Hallo allemaal!
Ik heb al eerder - lang geleden - verhalen geschreven en die hier gepost. Mochten jullie hier al langer zitten, dan kennen jullie me misschien van ‘Julia en de voetballers’ en/of ‘Isabelle’ - wat ik helaas nooit heb afgemaakt.
Dit verhaal, ‘Een huisje met herinneringen’, heb ik geschreven tijdens National Novel Writing Month (NaNoWriMo) en nu verbeterd.
Veel plezier met lezen. Alle tips, kritiek, op- en aanmerkingen hoor ik graag!
-----
Alle herinneringen, al die processen die me aan mijn schoolgaande tijd herinneren, ze maken me gelukkig. Ik glimlach en schuif de schoenendoos weer onder het bed. Herinneringen ophalen uit de herinneringendoos. Ik doe het graag. Het geeft me een blij gevoel.
Vanmiddag staat er een reünie op het programma. Ik ga al mijn studiegenootjes van het eerste jaar aan de hogeschool weer zien. Een gek idee, want zo lang zijn we nog niet afgestudeerd. Toch is het al heel lang geleden dat ik sommigen heb gezien. Studiestoppers, studieswitchers, ze zitten er allemaal bij.
Ik vraag me af of ze mij nog allemaal zullen herkennen. De laatste tijd heb ik toch wel een hele transformatie doorgemaakt.
Het intens bange meisje is weg. Ze heeft plaatsgemaakt voor een knappe, jonge vrouw. Zonder ring, en zonder kinderen. Dat dan weer wel.
De reünie houden we, hoe toepasselijk, in onze oude studentenstad, Vlissingen. Niet omdat dit qua locatie zo goed uitkomt, de meeste van ons zijn uitgevlogen. Maar we hebben juist voor Vlissingen gekozen omdat de stad centraal staat voor onze opleiding. We hebben er allemaal veel tijd doorgebracht, en er mooie en minder mooie herinneringen aan. Voor sommigen zal Vlissingen een stad zijn waar ze nooit meer komen, voor anderen is het nog steeds de plaats waar hun ouders wonen.
Het is begin juni, en dus ideaal om over de boulevard te lopen. Ik ben blij dat ik vroeg ben vertrokken, zodat ik nog even door Vlissingen kan dwalen. In mijn studententijd kwam ik hier amper. Op een enkele, mooie zonnige dag spijbelde ik met samen met een paar klasgenoten. Het middagcollege, na de lunch, lieten we voor wat het was en dan vertrokken we naar de terrassen, het strand of gewoon lekker naar huis.
De skyline van Vlissingen is in die vijf jaar dat ik er niet geweest ben weinig veranderd. De boulevard is eindelijk autovrij, het strand ziet er nog steeds hetzelfde uit. Grote binnenvaartschepen varen langs. Deze mooie dag heeft veel toeristen naar Vlissingen getrokken.
Mijmerend kijk ik uit over de zee. Het eerste wat je ruikt in Vlissingen is de zoute, zilte lucht. Het ruikt er echt naar zee, heerlijk. Kleine golfjes spoelen aan op het strand, en de meeuwen krijsen in de lucht.
Net als ik opsta van het bankje om naar het café te vertrekken waar de reünie gehouden wordt, kom ik Kim tegen. We hebben de eerste tijd na ons afstuderen contact gehouden, maar het is helaas verwaterd.
Ze heeft me in het oog gekregen. ‘Hé Isa, wat goed om je te zien!’
We geven elkaar drie zoenen. ‘Wat ontzettend lang geleden’, lach ik.
Lachend en kletsend lopen we de boulevard af, op naar het café in de binnenstad. We arriveren ruim op tijd, maar zijn zeker niet de eerste die aanwezig zijn. Marvin verwelkomt ons bij de ingang van het terras.
‘Dag Isa, dag Kim. Wat leuk dat jullie er zijn. Samen gekomen? Contact gehouden?’
Lachend schudden we van niet. ‘We kwamen elkaar tegen op de boulevard. Ik heb met vrijwel niemand lang contact gehouden, dus ik ben enorm benieuwd naar alle verhalen,’ zegt Kim.
‘Anders ik wel!’ zegt Marvin. ‘Hé, daar zal je Jasper hebben.’
Kim en ik zoeken een plekje op het terras. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn om iedereen weer te zien. Vroeger waren er echt meerdere kampen in de klas. De verdeeldheid was groot, zeker als je onze klas in de pauzes bestudeerde. Verschillende groepen, de ene keer groot, de andere keer klein. Er waren er altijd een paar die elkaar totaal niet uit konden staan. Ik ben benieuwd of ze nu wel naast elkaar kunnen zitten.
‘Ik ben bij de Veiligheidsregio gaan werken’, vertelt Kim. ‘Weet je nog dat ik daar mijn afstudeerstage heb gedaan?’
Ik knik bevestigend, ik weet het nog heel goed. Kim was de uitblinker in crisiscommunicatie, en na twee lessen had ze al besloten dat dát haar toekomstige werkveld zou worden.
‘Ik heb drie jaar in Zeeland gewerkt, en ben daarna over gestapt naar Brabant. Dat is toch makkelijker moet ik zeggen, niet meer al dat heen en weer gereis. Ik was het op den duur helemaal zat, vooral als ik piketdienst had en midden in de nacht van naar Middelburg moest rijden. Geen pretje.’
Ik lach, ik kan me het goed voorstellen. Een korte blik op haar rechterhand verteld me dat ze getrouwd is. Toen ik haar leerde kennen in de eerste klas had ze al ruim tweeëneenhalf jaar een relatie met Yannick.
Kim ziet me kijken en lacht. ‘Yannick en ik zijn getrouwd ja, bijna twee jaar inmiddels.’
‘Ik had niet anders gedacht’, lach ik. Ik had Yannick een aantal maal gezien, voor het laatst tijdens onze diploma-uitreiking. Echt een lieve knul.
Als we snel zijn bijgepraat arriveren ook Irene en Rowan, twee meiden waar wij altijd veel mee optrokken.
Ik vind het leuker dan verwacht om iedereen weer eens te zien. Zelfs de mensen waar ik voorheen niet veel mee had. Het lijkt of we allemaal veranderd zijn en nu echt volwassen zijn geworden. Sommigen zijn in de hoek terecht gekomen waar ik ze had gedacht, anderen zijn totaal iets anders gaan doen.
De reünie duurde tot vijf uur, maar het was zo gezellig dat Kim, Irene, Rowan en ik besloten om ook nog ergens te gaan eten. Tijdens het diner doorspraken we de hele middag nog eens. Sommige dingen waren mij helemaal niet opgevallen. Sommige van onze voorspellingen waren uitgekomen, en anderen niet. Zo was Marvin inderdaad samen met een man en werkte hij bij de radio. Annet was te laat geweest, zoals altijd, en werkte voor de gemeente Sluis. Laura, die ons na het eerste jaar al had verlaten om aan de universiteit te gaan studeren, was inmiddels moeder van drie kinderen. Iedereen had er ook op en top verzorgt uitgezien. Kon je vroeger de ‘communicatiemiepjes’ er zo uitpikken, nu waren we allemaal veranderd in een brij van bloesjes en ambtenarentaal.
Aan het eind van de gezellige avond besloten we nu wel echt contact te blijven houden, en we wisselden allemaal telefoonnummers en e-mailadressen uit.