraagt hij.
‘Ik dacht al dat je dat ging vragen’, lach ik.
‘Einundzwanzig euro sechzig, bitte’, zeg ik.
Als de groep uiteindelijk heeft betaalt, en ik het geld in de kassa heb gedaan, bedankt Marco me.
‘Thanks, Lotte’, begint hij, ‘ik zou niet weten wat ik had moeten doen als ik hier alleen had gestaan’, zegt hij.
En opeens voel ik weer een hand in mijn zij.
‘Ja, mijn broertje is gewoon niet zo goed in talen’, lacht Chris achter me.
‘Ja, nou en? Jij bent nergens goed in’, bijt Marco terug.
‘Jongens, geen ruzie hier’, sus ik de boel, ‘jullie zijn allebei super!’, zeg ik en ik loop weg.
Ik voel twee paar ogen in mijn rug prikken en ik hoor Marco of Chris iets zeggen wat lijkt op: ‘Daaaamn… kijk haar dan’, maar wie het zei weet ik niet…
‘Hoi, doe mij maar een bakje, met stracciatella en chocolade’, zei de overdreve blije klant voor mijn neus.
‘Ja hoor, komt eraan’, zei ik tegen haar, terwijl ik de ijstang schoonspoelde, ‘alstublieft, dat wordt dan 2 euro alstublieft.’, zei ik met een glimlach terwijl ik het ijsje aan haar gaf.
‘Alsjeblieft meid, en hou die euro maar zelf’, ze de vrouw toen ze me 3 euro gaf.
‘Heel erg bedankt mevrouw en tot ziens!’, zei ik vriendelijk.
Net toen ik op weg was naar de afwas kwam Chris naar me toe:
‘Lotte, Joost zegt dat het papier in de keuken op is en dat je het moet vervangen’, beveelt Chris me.
‘Uhm, ja is goed, maar waar ligt dat dan?’, vroeg ik hem.
‘Ergens in de kelder’, grinnikte Chris.
‘Jaha, maar wáár dan?’, vroeg ik met een geirriteerde zucht.
‘Okee, kom maar prinsesje, ik loop wel mee’, zei Chris op een flirterige toon.
Ik liep achter Chris de kelder in. Was dit niet raar? Zomaar met een vreemde jongen de kelder in? Hopelijk staat niemand ons dadelijk op te wachten, want dan zullen ze ook wel denken…
‘BOE!’, hoorde ik naast me, en ik schrok.
Daar stond Chris, helemaal dubbel van het lachen.
‘Verdomme, Chris’, begon ik nep-boos, ‘doe dat please nooit meer’, lachte ik nu.
‘Aaaaawh kom hier Lotje van me’, Chris kwam met zijn armen open naar me toe lopen en gaf me een knuffel.
‘Ik zal het nooit meer doen, lieffie’, grinnikte hij en hij gaf me een kusje op mijn voorhoofd.
Gelukkig was het een beetje donker in de kelder, want ik had volgens mij een hoofd, zo rood als een tomaat.
‘Kom, we gaan weer naar boven’, stelde ik voor, ‘want ik heb het papier gevonden’, legde ik uit.
‘Mij best’, antwoorde Chris, maar volgens mij was hij het er niet mee eens, haha.
Bij elke stap die ik op de trap naar boven zette, dacht ik: ‘Laat er aub niemand boven ons op staan te wachten’. Maar helaas…
Ik liep voorop - volgens mij was Chris trouwens naar mijn kont aan het kijken maar oké - en toen ik de deur openmaakte liep onze baas Joost daar net langs. En als er een jongen en een meisje uit de kelder komen, moet daar natuurlijk een grap over worden gemaakt…
‘Zooooooo, gezellig met z’n tweeën de kelder ingedoken?’ vroeg mijn baas met een knipoog.
Blijkbaar is dat heel erg grappig als iemand dat zegt, want Joost lag helemaal dubbel, en ook Chris kon er wel om lachen. En het zal me niks verbazen als straks al het personeel weet dat we met z’n tweeën in de kelder waren. Ook al is er niks gebeurt - behalve een kusje en een knuffel dan - is het toch raar als iedereen aan je vraagt hoe het was…