-
‘Phoe, dat was me nog eens een hel of a training,’ Kate gooit haar sporttas met een boog in de hoek van de kamer, en ploft op de bank neer. ‘Eerst je tas uitpakken,’ Ilse zit op de bank voor de televisie, Daphne en Twan zitten naast haar, allebei hebben ze hun pyjama al aan. Kate kreunt maar staat dan toch op om te doen wat er van haar gevraagd wordt, ‘heb je nog huiswerk?’ vraagt Ilse wanneer Kate vijf minuten later de kamer weer binnen komt, ‘vast wel,’ Kate ploft naar haar jongste zusje op de bank, ‘wat kijken jullie?’ ‘madagascar,’ antwoord Twan zonder op te kijken van het scherm. ‘Alweer?’ Kate kreunt, ‘ik ga naar boven, even mijn msn checken.’ ‘Of je gaat naar boven om je huiswerk te doen,’ zegt Ilse tegen haar oudste dochter. ‘Of dat ja,’ zucht Kate terwijl ze de kamer uitloopt. Ilse kijkt haar dochter hoofdschuddend na.
Boven aangekomen start Kate meteen haar computer op en werpt ze even een blik in haar nieuwe agenda, na een blik over de pagina van de volgende dag te hebben geworpen slaat ze hem weer dicht, alleen wiskunde en natuurlijk de opgaven die bij Engels zijn opgegeven en die Milan haar had doorgegeven. In Engels heeft Kate echter totaal geen zin, haar wiskunde had ze echter al bijna afgekregen in de les, die ene opgave die nog gedaan moet worden kan ze ook wel laten zitten.
‘Goedemorgen allemaal!’ meneer Mulder kijkt de klas even rond, ‘nou voor we beginnen met het o zo boeiende vak genaamd wiskunde, wil ik eerst heel even jullie huiswerk controleren, schriften open a.u.b.’ Kate en Sascha slaan allebei hun schrift open, ‘heb jij het af?’ vraagt Kate aan haar beste vriendin, ‘ja, maar dat had ik gisteren in de les al,’ antwoord Sascha terwijl ze ook haar lesboek alvast op de goede pagina openslaat. ‘Ah, mevrouw van Dijk en mevrouw Thomson, hebben jullie het huiswerk afgekregen?’ meneer Mulder is bij het tafeltje van de twee meisjes gekomen. ‘Bijna,’ Kate grijnst en laat haar wiskunde docent de gemaakte opgaven zien, ‘zo, je was van plan om het jaar goed te beginnen? Dit is al meer dan je vorig jaar gemiddeld hebt gemaakt’ Mulder grijnst, ‘en mevrouw Thomson, top helemaal af! Ik denk dat je een positieve invloed hebt op mevrouw van Dijk hier,’ Mulder knipoogt naar de twee meisjes en loopt verder naar het tafeltje achter hen. ‘Ik ben zó blij dat we hem voor wiskunde hebben en niet zo als in de tweede mevrouw Tonnie,’ Sascha werpt een blik naar achter waar Mulder nu bezig is met het controleren van Milans huiswerk. ‘Daar ben ik het zo mee eens, en hij heeft een lekker kontje,’ Kate lacht en kijkt met een keurende blik over haar schouder. ‘Zonde hé, dat hij een vriend heeft,’ zucht Sascha. De twee meiden kijken elkaar even aan en beginnen dan te lachen.
‘Ik heb geen zin!’ Kate licht lang uit op het grasveldje voor de school, Sascha ligt naast haar een spelletje op haar mobile te spelen, ‘zo erg is het toch niet, Lisa is best oké.’ ‘Niet als onze lerares,’ Kate zucht en kijkt op wanneer iemand in haar zon gaat staan, ‘hé Sammie.’ Sam grijnst en gaat op het gras zitten, ‘hé Kathy, zusje,’ Sam kijkt de meisjes grijzend aan. ‘Hé,’ Sascha legt haar mobile weg, ‘kan jij Kate niet opvrolijken ze is de hele pauze al verschrikkelijk sacherijnig,’ ‘Wat is er dan,’ Sam werpt een blik naar Kate die nu ook is gaan zitten, ‘geen zin in Engels,’ Kate strijkt een pluk rood haar uit haar door de zon gebruinde gezicht. ‘Same here, ik heb dus echt geen zin in een uur lang luisteren naar ten Hoeven van Duits,’ Sam zucht. ‘Ga niet,’ Kate grijnst, ‘dan gaan we samen wat leuks doen in de stad.’ Sascha zucht en kijkt haar broer met een smekende blik aan, als hij weigert is de kans groot dat Kate ook gewoon naar Engels gaat. ‘Ja, leuk,’ Sam knikt, ‘ga je mee Sas?’ ‘Nein, ik ben niet zo goed in Engels als Kathy en het schooljaar is nog maar net begonnen ik heb nog geen zin in problemen,’ antwoord Sascha. ‘Goed, gaan we samen, misschien heeft Raf ook wel zin om mee te gaan,’ zegt Sam, ‘waar is hij trouwens?’ ‘Bij Julia natuurlijk,’ Kate maakt een hoofd beweging naar de andere kant van het grasveldje waar Rafael tegen een boom aan zit en Julia haar hoofd in zijn schootlicht, 'voert hij haar nou aardbeien?’ Sam kijkt ongelovig naar zijn beste vriend. ‘Zo romantisch, nooit gedacht dat mijn broer dat in zich had,’ Kate grijnst. ‘Wat een meisje allemaal wel niet kan doen met het hoofd van een jongen,’ lacht Sam, ‘nou dat wordt dan denk ik jij en ik Kathy, Raf zit denk ik liever bij Duits aan Julia vastgeplakt dan dat hij haar alleen naar ten Hoeven stuurt en Juul is nou niet bepaald het spijbeltype.’
‘Hoe gaat het trouwens tussen jou en Maaike?’ Kate en Sam fietsen samen door de stad op weg naar het centrum. ‘Geen idee, ze gaat de laatste tijd liever met haar vriendinnen om dan met mij,’ Sam haalt zijn schouders op. Eenmaal bij het winkelcentrum aangekomen zetten ze hun fiets in één van de stallingen en lopen naar binnen, ‘eerst een koffie doen?’ vraagt Kate. ‘Lekker,’ Sam knikt en samen lopen ze een klein koffie huisje binnen waar ze allebei wel vaker met vrienden naar toe gaan. ‘Koffie, cappuccino of iets anders?’ ‘cappuccino, maar ik trakteer,’ zegt Sam. ‘Nee, het was mijn idee om hier naar binnen te gaan dus ik trakteer,’ Kate wil naar de bar lopen om te bestellen. ‘Dan trakteer ik straks op een pizza,’ zegt Sam. ‘Deal,’ Kate lacht en went zich dan tot de vrouw achter de balie, ‘twee cappuccino, graag.’ ‘Komt er aan hoor, ga maar ergens zitten dan kom ik het straks brengen,’ de vrouw glimlacht vriendelijk naar de twee tieners. ‘Zullen we bij het raam gaan zitten?’ vraagt Sam hij maakt een hoofdbeweging naar het tafeltje bij het raam. Kate knikt en volgt Sam naar het tafeltje, ‘wat wil je straks gaan doen?’ ‘We kunnen naar de speelhal gaan, als je dat leuk vindt natuurlijk,’ zegt Sam. Kate knikt enthousiast, ze is dol op de speelhal ‘Ja, leuk.’ ‘Twee cappuccino’ de serveerster is aan het tafeltje verschenen en ze twee kopjes neer, ‘dank u wel,’ Kate glimlacht naar de vrouw en pakt het koekje van haar schoteltje en haalt het papiertje er om weg. ‘Hier, je mag de mijne ook hebben,’ Sam gooit zijn koekje naar Kate toe, ‘lekker thanks,’ Kate grijnst terwijl ze en hapje neemt van haar eigen koekje. ‘Ik ben zo blij dat ik niet bij Engels zit, dit is echt zo veel leuker,’ Kate vouwt haar handen om haar cappuccino. ‘Inderdaad, niet te geloven dat Rafael zich nu bij Duits loopt te vervelen,’ Sam grijnst. ‘Dat zal wel mee vallen, Julia zit toch in jullie Duits klas?’ Kate grijnst terwijl ze een voorzichtig slokje van haar nog hete cappuccino neemt.
‘Oké, nu ik,’ Kate gooit een muntje in het apparaat en neemt plaats achter het stuur van één van de raceauto’s. ‘Kijk uit voor die boom,’ Sam lacht terwijl hij naar het scherm kijkt, ‘houd op, ik kan echt wel reiden hoor,’ kate grijnst en maakt een scherpe bocht en blijft knap op de baan. Sam knikt bewonderend, ‘in ieder geval beter dan Rafael.’ ‘Dat is ook niet moeilijk,’ Kate grijnst en drukt het gaspedaal nog wat verder in. ‘Rondje 44.09,’ zegt Sam bewonderend wanneer Kate voor het eerst over de finish komt, ‘pas maar op straks rij ik sneller dan jij, wordt je verslagen door een meisje,’ Kate grijnst plagend en draait het stuurtje nonchalant bij.
‘Het scheelde echt niets,’ Kate grijnst terwijl ze opstaat van achter het stuurtje. ‘Niet slecht, ik ben onder de indruk,’ Sam lacht. ‘Potje basketbal?’ Kate maakt een hoofdbeweging naar een spel waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk ballen in de basket te gooien. ‘Is goed,’ Sam gooit twee muntjes in de automaat en neemt plaats achter de linker joystick. Kate zelf gaat achter de rechter staan. ‘Yes, 8-5,’ Kate lacht, ‘je kunt niet altijd winnen Sammie.’ ‘Kate!’ klinkt dan een vrolijke stem van achter het duo, Kate draait zich om ‘hé tante Demi!’ Kate lacht en loopt naar haar tante toe, ‘Hallo Evie!’ ze begroet haar twee jaar oude nichtje met een knuffel. ‘Houd nou een op, het is gewoon Demi!’ Dami lacht en strijkt door haar blonde haren, ‘Hé Sam!’ ‘Hé,’ Sam is bij het groepje gaan staan, ‘Hoi Eva,’ hij grijnst naar het kleine meisje dat Kate’s hand heeft vast gepakt. ‘Hai,’ het meisje kijkt een tikkie verlegen op naar de donkere jongen die naast haar nicht is gaan staan. ‘Waren jullie vroeg vrij?’ vraagt Demi dan. ‘Eh, ja’ Kate grijnst, ‘en Sam beweerde dat hij zo goed kon gamen, dus dat wilden we even testen.’ Demi knikt, ‘thuis alles goed?’ ‘Ja, Fleur is op brugklas kamp, Raf is verliefd, Daph en Twan zijn nog steeds irritant en Milan is Milan,’ Kate glimlacht, ‘En papa is druk met zijn werk en mama met van alles en nog wat.’ Demi knikt, ‘ik moet maar weer eens snel langs komen, bij kletsen met je moeder, maar ik moet nu gaan Danny is vroeg thuis en hij heeft Eva beloofd haar mee te nemen naar de speeltuin.’ Kate knikt, ‘en wij moeten nog een potje air-hockey doen,’ ze geeft Sam een speelse ellenboog. ‘Ik ga eerst nog even wat extra muntjes halen,’ Sam draait zich om en loopt naar de balie waar je de muntjes kan halen. Demi wacht even tot Sam buiten gehoorsafstand is, ‘hebben jullie…?’ ‘Nee!’ Kate trekt een gezicht, ‘natuurlijk niet, hij heeft een vriendin en is Rafaels beste vriend!’ Demi haalt haar schouders op, ‘just asking, kom Eva wij gaan naar huis. Papa komt zo,’ ‘Papa!’ de peuter begint spontaan te grijnzen. ‘Een papa’s meisje,’ Kate glimlacht naar de vrolijke peuter. ‘Inderdaad, ze krijgt echt alles bij hem voor elkaar. Ik houd mijn hard vast voor later,’ lacht Demi, ‘Nou dag Kate!’
‘Dana,’ Lisa kijkt de klas vragend rond, ‘hier,’ het blonde meisje naast Milan steekt haar hand op. Lisa glimlacht en knikt en probeert het gezicht en de naam van het meisje in haar geheugen op te slaan, echt goed met namen is ze niet. ‘Mick?’ Lisa gaat verder met het oplezen van de klassenlijst, haar blik gaat naar de linkerhoek waar Mick zijn hand op steekt, ‘Kate,’ Lisa blik gaat naar het tafeltje midden in het lokaal, maar de stoel naast Sascha is leeg, Lisa kijkt even naar Sascha maar die ontwijkt haar blik, dan kruist ze het hokje met “afwezig” aan op de absentenlijst. ‘Milan,’ Lisa gaat verder met de namen en haar blik kruist even die van haar neefje, ze zal hem aan het eind van de les wel vragen waar zijn zusje uithangt.
‘Weer gewonnen!’ Kate grijnst plagend naar Sam. ‘Laten we er maar mee stoppen, mijn muntjes zijn op,’ zegt Sam. Kate knikt, ‘wil je mijn tas even aangeven?’ Kate houd haar hand uit terwijl Sam komt aan lopen met haar tas. ‘Dankjewel,’ Kate glimlacht naar hem en beseft plotseling dat ze wel heel dicht bij elkaar staan en wanneer ze in zijn donkere ogen kijkt maakt haar maag spontaan een salto. ‘Je hebt iets,’ Sam veegt met zijn vinger over Kates gezicht, ‘niets boeiend gewoon een pluisje ofzo,’ hij glimlacht, dan buigt hij zich naar haar toe en plant een kus op haar lippen. Kate blijft als aan de grond genageld staan en zonder het echt te beseffen, zonder dat ze het vreugdige gevoel in haar buik kan plaatsen, zoent ze hem terug. Wanneer de twee zich van elkaar los maken staren ze elkaar even aan, ‘wow…’ Kate weet niet goed wat ze nu moet zeggen en ziet dat ook Sam moeite heeft iets zinnigs over zijn lippen te krijgen. ‘Zullen we naar huis gaan, het wordt al laat,’ Kate weet even niet goed wat ze verder moet zeggen en ze begint nerveus met haar rode haren te spelen. ‘Ja, is goed,’ Sam knikt en kijkt een tikje nerveus naar het meisje die hij tot voor kort alleen als het zusje van zijn beste vriend heeft gezien.
‘Milan, heb je even?’ Lisa staat bij haar bureau terwijl ze haar neefje terug roept, ze wacht even tot iedereen het lokaal heeft verlaten. ‘Ja?’ aan zijn blik ziet ze dat hij weet waar ze het over wil hebben, ‘is Kate ziek?’ Milan haalt zijn schouders op, ‘ik heb haar in de pauze voor het laatst gezien.’ Lisa knikt, ‘dankjewel, ga maar.’ Milan loopt de klas uit terwijl hij zich net als Lisa afvraagt waar Kate uithangt.
Het is bijna vier uur wanneer Kate haar fiets tegen de muur van haar huis zet, op dat moment komt Milan net aangefietst, ‘hé, waar was je?’ hij kijkt zijn zusje vragend aan. ‘Games met Sam, hoe was Engels?’ Kate opent haar schooltas en begint naar haar huissleutel te zoeken. Milan haalt zijn schouders op, ‘mwa, ging. Lisa vond je afwezigheid volgens mij iets minder, ze keek niet heel erg blij,’ ‘Boeit me niet echt iets, sorry,’ Kate heeft inmiddels haar sleutel gevonden en loopt naar de voordeur. ‘Blijf je nu echt het hele schooljaar zo doen?’ Milan kijkt zijn zus onderzoekend aan, Kate haalt haar schouders op en steekt de sleutel in het slot en draait hem op. ‘Hé jongens, hoe was school?’ Ilse zit op de bank een tijdschrift te lezen wanneer de tweeling binnen komt. ‘Ging wel,’ Kate loopt door naar de keuken en opent de koelkast, ‘is er nog appelsap?’ ‘in de koelkast achter,’ Ilse staat op en gooit het tijdschrift op de salontafel en went zich tot Milan die op een stoel neer ploft, ‘heb je zin in iets lekkers lieverd?’ Milan schut zijn hoofd, ‘nee mam, ik pak straks zelf wel ff wat te drinken.’ ‘Heb je veel huiswerk?’ Milan haalt zijn schouders op bij de vraag van zijn moeder, ‘een paar opdrachten voor Engels en aardrijkskunde voor morgen.’ Dan komt Kate de woonkamer weer in, ‘moet jij nog huiswerk maken lieverd?’ Ilse kijkt haar dochter aan en neemt plaats bij haar zoon aan tafel. ‘Nee,’ Kate gaat zitten en begint te bladeren in een voetbal magazine op tafel. Ilse wisselt een blik met haar zoon, ze weet dat hij bijna precies de zelfde vakken heeft als zijn zus. ‘Lieverd, je weet wat je vader en ik gezegd hebben. We willen geen klachten van je docenten meer horen over dat je je huiswerk niet maakt,’ Ilse kijkt haar dochter doordringend aan. ‘Dan vraag je Lisa toch gewoon om me te bespioneren,’ Kate zet haar glas met een klap op tafel en stormt de woonkamer uit. ‘Wat is er aan de hand?’ Ilse went zicht tot haar zoon, Milan zucht ‘Kate vindt het niet echt leuk dat Lisa ons les geeft, om het maar even zacht uit te drukken.’ ‘Oh,’ Ilse zucht, ‘ik zal straks even met haar gaan praten, laat haar nu maar even afkoelen.’ Milan knikt, ‘ik ga boven huiswerk maken,’ hij wil opstaan wanneer er plotseling harde muziek van boven komt, ‘ik doe het hier wel,’ Milan zucht en pakt zijn rugzak. Ilse loopt naar boven en geeft vervolgens een paar harde bonzen op de slaapkamer deur van haar oudste dochter, ‘zachter!’ Even later wordt de volume knop inderdaad iets omlaag gedraaid. Ilse zucht en loopt weer naar beneden, ‘waar is Raf?’ vraagt ze dan aan Milan die zijn schoolboeken voor de dag heeft gehaald. ‘Waar denk je dat hij is?’ Milan grijnst naar zijn moeder, die begrijpend knikt ‘ik hoop dat hij zich niet teveel laat afleiden door Julia, het is namelijk de bedoeling dat hij dit jaar wel overgaat.’
‘Mag ik binnen komen?’ Ilse steekt haar hoofd om de deur van haar dochters slaapkamerdeur. ‘Ga je weg als ik nee zeg dan?’ Kate ligt op haar rug naar het plafond te staren. ‘Nee,’ Ilse schut glimlachend haar hoofd en loopt de kamer binnen en gaat op de rand van Kate’s bed zitten, ‘alles oké?’ ‘Prima,’ zucht Kate maar Ilse hoort aan haar toon dat dit niet waar is. ‘Vind je het echt zo erg dat Lisa je les geeft?’ vraagt Ilse. Kate haalt haar schouders op en blijft omhoog staren, Ilse zucht ‘Lies heeft hier jaren gewoond nadat opa en oma dat ongeluk hebben gehad. Zij en Demi zijn meer als zussen voor jou en de anderen geweest dat dat ze de mijne waren, het is altijd Lisa’s passie geweest om voor de klas te staan, zij kan nu doen wat ze leuk vindt verpest dat nu niet,’ Ilse strijkt een pluk haar uit haar gezicht, ‘jullie band hoeft echt niet te veranderen omdat ze je nu ook les geeft, maar wanneer jij er een probleem van gaat maken zal die band wel worden aangetast.’ Kate zucht, ‘oké.’ Ilse drukt een kus op het haar dochters rode haren en staat op, ‘ik ga maar eens aan het eten beginnen,’ zachtjes verlaat ze Kate’s slaapkamer. Kate zucht wanneer haar moeder de deur achter zich dicht heeft getrokken, ze zit inderdaad met de hele situatie op school in haar maag, ze vindt het nog steeds niets dat Lisa haar les geeft maar ze vindt het ook jammer dat hun band de laatste tijd zo moeizaam gaat, en de kus met Sam die middag heeft de warboel in haar hoofd waarschijnlijk alleen maar vergroot.