[Verhaal] Het overlevingsjaar

Dit verhaal gaat over vier meisjes die op dezelfde verdieping wonen in een flat. Ze hebben allevier een appartement op de vierde verdieping. De flat is nieuw gebouwd dus ze kennen elkaar allemaal niet. Lees maar verder! Ik schrijf telkens over een van de vier meisjes. Nu komt het verhaal van Jackie.

Jackie

Jackie zette haar koffers neer in het nieuwe appartement. Aandachtig keek ze rond. De huiskamer was niet groot en nog heel kaal. Jackie wist niet wat ze ervan moest denken. Haar moeder daar in tegen was door het dolle heen. “Oh, wat is het mooi! In het echt is het zelfs leuker dan op de foto.” Jackie’s moeder fladderde door de kamer van de ene naar de andere hoek. “Mam, doe niet zo stom!” Jackie liet een geërgerde zucht ontsnappen. “Ik ga naar mijn nieuwe slaapkamer.” Jackie sjorde haar koffer mee en deed de deur van haar nieuwe kamer open. Jackie kon haar ogen niet geloven. De woonkamer was dan nog kaal en saai, haar nieuwe slaapkamer was heel anders. In Jackie’s kamer stond een groot tweepersoonsbed, een hardloopmachine, en overal posters van bekende voetballers. Jackie was namelijk gek op voetbal. Al haar hele leven wil Jackie alleen maar voetballen, voetballen en nog meer voetballen. Jackie had ook eigenlijk meer jongens dan meisjes als vrienden. Veel meisjes vonden dat wel handig, maar Jackie niet. Tuurlijk was ze wel eens verliefd geworden op een jongen. Alleen zag die jongen haar meer als een vriend. Chris heette hij. Eigenlijk voelde Jackie nog steeds wat voor hem, maar Jackie was verhuist en woonde nu hier. Ze keek verwonderd om haar heen. Nee, Chris was verleden tijd. Ze ging het fijn hebben hier. Al wist ze niet echt waar ze moest beginnen.

Kom maar op met die reacties!

Waarom zet je er een naam boven als je als ‘buitenstaander’ schrijft? Dan hoeft dat helemaal niet, aangezien je niet vanuit haar maar óver haar schrijft.

Naam van het hoofdstuk misschien?
En ik ben benieuwd naar de rest van het verhaal!

Céline

Waarom moesten haar ouders zo nodig verhuizen? Van haar hoefde het niet. Ze was blij met wat ze had in haar oude huis, maar haar ouders waren toe aan iets nieuws. “Nu snap je dat nog niet, maar als je volwassen was, weet je waar ik het over heb,” hadden haar ouders gezegd. Alsof ze een klein kind was! Céline besloot de buurt te verkennen. Ze liep haar kamer uit, haar ouders kon ze nergens vinden. Céline schreef snel een briefje en legde dat op de salontafel. Zachtjes deed ze de deur dicht. Haar appartement was nummer 4B, links van haar was nummer 4A. Uit kamer 4C kwam geschreeuw. Céline was te nieuwsgierig om door te lopen en bleef staan luisteren naar de ruzie.
“We zijn hier gaan wonen voor jou hoor!” Céline kon de vrouwenstem zelfs op de gang horen.
“Dat ik problemen had vroeger heeft hier niks mee te maken.” De deur ging open en een klein meisje met rode krullen kwam naar buiten gerend. Céline schrok en deed snel een stap achteruit. Het meisje had haar al gezien. “Wat doe jij hier? Denk je dat je mij zomaar kunt afluisteren!” Haar woedende ogen lieten Céline niet meer los. Ze kon heen kant meer op.

Ik vind het nogal dubbel. Je zet de naam boven elk stukje, maar je schrijft niet in de eerste persoon. Dus je vertelt niet vanuit diegene, maar OVER diegene. Ik denk dat je dat even moet veranderen.

Ik ga schrijven over vier personen. Ik heb al over Jackie geschreven en nu een stukje over Céline. Er komt ook nog een stukje over Lisa en een stukje over Sophie. Dan weer over Jackie enz. Misschien dat jullie nu mijn bedoeling snappen? Ik sap dat het voor verwarring zorgt, maar dit lijkt mij wel fijn.

Ik heb het veranderd, er staat nu dat ik steeds over een van de vier meisjes zal schrijven.

Dat bedoelen ze niet volgens mij. Als ik het goed heb begrepen bedoelen ze dat je, als je bijv. ‘Jackie’ bovenaan een stuk zet, dat je dan in de ik-persoon gaat schrijven. Want als je ‘Jackie’ bovenaan een stukje zet, en dan vervolgens schrijft: ‘Jackie kwam binnen en ze keek rond’ dan is het nutteloos om daarboven Jackie te zetten.

Dus je schrijft óf in de eerste persoon (vanuit de persoon zelf geschreven, ‘ik’ dus) en zet je wel de namen van de personen boven de stukjes,
óf je schrijft zoals je nu ook doet (‘JACKIE liep naar binnen, ZE deed dit ZE deed dat’) maar dan hoef je geen namen boven de stukjes te zetten.

Snap je het een beetje? :’)

Ja hoor, zal er op letten. Thanks!