vergeetachtig of dementie/alzheimer?

ik maak me zorgen om mijn vader, hij onthoud altijd alle afspraken en alles maar sinds kort vergeet hij toch veel dingen.

het begon me mijn nieuwe vriend. Mijn vader vroeg aan hem wat voor werk hij deed. Mijn vriend vertelde over zn werk en mijn vader en hem hadden een leuk gesprek. Die dag erna vroeg mijn vader aan mij : goh wat voor werk doet ie?
ik heb het maar gewoon nog een keer verteld, ach misschien in de war?
maar een paar dagen erna vroeg hij weer aan mn vriend wat voor werk hij deed, waarop ik antwoorde dat het nou al de 3e keer is dat hij het vroeg. Wat hij volkomen ontkende, want het was volgens hem de eerste keer dat hij het vroeg en was boos weggegaan.

pas ook met een feest waar ik heen zou gaan, ik had het er al heel de week over en hij vroeg weer een paar keer: waar ga je zaterdag avond heen dan? op de avond zelf, vlak van te voren nog met mn vader over gehad hoelaat ik thuis zou zijn van dat feest. dus toen ik wegging en zei : Doei pap! vroeg die :‘huh waar ga je heen dan?’
ik werd een beetje boos omdat het nou al de zoveelste keer was dat hij het vroeg, mn vader ontkende het weer, werd boos en liep weg.

Mijn moeder had vandaag een hightea met n nichtje, al heel de week hebt ze het erover. vanochtend had ze nog tegen mijn vader gezegt: zet jij vanavond het eten alvast op? want ik ga hightea’en (mn zusje moet vroeg dansen). Bij thuiskomst netjes het eten opgezet, maar wel met de vraag: waar kom je vandaan dan?

sorry voor het ietwat lange verhaal, maar zo gaat het dus al een tijdje. en dus ben ik bang dat dit een beginnende vorm van alzheimer/dementie is…
En ik vind hem nog zo jong voor zoiets want hij word bijna 50, je hoort weleens dat alzheimer/dementie ook op jonge leeftijden voorkomt maar over het algemeen zijn de meeste patienten toch wat verder in leeftijd.

iemand die dit gedrag herkent? (ontkennen dat ie iets al meerdere keren heeft gevraagd en vervolgens erg boos worden)
of iemand die weet hoe ik met deze situatie om kan gaan? aangezien ik meestal boos word en dat het eindigt in een ruzie…

liefs

Ik denk eerder alzheimer, want dementie krijg je volgens mij pas als je veel ouder bent (en dan hoef je het btw nog niet persé te krijgen.)
Maar dit zijn wel dingen die erg goed bij alzheimer passen, maar anders moet je een keer met hem erover praten. Kies een goed moment uit, als jullie even alleen met ze tweeën zijn. Of als je moeder erbij is.
Het kan ook zijn dat hij gewoon de laatste tijd een beetje verward is, of het druk heeft met veel dingen, misschien veel in z’n gedachten?

Dementie kan ook op jonge leeftijd, het is een verzamelnaam voor hersenproblemen (meer van de helft van de gevallen is dit Alzheimer).

Door stress kan het inderdaad ook komen, mijn moeder heeft ook van die periodes dat ze alles vergeet en door elkaar haalt. Zou het er misschien eens met je moeder over hebben?

Ja klopt, heb het net even opgezocht, inderdaad dementie kan ook op jongere leeftijd voorkomen.

Ik zou me niet zo druk maken, als mijn ouders druk zijn (en ik zelf ook trouwens) en veel aan hun hoofd hebben vergeten ze ook van alles. Dat is gewoon een kwestie van aandacht (verdelen), er wordt wel heen snel met dementie/alzheimer geroepen…

maar het gaat hier niet over zomaar iets even vergeten denk ik,

hij vraagt dingen zo vaak! en als ik vraag waarom hij dat alweer vraagt, wordt hij boos en zegt hij dat het pas de eerste keer is dat hij het vraagt,

Heeft hij toevallig veel wiet gerookt in zijn leven? Want m’n moeder heeft dat ook daardoor, ik moet sommige dingen echt drie keer vertellen en dan onthoudt ze het nog niet :’)

Denk niet dat je bang hoeft te zijn voor alzheimer mits het al heel lang zo is

Vergeetachtigheid is niet het enige symptoom van alzheimer/dementie. Waarom gooien mensen vergeetachtigheid altijd meteen neer op alzheimer of dementie?

ja sorry
maar ik denk dat het beter is om er vroeg achter te komen dan later…

Hm het klinkt wel heel vreemd ja. Ik heb er zelf geen verstand van, maar ik zou er eens met je moeder over praten, kijken of zij het ook zo ervaart.

Naja het is een feit dat je met die dingen vooral veel vergeet :’)
Maar ik snap je punt ja, dat is net als een kind die wat sneller afgeleid is als adhd’er neerzetten

Ik heb er geen verstand van hoor dus ik weet niet of dit een juiste opmerking van mij is, maar is het niet zo dat mensen met Alzheimer/dementie het zelf niet zo erg doorhebben?

ik weet dat vergeetachtigheid altijd snel neergeplaatst wordt bij alzheimer of wat dergelijks

maar ik ben gewoon bezorgd dat het straks daadwerkelijk echt wat is
omdat ik dit niet echt meer als een simpele vergeetachtigheid beschouw, want die woede aanvallen bevallen me ook niet

Het kan ook erg goed stress zijn!
Heeft mijn vader momenteel ook. Vergeet afspraken en vragen en doet dan net of hij van niets weet…
Hij is bijna 50, maar dit heeft bij hem niets met alzheimer of dementie te maken.

Mijn ouders hebben het ook dit wat jij benoemt. Mijn vader word denk ik gewoon wat ouder en een beetje warrig. En hij heeft veel aan zijn hoofd. En ja bij mijn moeder weet ik wat het is.
Je kan er mee gaan praten met je familie? Maar probeer het wel zo te brengen bij je vader dat het niet kwetsend is. Je moet je inleven in hem dat het ook moeilijk is voor hem als het zo is dat hij al vroeg dement is en dat dit het beginstadium is. Dat is altijd moeilijk… Ik zeg niet dat het zo is, maar je kan er met hem over praten?

Naja ik kan er best pissig om worden eerlijk gezegd. :’) Vooral aangezien mijn vader zelf er hoogstwaarschijnlijk last van heeft, hij moet nog een aantal tests doen. Maar vergeetachtigheid is maar 5% van al zijn symptomen. Ik snap dat anderen zich zorgen maken als er ook maar iets mis is, maar ga niet meteen denken: o mijn vader heeft dit.

Waar heeft je vader allemaal last van?

Schrijf het op als ook maar iets je opvalt, zo zijn ik en mijn moeder er ook achter gekomen bij mijn vader. Alle dingen die we opschreven stapelden zich allemaal op naar dementie, volgens de dokter.

vooral vergeetachtigheid, woede aanvallen (vaak met een onzinnige reden), en hij luistert slecht… zit je n verhaal te vertellen en dan hoort ie het gewoon niet? verder ja, vaak boos/onredelijk en dan helemaal in zichzelf keren en even later doen alsof er NIKS is gebeurd
weet overigens niet over het daar iets mee te maken hebt, maar dit is het enige wat me even te binnen schiet

Dat wat je zegt klinkt voor mij eerder als stress.

Maar als hij niet goed luistert, kan het dan niet gewoon daardoor komen dat hij denkt dat je het nooit verteld hebt? Mijn ouders luisteren beide naar eigen zeggen altijd als ik iets vertel, maar vragen ook altijd nog drie keer wat ik ook alweer ging doen.