vergelijkende beschrijving

Cacaoboeren of recessie?
De vergelijking:
fair trade of ‘gewone’ chocolade?

Ik hou van chocolade en ik denk dat de meeste mensen wel van chocolade houden. Je hoort de laatste tijd veel over fair trade producten en zo ook over fair trade chocolade. Ik vroeg me af: is deze chocolade ook lekkerder en wegen de voordelen op tegen de nadelen? Over deze kwestie heb ik me gebogen. Het was een erg prettig onderzoek waarin ik heb gekeken naar verschillende factoren. Ook heb ik bij het bedenken van een onderzoek na gedacht over hoe een spreekbeurt er moet uitzien over dit onderwerp. Bij chocolade kreeg ik allemaal creatieve ingevingen en toen wist ik wat mijn onderwerp werd: chocolade. En dan? Ja dan gaat je vergelijking over chocolade, maar dan heb je nog niet echt een vergelijking, want daarvoor zijn 2 dingen nodig.
Er waren meerdere keuzes. Ik had natuurlijk melk en puur of huismerk en a-merk kunnen vergelijken, maar om eerlijk te zijn vond ik dat een beetje afgezaagd, na nog wat wikken en wegen is dan nu mijn vergelijking geboren: fair trade chocolade of gewone chocolade?

Nu ik mijn vergelijking heb is de volgende stap zeer prettig:
Ik ging naar de supermarkt en kocht een reep fair trade chocolade en ook een reep gewone chocolade. Wat dan als eerste opvalt is de prijs. Een reep gewone chocola kost zo’n 30 eurocent. Bijna niks dus. Voor die prijs kunnen de cacaoboeren ook geen eerlijke prijs krijgen volgens mij…
En dan de fair trade chocolade voor ongeveer de helft betaal je ongeveer ¤1,65.
Het is even iets duurder, maar dan ben je wel in het bezit van een reep echte fair trade chocolade. De volgende factor waarin de repen verschillen is de verpakking. Ik hou meer van chocolade met hazelnoten, dus dat was de chocolade die ik heb gekocht. Beide verpakkingen zijn groen. Wat opvallend is: op de Verkade chocoladereep staat 100℅eerlijk&heerlijk . Oh ja, natuurlijk staat er ook nog een max havelaar fair trade keurmerk op! Wanneer ik van beide repen een stukje afbreek valt me op dat de fair trade een stukje dikker is en moeilijker breekt. Als ik een stukje opeet vind ik eigenlijk de fair trade chocolade minder lekker, want de noten die er inzitten zijn groter en de chocolade is harder.
De overeenkomsten: de smaak van chocolade is natuurlijk altijd wel een beetje gelijk, dus dat is al een overeenkomst. Ook is een overeenkomst dat de verpakkingen allebei groen zijn. Ook is natuurlijk het hoofdbestanddeel cacao
normaal
verschillen

• oneerlijke prijs voor cacaoboeren

• ¤0,30

• Erg fijne hazelnoten

• Iets meer calorieën

• Minder cacao
    Fairtrade
    verschillen

• eerlijke prijs voor cacaoboeren

• ¤1,65

• Wat grotere hazelnoten

• Minder calorieën

• Meer cacao
    overeenkomsten

• Geproduceerd met cacao

• Er zit endorfine in

Overeenkomsten

• geproduceerd met cacao

• er zit endorfine in

Een chocoladereep is fair trade als de cacao boeren in Zuid-Amerika, Afrika en Zuidoost-Azië een eerlijke prijs voor hun cacao krijgen. Dat gebeurt vaak nog niet. Wanneer dat nog niet gebeurt kunnen de cacaoboeren niet leven van wat ze verdienen en dus kunnen de kinderen van die boeren niet naar school. Dus fair trade draagt bij aan een betere wereld, voor nu ,maar ook in de toekomst!

Conclusie
Er zitten meer verschillen tussen de 2 chocolade soorten dan ik dacht.
Ik denk dat ik als ik in staat ben om er een te kopen, dus als ik bijvoorbeeld genoeg geld heb, wel eerder een fair trade reep zou kopen dan eerst, maar om nu te zeggen dat ik dat altijd zou doen? Dat blijft de grote vraag. Natuurlijk wil ik bijdragen aan een betere toekomst. Ik wil natuurlijk het beste voor de kinderen van cacao boeren, maar ik wil ook het beste voor mezelf en dan ga ik toch voor mijn portemonnee.

is dit goed genoeg? het is voor nederands…

ik vind het er erg intiligent en goed uitzien,
ik vind dat je het kunt inleveren!

dat middelste is miss een beetje raar maar dat stond in een schema

ik zou dat “enzo” in het beginstukje veranderen :wink: