Vergeven

Hallo iedereen,

Wat zijn dingen die jullie aan iemand (vrienden, collega’s, familie, etc. ) niet kunnen vergeven en welke wel? Kunnen jullie grenzeloos vergeven? Waar ligt jullie grens?

Ik ben erg benieuwd. :slightly_smiling_face:

Thanx!!

XXX

Dat ligt er maar net aan wie het is, wat het is en wat de situatie eromheen is…

Als ik heel veel om iemand geef, kwetst het mij natuurlijk wel erg als die persoon iets doet wat niet kan. Bijvoorbeeld als iemand tegen me zou liegen, zou ik gerust die persoon het voordeel van de twijfel willen geven de volgende keer, maar het zou best even duren voordat ik weer echt helemaal het vertrouwen terug heb in die persoon.

Als iemand iets doet wat mij kwetst, dan mag die persoon best wel een beetje zijn best doen om te laten zien dat hij of zij daar spijt van heeft, en ondanks wat er gebeurd is dan, toch wél te vertrouwen is.
Maar ik zal er vrijwel altijd wel voor open staan om die persoon nog een kans te geven en te vergeven dan.

Liegen, bedriegen, vreemdgaan en schijnheilig gedrag. Dat vergeef ik niet (meer). Heb ik namelijk te vaak wel gedaan en geloof me, doen ze het 1 keer doen ze het ook een 2e keer etc. Ik ben klaar met zulke mensen, lekker opdonderen.

Bedankt voor jouw uitgebreid reactie. Voor jou zijn er geen dingen waarvan je denkt “no go”.
Zo van: “nee dat kan ik helemaal niet vergeven”. ?

Denk je soms niet dat als je iemand meer dan 2 keer vergeeft over hetzelfde ding dat de persoon je dan vanzelfsprekend gaat nemen? dat is voor mij vaak het geval dat ik dan vrees. Daarom heb ik soms moeite met vergeven.

^Zolang ik erin geloof dat die persoon oprecht spijt heeft van wat hij/zij gedaan heeft, en ook echt inzet toont om te verbeteren waar het misgegaan is, geef ik mensen graag het voordeel van de twijfel.

Dat wil niet zeggen dat ik er op een gegeven moment niet ook klaar mee ben hoor. Mensen die keer op keer liegen, of beloften nooit nakomen, of weet ik het, daar heb ik ook geen boodschap aan. Ik wil weten wat ik aan mensen heb, en bij mensen die zo zijn, weet je dat niet.
Dan kost het mij teveel energie, en dan zit het er gewoon niet in.

Ik ben vergevingsgezind, maar dan moet iemand daar wel moeite voor doen. Ik ben niet iemand die over zich heen laat lopen.

Eens. Ik zou iemand wel 1 kans geven omdat niemand perfect is en iedereen fouten maakt, maar geen 2 of 3 keer vergeven. Misschien zijn we streng. haha

Mooi gezegd Lore!

Het is alleen soms moeilijk om te weten of iemand spijt heeft of niet. Wel knap dat je niet over je heen laat lopen!

We zijn ook wel streng haha, maar bij sommige mensen moet je gewoon streng zijn anders gaan ze over je heen lopen en dat is ook niet goed!

Klopt. :slightly_smiling_face:

Vroeger (het is te zeggen tot en met vorig jaar), ging ik grenzeloos mensen vergeven tot ik op een bepaald moment ben gaan inzien, dat mensen mij vanzelfsprekend namen omdat ze toch denken “ach, als ik sorry zeg zal ze wel bijdraaien”.
Ik vind het jammer dat ik strenger ben geworden, maar anderzijds wil ik ook niet omgaan met mensen waar ik niets aan heb. :wink:

Ja precies, snap ik volledig. Aan dat soort mensen heb je ook niks, die leren blijkbaar niks van hun fouten en hebben totaal niet door dat ze er iemand pijn mee kunnen doen. Erg jammer vind ik dat altijd van mensen

Ik heb het uitgemaakt met mijn (ex) vriend (eergisteren) om die reden. Ik was er zo verliefd op, maar heb toch gekozen om die relatie te beëindigen en hij blijft steeds smeken om hem te vergeven.
Ik dacht “als ik nu niet voor mijzelf kan kiezen, ga ik mijzelf op lange termijn meer kwaad doen dan goed, terwijl de relatie nog maar pril was”.
Maar goed, ik vroeg mij daarom af hoe het zit bij andere mensen op vlak van vergeven etc. :wink:

Oh jeetje wat vervelend zeg! :frowning_face: Een break up is nooit leuk, maar vind het wel erg goed en sterk van je dat je nu voor je zelf hebt gekozen want daar word je inderdaad niet vrolijker van als dat zo blijft door gaan. Heel veel sterkte!

Dank je. Ik probeer mij sterk te houden.

Ik kan zo goed als alle 1 keer vergeven (we hebben het nu niet over moord of verkrachting uiteraard) maar sommige dingen vind ik te erg om meerdere keren door de vingers te zien. Als mijn vriend me 1 keer bedriegt, heel veel spijt heeft en ook moeite doet om vergeving te krijgen, zal ik die geven, maar als het nog eens gebeurt, dan is het exit relatie.

Oh nee, dat zou ik dus echt niet doen. Dat is eigenlijk een soort van hem gewoon de kans geven om je te laten bedriegen want je vergeeft het hem toch wel, ook al is het maar één keer. Één keer is al een keer te veel. Tenminste zo zie ik het dan he.

In eerste instantie verdient iedereen bij mij een tweede kans, maar de mensen die die tweede kans nodig hadden, hadden vaak ook een derde, vierde en vijfde kans nodig. Ik vergaf de mensen waarvan ik hield/houdt eigenlijk alles, maar daar heb ik ook weer van geleerd.

Ik ben door sommige mensen gewoon ontzettend slecht behandeld en gekwetst en dat heb ik hen niet vergeven en dat zal ik in de toekomst dan ook niet gaan doen. Aan het begin was het moeilijk omdat je die mensen daardoor wel kwijtraakt, maar naderhand ben ik alleen maar blij dat ik het hen niet heb vergeven en ben ik een stuk gelukkiger zonder hen.

Toevallig heb ik vorige week de vriendschap verbroken met het meisje dat al 12,5 jaar een goede vriendin van mij was en daarvan zo’n 9 jaar mijn beste vriendin is geweest. Dat was een heftig moment, maar ze heeft me zo vaak laten zitten, gebruikt, gekwetst en als grof vuil behandeld dat het nu gewoon een keer klaar was.

OMG, zo herkenbaar!!
Ik vind het altijd jammer voor die mensen, want ze verliezen dan wel iemand die altijd wel klaar zou staan voor hen. Ergens is dat dus hun verlies. Anderzijds ben je inderdaad gelukkiger, maar in het begin is het echt heel hard afzien. Been there done that.

Dit was/ is ook mijn motto sinds vorig jaar, vandaar dat ik die jongen echt geen 3 keer kon vergeven.
Soms denk ik : waarom leren mensen toch niet uit hun fouten als je ze kansen blijft geven? uiteindelijk geraak je ze weg maar… het leven is nu eenmaal zo.

Bedankt om je ervaring te delen en veel sterkte met verlies van een vriendin, zeker als je daarmee meer dan 10 jaar vriendschap mee had.

Ik kan eigenlijk redelijk veel van iedereen en alles wel hebben behalve als het een tweede keer gebeurt, de eerste keer vergeef ik eigenlijk alles wel

Ik heb gelukkig nog nooit te maken gehad met verraad, liegen, vreemdgaan etc. Mag ik echt gezegend mee zijn maar ik zou dus niet weten of ik diegene een 2e kans zou geven. Ligt er aan wie het is, maar ja ook aan wat de situatie is. Wat ik wel doe is mensen die geen contact meer opzoeken met mij laat ik ook voor wat het is. Ik ga niet heel de tijd achter mensen aan om iets af te spreken of zo.

Normale vrienden word ik nooit echt heel boos op, geirriteerd ja natuurlijk wel is maar echt boos haast zelden. En meestal is dat snel besproken en vergeef ik het (of zij mij).
Met mijn beste vrienden heb ik wel is echte ruzie’s en ik ben soms aardig koppig dus dat is wel is lastig haha, maar meestal komt dat ook snel weer goed als ik de een vergeef en die vergeeft mij.

Het verschilt heel erg :cold_sweat: