Hallo iedereen! Ik ben een soort van nieuw hier, en ik wil hier graag een verhaal plaatsen. Het is natuurlijk zomervakantie, dus ik zal veel tijd hebben om te schrijven en ik zal proberen vaak te posten. Het verhaal dat ik ga schrijven is er eentje die ik eerder al heb geschreven, maar dat was in het Engels. Ik wil het nu in het Nederlands schrijven en het beter uitwerken.
Even wat informatie over het verhaal voor als je wilt lezen: het is ongeveer 1000 jaar in de toekomst en de hoofdpersoon woont in Amerika. Het is dus in het Nederlands geschreven, maar zie het als een vertaling en alles is eigenlijk Engels. Mijn Nederlands is trouwens niet super dus het spijt me alvast voor toekomstige fouten die ik ga maken en verbeter me dan alsjeblieft. Als je dit gaat lezen, heel erg bedankt! Ik hoop dat je het leuk vind.
Ahem…
Ik wou die e-mail gewoon verwijderen. Ik had het ook wel gedaan als ik daarvoor autoriteit had. Ik wou het gewoon vergeten en verder gaan met m’n leven, maar mijn leven werd er ook alleen maar slechter op. Het kon zo sowieso niet doorgaan. Ik ademde diep in probeerde me te focusen. Misschien had ik het aan zien moeten komen. Ik ging op mijn matras liggen en deed de rest van de middag niets. Ik kon het gewoon niet.
Dan kwam thuis en ik vertelde hem schoorvoetend dat hij een e-mail van de overheid had gekregen. Zijn gezicht sloeg om en hij legde meteen zijn tas op tafel. Hij opende meteen de e-mail en las het met een grimmig gezicht. Ik stond achter hem en wist niet of ik het weer wou lezen. Mijn oog viel alleen maar op dat woord. Executie. Vreselijk om weer te moeten zien. Dan’s gezicht vertrok nog meer en hij sloot de computer af. Hij keek me niet aan maar iedereen zou het zo kunnen zien. Wat heb ik misdaan? Waarom ik? Maar wij weten waarom. Iedereen van de lagere klassen weet waarom.
Die avond gingen we zonder eten naar bed. We konden allebei niet slapen, maar niet precies om dezelfde redenen. Mijn broer wou niet dood, hij wou niet dat ik alleen zou moeten wonen, want dan zou ik ook doodgaan. Ik daarintegen maakte me zorgen over mezelf. Alleen mezelf. Want ik zou me bij de ASEP aansluiten. Lieve, onbaatzuchtige Dan dacht er niet eens aan. Tenminste, daar ging ik vanuit. Dan zou niet geëxecuteerd worden en ik zou de wereld een soort van helpen. Maar het deed pijn, hoe overduidelijk mijn keuze ook was. Ik wou niet echt dood.
Die ochtend werd ik weer alleen wakker. Ik maakte alles zoals gewoonlijk schoon, behalve het raam. Ik hield niet van het raam. Ik was al snel klaar, maar het zou nog lang duren voordat Dan thuiskomt van werk. Die dag zou ik het hem vertellen, maar pas als er niets meer aan te doen was. Ik stuurde een verzoek naar de site van de ASEP en kreeg binnen een minuut al een goedkeuring. Ik had nu autoriteit om naar het militairengebouw te gaan. Ik had een afspraak voor de volgende dag om half 11. Het voelde erg somber om de rest van de dag alleen maar binnen te kunnen zitten. Ik ging dood en het boeide niemand. Dan en ik kwamen zowat om van de honger en ze wouden één van ons dood. Ik kon alleen maar in een eenzaam kamertje zitten terwijl Dan elke dag enorm hard moet werken en niet eens elke dag eten kan betalen. Gelukkig is nog een voordeel van je aansluiten bij de ASEP de klasse-verhoging. Als ik me aansluit gaat mijn directe familie en ik een rang vooruit. Dan zal meer betaald krijgen en krijgt dan een hogere levenskwaliteit.
Ik wist dat ik blij voor hem moest zijn, maar ik voelde me zo slecht. Ik was zo bang. Na mijn 12e was ik nooit meer naar buiten gegaan en nu ging ik zelfs naar een andere planeet. Om dood te gaan. Ik zat op het aanrecht en keek naar mijn handen. Er was zoveel dat ik nog niet had gedaan. Ik kon eerst nooit wachten op de dag dat ik 18 werd en dan naar buiten mocht. Ik droomde van een goede baan en 2 inkomsten hebben. Dan konden we genoeg eten en hoefde ik niet zo afhankelijk te zijn. De realiteit was natuurlijk anders en ik zou nooit een goede baan krijgen of genoeg te eten hebben. Dus dat vertelde ik mezelf. Het maakte niet uit of ik dood zou gaan. Echt niet.