Wie kan my helpen met vergelijkingen.
Ik snap wel hoe je zo;n simpele doet maar.
Bijv zo een neit : 6x = -18 ?
Of
1/2 x = 6 ?? En uh…
Inhoudsmaten.,
Hoe bereken je bijv.
10 dm3 = …dal ?
ofzo.
Thankss,
sorry dubbel.
sorry dubbel.
6x = -18
x = -18 / 6 = -3
1/2 x = 6
x = 6 / 0.5 = 12
10 dm3 = …dal ?
deze weet ik ook niet, wat is dal?
6x = -18 Dan deel je door 6
x = -3
1/2 x = 6 Dan vermenigvuldig je met 2
x = 12
10 dm³ = 10 liter
10 liter = 1 decaliter (1 nul eraf of komma 1 plek naar links)
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Ik snap het nog steeds niet
6x = -18 is eigenlijk heel makkelijk
je zet 6 in principe aan de andere kant waardoor het wordt x = -18/6 het is nu niet meer vermenigvuldigen met 6 maar delen met 6 omdat je hem aan de andere kant van het = teken hebt gezet. Dan komt er dus uit: x = -3 (want -18/6 = -3)
bij 1/2x = 6 doe je dus eigenlijk weer hetzelfde alleen dan met andere getallen dus je zet 1/2 aan de andere kant waardoor het gedeeld door wordt in plaats van vermenigvuldigen. Nu krijg je dus: x = 6/1/2. Dan wordt het antwoord x = 12
ik snap niet helemaal wat je betoelt met de inhoudsmaten want ik ken dal niet volgensmij…
Oh zoo…
Ik bedoel : Als je bijv 43.5 dm3 hebt hoeveel hectoliter is dat ? Hoe bereken je dat ? En dal is volgens bij decaliter?
Bij 6x = -18 moet je uitkomen op x = …
Dus deel je die 6x door 6, zodat je op x uit komt. Rechts moet je dan ook door 6 delen en dan kom je op -18/6 = -3 uit. Dan kom je uit op x = -3
Bij 1/2 x = 6 moet je ook uitkomen op x = …
Als je 1/2 x vermenigvuldigd met 2 kom je op x uit. Rechts moet je dan ook alles vermenigvuldigen met 2, 6 x 2 = 12. Dus dan krijg je x = 12
En het rekenen met inhouden is altijd lastig, misschien dat deze site helpt: http://www.schoolbordport…0Flash/inhoudsmatenl.html
Je moet de stapjes kennen, en dan bij ieder stapje hetzelfde doen.
43,5 dm³ = 43,5 liter.
Als je naar hectoliter moet is dit 2 stapjes naar links, dus je verschuft de komma 2 plaatsen naar links.
43,5 dm³ = 4,35 dal = 0,435 hl
oojaa die inhoudsmaten snap ik wel: je moet het eigenlijk heel makkelijk zien.
je hebt altijd 2 rijtjes: kl - hl - dal - liter - dl - cl - ml & km - hm - dam - m - dm - cm - mm.
het is een feit dat dm^3 hetzelfde is als liter. dus het is logisch als 10dm^3, 10 liter is.
Nu je op liter zit kan je met het eerste rijtje heel makkelijk zien hoeveel dal 10 liter is namelijk 1 omdat je de komma 1 plek naar links verplaatst (in het rijtje zie je namelijk ook dal links naast liter staan)
Oh nu snap ik het
Bedankt allemaal.
haha fijn dat je het nu wel snapt, en anders kan je het natuurlijk altijd vragen!
Oke ik voel me nu officieel dom.
Maar ik heb dus nog een vraag
Ik heb een opdracht : Zet om in lettervorm gebruik hierbij de onbekende X.
En dan staat er 62 meer dan een getal = …
hoepak ik dit aan ?
Ik snap niet eens wat ze bedoelen ;o
Ohh; hier ben ik zo slecht in.
Succes!
thankyou.
62 keer meer dan een getal? Dat getal is dan dus de onbekende, dus dat is x. Dan is het dus 62 keer X, en dat is 62x. Snap je? :]
oh hm,
dus
het dubbel van een getal is 2x ?
en 17 minder dan een getal is 17 x?
Jep! :] 17 minder is alleen -17x, want als je gewoon 17x hebt (zonder min dus) doe je het dus 17 keer zoveel, in plaats van minder (dus min) / keer zo weinig.