“AU!” roep ik verontwaardigd uit. “Donna, wat doe je?!”
Donna draait zich om en zet haar handen in haar zij. “Hallo, chocolademonster, kijk dan!” Ze gebaart achter zich, en pas nu valt me de grote groep mensen die daar staat op. Een zacht geroezemoes klinkt op uit de menigte, en iedereen dringt om vooraan te komen.
“Oh,” reageer ik onnozel. “Oké. Waarom staan al die mensen daar?”
Donna haalt haar schouders op. “Geen idee, maar daar komen we snel genoeg achter. Kom mee.” Voor ik het weet heeft ze mijn hand vastgegrepen en trekt ze me mee door de massa mensen.
Om ons heen klinken kreetjes van verontwaardiging terwijl Donna iedereen wegduwt om vooraan te komen. “Sorry, sorry… Mogen we er langs, ja, dank je, sorry, spijt me,” mompel ik terwijl ik steeds verder wordt meegesleurd. Even zie ik niets anders dan boze gezichten om me heen maar uiteindelijk bereiken we de voorste rij.
“Wat? Dit is het? Is hier al die drukte voor?” roept Donna ongelovig uit. Ik duw de laatste mensen opzij en kijk nieuwsgierig om Donna heen.
Daar, op het prikbord, hangt een poster. Een simpel, rood vel met gele letters, en een uitgeprint fotootje. Ik trek mijn wenkbrauwen op en begin te lezen.
[i]‘Much ado about nothing
Maandag 15 juli wil het Steenhart College dit meesterwerk van Shakespeare opvoeren ter afsluiting van het schooljaar.
Leerlingen die geïnteresseerd zijn in een rol in het toneelstuk kunnen zich hier opgeven. Audities zijn maandag a.s om 16.30 in het audiotorium.
Voor meer informatie kun je terecht bij dhr. Verhorst (docent beeldende kunst)’[/i]
“Nou, lekker boeiend,” moppert Donna naast haar. “Waar maken al die mensen zich druk om.” Ze verheft haar stem iets, zodat de mensen om ons heen haar goed kunnen verstaan. “Al dat gedoe om een suf toneelstukje van school?”
Ik haal mijn schouders op. “Ik vind het wel een leuk idee,” mompel ik verlegen.
Donna staart me even vreemd aan, maar dan klaart haar gezicht op. “Dat is waar ook! Jij zat toch bij een toneelvereniging?” roept ze enthousiast uit. “Oh, dit is echt iets voor jou, je moet auditie doen!”
“En net vond je het nog een suf toneelstukje,” zeg ik op beschuldigende toon.
Ze wappert met haar handen. “Ja, maar toen dacht ik nog dat er alleen maar van die geitenwollen sokken-types mee zouden doen,” antwoordt ze luchtig en de mensen om ons heen beginnen steeds bozer te kijken.
Zonder acht te slaan op mijn zwakke protesten pakt ze een pen en schrijft mijn naam op het inschrijfformulier.
“Donna, ik heb al jaren niet meer geacteerd. Waarschijnlijk zet ik mezelf alleen maar voor paal!” roep ik uit, en probeer de pen uit haar handen te grissen.
“Doe niet zo belachelijk, ik weet zeker dat je iedereen versteld zal laten staan!”
Ik denk even na en krijg dan een idee. “Goed dan,” begin ik langzaam en rommel wat in mijn rugzak. “Ik doe auditie, maar op één voorwaarde.” Ik trek een pen uit mijn tas en ren naar het prikbord. Voordat Donna doorheeft wat ik aan het doen ben, prijkt haar naam al onder die van mij. Ik draai me om naar haar. “Ik doe auditie, als jij dat ook doet,” zeg ik triomfantelijk.