Verhaal [ Junkie].

Een verhaal over een 14-jarig meisje dat al snel in aanmerking komt met drugs, sigaretten, alcohol en politie.

Deel 1.
Terwijl ik door de drukke winkelstraat liep met mijn beste vriendinnen keek ik schichtig om me heen. Bekenden, kennissen of nog erger leraren?
Voor mij was dit de eerste keer spijbelen. We zouden na de pauze gewoon niet meer bij muziek verschijnen, en dan bij wiskunde gewoon weer aanwezig zijn. Dat moest ook wel, want dan hadden we les van onze mentor. Jamie en Nathalya hadden me overgehaald om gewoon gezellig een patatje te gaan eten, terwijl de rest aan het piano spelen was.
‘En bevalt het je om niet op school te zijn?’ Jamie keek me vragend aan. Zij deed dit veel vaker, ze was in de tweede blijven zitten en zat daarom nu bij ons in de klas. ‘Ik weet niet, ik ben bang om betrapt te worden’, hoe zielig klonk dat?
Ik was hartstikke populair en als ik alle mensen op school zou vertellen dat ik gespijbeld had zouden ze me hartstikke stoer vinden. Het beviel me wel.
‘Ach, dat is maar even. Voor je het weet doe je dit elke dag’, Nathalya trok me een cafetaria in en Jamie volgde.
‘Zolang ik maar niet elke dag patat moet gaat eten hoor, das hartstikke slecht voor mijn lijn’, ik kneep in mijn denkbeeldige vetrolletjes.
‘Ja dat kan natuurlijk echt niet meer hoor, na vandaag ben je al een vetzak’, merkte Jamie sarcastisch op.
Nathalya lachte hard om Jamie’s opmerking, maar ik lachte maar een beetje zuur mee.
We bestelden allemaal een portie patat met mayonaise en gingen buiten op het terras zitten.
Jamie haalde een flesje cola en een pakje sigaretten uit haar tas. Verbaast keek ik naar het pakje dat op het tafeltje lag.
‘Sinds wanneer rook jij?’Vroeg ik haar. ‘Paar weekjes’, antwoordde ze stoer. Ik wist wel dat Nathalya rookte , maar dat deed ze al sinds de eerste, maar dan Jamie had ik het nooit verwacht.
Ik keek toe hoe ze een sigaret pakte en opstak. Ze nam een hijs en blies de rook in mijn gezicht. ‘Moet je ook?’ Ze keek me grijnzend aan. Snel schudde ik mijn hoofd.
Dat zij rookt prima, maar ga niet verwachten dat ik ook ga roken.
‘Zeg Jamie, vind jij Yasmijn ook niet gezelliger om mee te spijbelen?’
Verontwaardigd keek ik Nathalya aan. Hoe kan ze nou zoiets zeggen.
Ik wist niet eens dat mijn vijf minuut oudere tweelingzus ook spijbelde.
Jamie haalde haar schouders op en ademde kringetjes rook uit. ‘Yana is gewoon nog wat schijterig, haar tijd komt nog wel’.
‘Doe even normaal ofzo! Je kan toch niet verwachten dat ik zomaar mee ga roken?’ Ik stond op het punt om te ontploffen maar een jongen met een dienblad kwam er aan lopen. ‘Drie patat met mayo voor de dames?’Vroeg hij. Hij bekeek ons even, maar zijn blik bleef toch op Jamie rusten. Ze zag er natuurlijk ook veel ouder uit nu ze rookte.
Hij zette het neer en legde de servetten er naast. ‘Eestmakkelijk dames’, zei de jongen en hij knipoogde naar Jamie.
‘Oh my god, wat een schatje!’ Zei Nathalya nadat hij weg was. Ik was mijn boosheid van net helemaal vergeten.
‘Zag je dan niet hoe hij met je aan het flirten was?’ Vroeg ik aan Jamie. Ze haalde nonchalant haar schouders op. ‘Ik heb een ander scharreltje, tenminste als hij iets van zijn kant laat merken’. Typisch Jamie, altijd achter de jongens aan. Gewoon een beetje zoenen en dan ging ze naar de volgende.
‘En jij Yana, hoe zit het met jou?’ Nathalya vuurde die vraag op me af. ‘Eh, nou er is wel een jongen waar ik nu mee sms maar ik weet niet hoor’, zei ik blozend.
‘Wat is het probleem? Het is toch hartstikke chill dat jij ook een beetje achter de jongens aan gaan?’Merkte Jamie op.
‘Ik weet niet hoor, hij is niet echt het type waar ik normaal gesproken op zou vallen. Het lijkt erop dat mijn smaak anders begint te worden, en ik haat het!’ Ik pakte snel een stukje patat en stak het in mijn mond. Jamie schudde haar blonde haar uit en bond er opnieuw een slordig knotje van. ‘Weetje, ga er gewoon voor. Je smaak veranderd telkens maar dat betekend niet dat je niet moet stilzitten!’ Ze had een punt.
Het onderwerp jongens ging al snel over in iets anders en even later aten we zwijgend onze patat op.
Het ene moment voelde ik me op me gemak met mijn twee beste vriendinnen maar het andere moment zat ik het liefst gewoon weer braaf te leren.
Thuis zou ik Yasmijn gelijk erover vragen hoe zij haar eerste keer spijbelen vond.
Het is natuurlijk ook een hele nieuwe ervaring. Jamie en Nathalya hadden makkelijk praten, zij doen dit al een lange tijd.

ik vind het wel een leuk verhaal! ik ben benieuwd naar het volgende stukje :wink:

Up.

Leuk. Ik wil wel meer lezen =)

Leuk !!
ik wil meeeer !!!
x

LEUK GA MAAR VERDERR(L)

verderrrrrr

verder!
:blush:

Het daarop volgend les uur zaten we gewoon braaf in de les. Mijn voorspelling kwam uit, alle kinderen vroegen ons waar we geweest waren, en ik kon met trots het ongeloof ik hun stem merken.
Mevrouw Schaaf leek er niks van te merken dat we er niet waren bij muziek. Wanneer ze haar controle ronde deed krabbelde ik snel van aantekeningen in mijn schrift.
Halverwege de les schoof Nathalya, die naast me zat, een papiertje onder me neus.
Hoe vond je je eerste keer spijbelen? :grinning:
Uit me ooghoek kon ik zien dat ze naar me zat te grijnzen. Bedenkelijk keek ik naar het papiertje, wat moest ik hier op antwoorden. Ik kon er wel heel zielig op gaan zetten dat ik het doodeng vond voor de eerste keer, maar dan zou ze even later dubbel liggen van het lachen.
Ach het was wel chill, Moeten we snel weer doen!
Ik keek naar mevrouw Schaaf die rustig achter haar bureau zat te werken en schoof het papiertje terug.
Ik wierp een blik op de klok die boven de deur hing, nog een half uur stilzitten, gelukkig kon ik daarna gewoon naar huis.
In de klas was het lawaaierig, mevrouw Schaaf stond daar ook om bekend. Lesgeven kon ze als de beste en ze nam er ook echt de tijd voor, maar wanneer het erop aankwam om te gaan werken dan leek niemand geïnteresseerd te zijn. Net zoals ik. Doelloos keek ik naar de opdrachten, het waren er niet veel maar ik zou ze nooit afkrijgen. Dat kreeg ik trouwens nooit, daar zorgde Nathalya wel voor.
In mijn hoofd probeerde ik een paar dingen op een rijtje te zetten. School was saai en enorme tijdverspilling, maar spijbelen is niet goed. Wanneer je er op betrapt werd bij ons op school moet je alle gespijbelde uren na komen.
Eindelijk ging de bel, zo snel ik kon pakte ik mijn spullen bij elkaar en stond op.

lijkt me een leuk verhaal!
ga door :grin: