[VERHAAL] Onzuiver

[b]Hey meiden, ik vind het leuk om verhalen te verzinnen en op te schrijven. ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

PS: Ik heb erg last van dyslexie. Sorry als er spellings fouten in zitten ( zou het fijn vinden om gecorigeert te worden )[/b]

De witte ruimte om me heen geeft me rust. Rust die ik in een lang tijd niet heb gehad. Sinds ik hier zit probeer ik me zelf weer terug te vinden. De oude Charlie waar iedereen mee kon lachen en praten. Nu ben ik zelf de persoon die aan het praten is. Ik ben nu degene die zijn verhaal doet. Nu is het tijd om mijn verhaal aan jou te vertellen.Omdat ik het moeilijk vind om te praten schrijf ik het nu.

2 jaar geleden was ik met mijn beste vriendin Chloe naar Amsterdam verhuist om te gaan studeren. Chloe zag er totaal anders uit dan ik. Zij was klein en had lang blond haar, terwijl ik lang was met donder bruine krullen. Een ding hadden we gemeen. Dat we uit een klein dorpje úit Groningen kwamen. Nu stonden we samen voor onze nieuwe appartement om een nieuw leven te beginnen. Ik voelde dat ze in mijn hand kneep. ‘ Aan jou de eer ’ zei ze terwijl ze de sleutels overhandigde. Ik stak de sleutel in het slot en duwde de deur open. Chloe gaf een klein gilletje en stormde naar binnen. Nog een verschil tussen haar en mij. Chloe was spontaan en uitbundig. Terwijl ik stil en in mij zelf gekeerd was. Toen ik eindelijk mijn zware koffer naar boven had geschouwd zag ik haar midden in de woonkamer staan. ‘niet te geloven dat wij met ze tweeën hier zijn! besef je het wel’ zei ze. ‘nee’ zei ik. Ik keek naar buiten waar het druk buiten was. Kinderen speelde op straat en moeders stonde naar hun kinderen te schreeuwen dat ze naar binnen moesten komen. Ik keek de kamer nog rustig door. Mijn blik bleef handen op het oude bloemmetjes behang. Er stond nog een keuken in de kamer. Veder had het appartement nog twee slaapkamers, een kleine badkamer en een balkon. Het zal niet meer lang zo blijven. Chloe had wilde plannen om het hele appartement te restylen. Ze ging hier een mode en kunst opleiding volgen. Ze had mij overgehaald om hier ook te gaan studeren. Het was een moeilijke beslissing, want in dat kleine dorpje waar we woonde had ik alles. Ik had een leuke school, twee ouders en een leuk, lief vriendje. Tom was niet zo blij met mijn beslissing maar hij accepteerde het. Hij zei dat ik wel moest beloven om hem niet te vergeten. Ik zou nooit vergeten hoe hij toen naar me lachte.

heey, ik heb nog een nieuw stukje geschreven. ben echt benieuwt wat jullie er van vinden !?

Na een week had ik wel mee draai gevonden. Chloe had alles op nieuw geschilderd en in gericht. In plaats van een oud bollige zweer was het modern en knus geworden. Ze had de bijna alle muren wit geschilderd. Een paar muren waren grijs of violet. Ze had mooie oude spullen op de kop getikt. En in het nieuwe interieur verwerkt. Ik was een beetje jaloers op haar talent. Ze kon van alles wel iets moois maken. Nu we eindelijk rust hadden zaten we op de bank. ‘moet je nou kijken, het is echt een paleisje geworden’ zei Chloe terwijl ze rond de kamer keek. ‘misschien is het wel tijd om een klein feestje te geven voor onze buren’. zei ik met een lag. ‘ja ja ik weet al wat je denkt Char’. Ze keek met opgetrokken wenkbrauwen aan. ‘Nee !’ Zei ik. Ik ben hartstikke gelukkig met Tom ga maar lekker voor je zelf jongens kijken. Jij bent de gene die hier nog single is’. Ze stond op. ‘wist je dat hier hele leuke jongens boven ons wonen ! zullen we die dan maar als eerst uit nodigen’ ik tolde mijn ogen. Chloe was altijd op jongens uit. Het liefst wou ze dat ik met haar mee deed, maar na zo veel jaar geeft ze het wel op. Ik hoorde de deur dicht slaan. Ik keek geschrokken op. Chloe kwam weer naar binnen lopen. ‘wat heb jij nou gedaan ?’ zei ik tegen haar. Ik ?’ zei ze. Ik was even naar boven gelopen om te vragen of die jongens komen vanavond en toevallig hebben ze vanavond tijd’ zei Chloe. ‘dus schiet maar op we hebben nog veel te doen !’[/font]

dank je wel, ik heb niet door dat er zo veel spellings fouten instaan. bedankt voor je tips.

Ik heb het hele stuk even bewerkt.

• enter (probeer meer enters te gebruiken ipv. alles achter elkaar te plakken)

(1) me zelf → mezelf moet aan elkaar
(2) hier miste een spatie
(3) zin loopt niet lekker, ik zou ervan maken ‘schrijf ik het op’ oid.
(4) 2 moet voluit dus twee
(5) donder bruine → donKer bruine, en het hoort aan elkaar dus ‘donkerbruine’
(6) Een → Eén, apostrof legt de nadruk op ‘een’ en dat staat beter in deze zin
(7) langere zinnen maken, hier door ‘:’ en ‘dat’ weglaten is mooier
(8 ) 2x ‘uit’ achter elkaar, dus ‘in’ ipv ‘dat’ & dat is ook mooier
(9) onze->ons
(10) te vaak ‘ze’ achter elkaar (leest vervelend), dus Chloe ipv ‘ze’ of ‘mijn vriendin’ etc
(11) je mist een spatie na een haakje (’) en een leesteken VOOR het laatste haakje (, of . of ? of ! etc)
(12) saaie en irrelevante zin (de lezer kan zelf ook wel bedenken dat deze handeling gebeurt en het voegt niets toe aan het verhaal), en herhaling van ‘sleutel’ (leest vervelend)
(13) zin langer maken dus komma tussen uitbundig+terwijl, mezelf aan elkaar
(14) geschouwd → gesjouwd
(15) hoofdletters+leestekens waren weggelaten
(16) idem^
(17) 2x ‘buiten’ achter elkaar (leest vervelend) + misschien langere zin maken met ‘zei ik’ (bijv. ‘…zei ik, terwijl ik naar buiten keek waar het behoorlijk druk was.’)
(18) speelde → speelden
(19) stonde → stonden
(20) ‘nog’ beetje raar geplaatst, ik zou er ‘nog eens’ van maken of het helemaal weglaten
(21) handen → hangen
(22) bloemmetjes → bloemetjes+behang aan elkaar
(23) vreemde zin, is het niet logisch dat er een keuken is? probeer minder letterlijk te formuleren, en weer die misplaatste ‘nog’
(24) veder → verder
(25) zal → zou (=verleden tijd) + ik zou er ‘niet lang meer’ ipv ‘niet meer lang’ van maken, dat ‘bekt’ net wat lekkerder
(26) woonde → woonden

Dus, probeer langere zinnen te maken, dus meerdere handelingen in één zin te stoppen, dat leest vlotter.
^ voorbeeld: b[/b] Ik doe de deur open. Ik kijk de kamer rond. Er is een keuken en twee slaapkamers. De kamer is erg klein.
b[/b] Ik doe de deur open en kijk de kleine kamer rond. Naast de keuken zijn er ook nog twee slaapkamers.

Probeer ook meer alinea’s te maken door enters te plaatsen. Ook na een dialoog hoort een enter, zodat de lezer duidelijk wordt wie wat zegt en het overzichtelijker is.
^ voorbeeld: b[/b] “Hallo,” zeg ik tegen Jan. “Hé, alles goed?” “Ja, met jou?” “Ja hoor,” zegt Jan.
b[/b] “Hallo,” zeg ik tegen Jan.
“Hé, alles goed?”
“Ja, met jou?”
“Ja hoor,” zegt Jan.

En probeer ook je zinnen mooier te formuleren. Zoals ik eerder al zei staan sommigen zo letterlijk, wat het een beetje saai maakt, je verliest dan de aandacht van de lezer. Gooi er wat mooie woorden tussen waardoor je de zin interessanter maakt en beschrijf de omgeving zodat de lezer bijna ZIET wat er gebeurt.
^ voorbeeld: b[/b] Kinderen speelden op straat en moeders stonden naar hun kinderen te schreeuwen dat ze naar binnen moesten komen.
b[/b] Vrolijke kinderen speelden op het grijze asfalt, omringd door schreeuwende moeders die wilden dat hun kroost naar binnen kwam.

Succes!

Heel erg bedankt