~VERHAAL~ De Mendelliefjes, als brugpiepers.

Dag allemaal,
ten eerste zal ik mij even voorstellen; ik ben Illona, 18 jaar en net geslaagd voor mijn gymnasium-diploma. Buiten mijn studie en sport om schrijf ik al vanaf groep 5, van mijn ‘dagboek’ tot werkstukken en boekenseries. Dit hield ik allemaal vrij voor mijzelf en enkel wat mensen die dicht bij mij staan lezen dit werk (behalve mijn profielwerkstuk aangezien deze als voorbeeld gebruikt wordt…). Nadat ik hier veel positieve berichten over heb ontvangen en vanuit mijn omgeving vaak hoorde dat ik ‘schrijftalent’ zou hebben, heb ik besloten te gaan schrijven voor een publiek. Of hier vraag naar is? Geen idee, dat zullen we snel merken.

Ik heb besloten met een nieuwe boekenserie te beginnen, dit keer voor jongeren ipv. kinderen, namelijk een serie over (mijn tijd op) de middelbare school. Met auto-biografische aspecten maar her en der natuurlijk wat verbloemt of juist mooier gemaakt dan het was. De personages bestaan allemaal echt, maar hun namen heb ik veranderd. Misschien niet heel origineel, maar dat zal blijken.

Het eerste stuk komt vandaag online. Ik hoop zeker elke week een hoofdstuk te posten.

Het verhaal
We kennen het allemaal wel, de tijd op de middelbare school. De één ervoer het als een hel, de ander had er de tijd van zijn leven. Het ontstaan van groepjes, van nerds tot de populaire chicks en dude’s, in mijn tijdperk ook wel de sjonnies en anita’s genoemd. Voor Isa Langerhans leek deze tijd nog zo ver weg, maar ook kleine Isa’s worden groot en de eerste schooldag breekt binnenkort aan. Op de basisschool was Isa een meisje wat bij de grote groep hoorde, maar ze voelde zich vaak ook buitengesloten, wat niemand eigenlijk begreep. Een onzeker meisje; gaat dit wel goed komen op die o-zo grote middelbare school?!

Veel leesplezier! :bowing_man:

Ah ik ben heel erg benieuwd! Gaaf dat het autobiografisch is :slightly_smiling_face:

Vind ik ook, het trekt me echt aan!

Hoofdstuk 1

[i]Langzaam zie ik het licht onder mijn oogleden doorkruipen. Ik probeer het in alle macht te negeren. Nog, heel, even, slapen. Het licht wordt steeds feller en vanuit de verte hoor ik een stem. Kreunend probeer ik me om te draaien om me tegen het licht te verzetten. Tevergeefs. Moeizaam doe ik mijn ogen open en zie ik het licht wat door de gordijnen heen druppelt en kijk ik recht in mijn schijnende bedlamp. Argh, geen wonder dat ik me niet tegen dit felle TL licht kon verzetten. ‘Goedemorgen sunshine’ roept mijn moeder enthousiast. Hmm, sunshine, wat een woordgrap. Zuchtend en kreunend draai ik me naar mijn moeder toe. ‘Kom op lieverd, hup je bed uit, vandaag is de grote dag!’ Ohja, natuurlijk. Vandaag is de eerste schooldag op mijn nieuwe middelbare school, het Mendelcollege. Een dag waar ik al de hele zomervakantie met dubbele gevoelens op uit kijk. Aan de ene kant lijkt mij een nieuwe start best leuk, ik ben namelijk wel het type wat altijd op zoek is naar avontuur, maar aan de andere kant had ik een fijne tijd op de basisschool en wil ik het liefst nog in dat tijdperk blijven hangen. Maar of ik het nou wil of niet, vanaf vandaag begint officieel mijn nieuwe zes jaar durende tijdperk van het VWO. Althans, dat hoop ik. Ik kom in een havo/vwo klas, wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp. Op de basisschool ging het leren me allemaal makkelijk af en zo scoorde ik ook met gemak het niveau VWO op de Cito toets. De NIO toets ging helaas een stuk slechter: vmbo-t uitslag.
Na mijn ochtendlijke relativering afgelegd te hebben besluit ik maar eens mijn bed uit te rollen. Ik kijk op de wekker die zeven uur aangeeft. Ik mag nog gaan opschieten ook, om kwart over acht begint mijn eerste les: gym. Een vak wat me vast goed af moet gaan met mijn sportieve achtergrond. Zo speelde ik altijd tennis en bevind ik me sinds kort twee keer doordeweeks en op de zaterdag op het hockeyveld. Leuke sport hoor, dat hockey, wel heel anders dan tennis.
Ik beweeg mezelf naar de badkamer waar het ochtendlijke ritueel zicht afspeelt: naar de wc, mezelf wassen, aankleden, opmaken en mijn haar doen. Tegen half acht ben ik eindelijk beneden waar mijn moeder al een heel ontbijt voor me heeft klaargezet. Van jus d’orange tot thee en natuurlijk twee sneetjes volkoren brood. Mijn moeder maakt nog steeds elke ochtend mijn broodjes voor de hele dag. Ze zei dat ze er mee op zou houden als ik naar de middelbare school zou gaan, vanochtend is het levende bewijs dat ze het dus nog steeds blijft volhouden. Dit blijft ze waarschijnlijk nog wel even zo doen, aangezien ze elke avond ook nog steeds het brood voor mijn vader klaarmaakt voor zijn werkdag de dag erna. Wat een schat is het ook.
Van de gezonde spanning krijg ik bijna geen hap door mijn keel. Na een half broodje gegeten te hebben schuif ik mijn bord voor me uit waarop mijn moeder me een argwanende blik toewerpt. ‘Je moet wel goed eten hoor, anders val je straks flauw!’ Ik trek m’n wenkbrauw naar haar op en pak mijn bord om het vervolgens in de keuken neer te zetten. Ik pak mijn tandenborstel uit het keukenkastje, ik ben namelijk te lui om ’s morgens na het eten weer naar boven te moeten, en zo poets ik vervolgens mijn tanden beneden in de keuken. Hierna geef ik mijn moeder een kus, pak mijn zeker vijftien kilo wegende boekentas en spring op mijn fiets. Ik fiets de straat uit en sla vervolgens de weg in verder van het Mendelcollege af. Op de introductiedagen die we al gehad hebben heb ik namelijk twee meiden uit het zelfde dorp als ik leren kennen. Ze vroegen of ik de eerste schooldag mee wilde fietsen en zodoende fiets ik nu de kant op naar één van de twee meisjes die helemaal aan de andere kant van Velserbroek woont. Ze heet Judith en is het typische voorbeeld van een stoere chick die zich niks van anderen aantrekt, althans, die indruk maakte ze op mij tijdens de introductie. Als ik haar straat binnenrijd staat ze al buiten. ’Hé Is, ben je er klaar voor? Is jouw tas ook zo zwaar?’ ‘Hoi Judith, ja het is net alsof ik een tas vol stenen met me meesleep, dat belooft wat voor de volgende paar dagen aangezien we naast gym maar vijf vakken hebben vandaag.’ Het gesprek vervolgt zich verder over koetjes en kalfjes terwijl we naar het tweede meisje rijden: Ciska. Ciska is in vergelijking met Judith duidelijk nog niet klaar als we aankomen. ‘Hoi Meiden, ik pak nog snel mijn tas en dan kom ik daar straks uit met mijn fiets’ zegt Ciska terwijl ze naar de uitgang van een poort verderop wijst. ‘Is goed, doe maar rustig aan’ antwoordt Judith haar. Rustig aan? Denk ik bij mezelf, het was inmiddels al acht uur en onze nieuwe school is zeker twintig minuten fietsen en we weten niet eens hoe we precies moeten rijden! De paniek slaat toe. Judith merkt het en kalmeert me door te zeggen dat zij weet hoe wij moeten fietsen, omdat haar broer twee klassen hoger zit en haar in de vakantie de weg heeft aangeleerd. Een paar minuten later zitten we dan eindelijk compleet met zijn drieën op de fiets richting school samen met onze volgepropte schooltas en gymtas.

‘Vinden jullie het ook niet heel rustig onderweg?’ vraag ik als we het zwarte pad, het laatste stuk fietspad, over fietsen. De twee meiden kijken om zich heen en hun gezichten spreken boekdelen: zij denken er precies hetzelfde over als ik en we meerderen vaart. Uit de verte horen we één of ander raar bromgeluid. ‘De bel!’ roept Judith. En dit is het startschot om keihard te gaan fietsen. Het zal ons toch niet overkomen, denk ik, te laat komen op de eerste schooldag![/i]

Leuk dat jullie er interesse in hebben! Ik hoop dat jullie het wat vinden :slightly_smiling_face:
(opbouwende)kritiek, hints en tips zijn altijd welkom! Graag zelfs.

een beetje te veel duren woorden( net klaar met vmbo T dus srry gene genasium persoon) ( me ochtendlijke relativering bv. geen id wat het is] is het wel leuk.

Ik vind het een leuk stuk, maar heb wel een paar puntjes van kritiek:

• ik vraag me af of een dertienjarige (als je voor t eerst naar de middelbare gaat ben je 13 toch?) zo wel denkt qua taalgebruik.
  • iets meer alinea’s zou ik zelf wat prettiger vinden. Bv bij de dialogen tusen Isa en Judith, plak je (bijna) alles wat ze zeggen achter elkaar. Een paar enters zouden niet misplaatst zijn en maken het geheel iets overzichtelijker.
  • Judith zegt ter begroeting ‘Is’ als afkorting neem ik aan. Ik moest het 3 keer opnieuw lezen voor ik begreep dat het een afkorting van Isa was. Nu kan dat ook gewoon aan mij liggen haha, maar je zou ook Ies kunnen typen, ik zie namelijk vaak dat koosnaampjes geschreven worden zoals ze uitgesproken worden in boeken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! Sorry als ik te kritisch ben, dat kan ik namelijk nogal snel zijn :stuck_out_tongue:

Nee joh, alleen maar goed. Ik ben hier mee begonnen met de intentie meer te leren over het schrijven :slightly_smiling_face: heb het natuurlijk altijd maar als lolletje gedaan.
Het is nu idd meer een soort jongvolwassene boek qua taalgebruik. Ik zal er voor het vervolg van het hoofdstuk even aan denken. Zou je misschien wat zinnetjes kunnen quoten die jij te volwassen vindt?

Schrijven is voor mij meer het spelen met (moeilijke) woorden maar misschien moet ik me meer focussen op het verhaal en de dialogen; mijn zwakke puntjes.

Op de basisschool ging het leren me allemaal makkelijk af en zo scoorde ik ook met gemak het niveau VWO op de Cito toets. De NIO toets ging helaas een stuk slechter: vmbo-t uitslag.

Ik kom uit België en ik begreep dit niet zo goed, omdat het systeem bij ons anders in elkaar zit. Wat is het verschil tussen een Cito toets en een NIO toets en waarvoor dienen die?

Voor mij is het ook alweer een tijd terug om precies te vertellen hoe zo’n nio/cito toets ook alweer ging, dus voor het zekere kan je google even raadplegen. Maar in Nederland krijg je in ieder geval in elke (basisschool) klas een CITO toets waarvan die in groep 7 het belangrijkst is. Je wordt dan getoetst op gebieden als taal en rekenen en daar komt uiteindelijk een score rond de 400-600 uit. Die score is bepalend voor het schoolniveau VWO, Havo of mavo.
De NIO toets heb ik zelf nooit begrepen, één of andere vage toets uit groep 8 die uiteindelijk de doorslag gaf van je schooladvies maar de toets bestond - geloof ik- alleen uit meningvragen maarja.
Iets duidelijker geworden?

TEVENS
heb ik besloten, aangezien ik snel op vakantie ga en gelijk daarna mijn hockeyseizoen en studie begint, om dit verhaal even op een laag pitje te zetten. Ik ben van plan het eerst grotendeels uit te typen zodat het straks geen onsamenhangend verhaal wordt en ik spel- en grammaticafouten voorkom. Zo kan ik ook straks aan één stuk door delen van het verhaal posten ipv elke week; wat waarschijnlijk toch niet gaat lukken ivm de drukte die mijn twee baantjes, sporten, vriend(en) en studie opvragen en dat is voor zowel jullie als mij niet leuk.
Wat mij betreft kan hier dus een - tijdelijk - slotje op.

Jammer :frowning_face:

Ja zeker jammer:(