Verdienen mensen die 'anders' zijn een speciale behandeling en/of meer respect?

No shit, nee ik bedoel niet pesten zonder reden. Maar dat pesten want iemand is homo erger is dan pesgen want iemand heeft rood haar of iemand is dik. Dat wordt vaak benadrukt als erger zegmaar.ik bedoel dus niet pesten met een reden die discriminerend is, maar omdat iemand homo is als erger zien dan omdat iemand dik is, zegmaar

Oeps het wat trouwens niet mn bedoeling om dit te laten gaan over homoseksuelen in het speciaal. Mar ik hoor gewoon vaak dat mensen vinden dat geweld tegen een homoseksueel erger is en zwaarder bestraft moet worden. Maar dit topic gaat over veel meer natuurlijk

Oh ja dat vind ik wel erg… want in alle gevallen wordt iemand dus gepest omdat hij of zij anders is, maar omdat het dan om een homo gaat maak je de straf zwaarder? Dat slaat in mijn ogen nergens op.

Ik zeg dat iemand die een anders laat met een discriminerende reden zwaarder gestraft moet worden dan iemand die zomaar iemand slaat, zonder reden maar dat discriminatie vele vormen heeft. En je moet wel aan kunnen tonen dat het echt om discriminatie ging…
Dat laatste (oog kwijt, week in coma) moet natuurlijk ook uitmaken.

Ja dat bedoel ik dus. Ik weet niet zeker of dat echt toegepast wordt (slecht, ik studeer rechten) maar je hoort er wel vaak over. Naar mijn mening maak je het dan dus juist iets aparts ipv dat je die mensen als gelijk ziet.

Mijn vader is lichamelijk gehandicapt en heeft er zeker baat bij als hij op een goede stoel zit. Op verjaardagen enzo moet dan ook iedereen de beste stoel afstaan omdat hij dan gewoon beter loopt. Als je zoiets als speciale behandeling bedoeld, hier heb ik geen problemen mee.

Als je bedoeld dat je geen negatief iets tegen homo’s mag zeggen (met negatief iets bedoel ik dus niet dat ze geen homo mogen zijn maar een andere opmerking ofzo, of gewoon kritiek) daar ben ik op tegen. Homo’s willen gelijk zijn met hetero’s, dit is daar dus deel van. Bij dat respect gedoe (vooral op internet) heb ik vaak het idee dat het meer gaat om diegene die respect geeft dan om diegene die het ontvangt. Dus ja dat vind ik persoonlijk een beetje onzin, maar niet echt positief discriminerend.

Bewaar die likes en respect maar voor buiten de sociale media. Laat liever respect zien als je iemand tegenkomt die anders is dan jij. Ook natuurlijk als iemand hetzelfde is als jij. Heb gewoon respect voor iedereen.

Ik kan het gevoel dat ik heb tegenover homoseksuelen, gehandicapten,… (niet dat ik ze gelijkstel, gewoon minderheden in het algemeen) moeilijk beschrijven als respect. Het is eerder een gevoel van ‘ik hoop dat alles goed komt voor je’.

Een stoel afstaan aan een persoon die moeilijk te been is, valt bij mij ook niet onder de noemer ‘respect’, eigenlijk. Het is meer uit beleefdheid en bezorgdheid dat ik dat doe. Mijn familieleden laten mij ook altijd zitten als het kan, omdat ik vaak gewrichtpijn heb, maar ik zie dat niet als respect.

Wèl voel ik persoonlijk - en misschien wel meer dan voor de doorsnee mens-respect voor mensen die een zware ziekte hebben of in oorlog zijn. Gewoon omdat ze ons makkelijk leventje niet hebben en toch blijven lachen.

Dit.

Pardon? Dus ik mag geen respect verwachten van anderen? Homoseksualiteit is nogsteeds niet door iedereen en iedere cultuur geaccepteerd. Dat ik op meisjes val betekent niet dat ik minder ben dan een ander, ik ben precies het zelfde als jij en als mn buurman en ieder ander. Ik verwacht geen respect “want ik ben lesbisch dus ik moet daarom respect krijgen” maar je kan wel gewoon normaal doen tegen iemand en die persoon in zijn/haar waarden laten. Sorry als ik je verkeert begrijp trouwens.

Punt is, jaren lang hebben marrokaanse jongeren me uit gescholden, geslagen, geschopt etc. Omdat ik “vieze kanker pot” ben. Zelfs jongetjes van 6 jaar hier in de straat kunnen niet eens normaal tegen me doen maar de zelfde mensen verwachten dan wel respect terug van mij, nou GO TO HELL.

sorry moest er even uit.

Ik denk dat ze bedoelt dat je mensen in het algemeen moet respecteren en jouw seksualiteit niets te maken heeft met de hoeveelheid respect die je verdient; het maakt niet uit of je homoseksueel, biseksueel of heteroseksueel bent, mensen krijgen dezelfde hoeveelheid respect. En dus denk ik dat ze gewoon bedoelde dat als je homoseksueel bent niet speciaal respect moet verwachten om het feit dat je homoseksueel (of heteroseksueel) bent, want dat doet er niet toe.

Zo interpreteerde ik het in ieder geval…

Iedereen verdient gewoon respect, hoe je ook bent.
Ik vind het niet eerlijk als sommige meer respect krijgen, dan anderen.
Iedereen is gewoon gelijk. Maar ik heb zeker veel respect voor mensen met ziektes, als kanker. Doordat ze er hard voor vechten. Maar ook gewoon voor andere mensen.

Respect op social media is net als ruzie maken via social media. In het echt zouden mensen heel anders reageren en het is vaak oppervlakkig.

Respect voor elkaar hoor je overal te hebben, niet alleen op het internet. Hoe vaak reageren mensen wel niet op foto’s van jonge mensen met een aandoening “Ik zou haar zo graag willen knuffelen!” Maar in het echt zouden ze er gewoon langslopen, druk bezig aan het zijn in hun eigen wereldje. Of zelfs een blik van afgunst naar hun vrienden werpen terwijl ze met hun hoofd in de richting van het meisje knikken.

Oke :slightly_smiling_face: sorry dat ik het verkeerd begreep dan :slightly_smiling_face:

Ik denk dat mensen soms wel een speciale behandeling moeten krijgen, want zo kan iedereen dezelfde kansen hebben. Als je mensen allemaal gelijk behandelt krijgen mensen die een achterstand hebben niet dezelfde kans als de anderen. Dit plaatje vond ik er wel bijpassen:

Verder vind ik dat mensen niet meer respect verdienen aan factoren waar ze niets aan hebben bijgedragen, zoals seksualiteit, etniciteit, handicap etc… Ik heb wel meer respect voor mensen die ondanks die factoren die hen veel tegenslagen hebben geboden, toch dingen kunnen bereiken.

Je begrijpt me inderdaad verkeerd. Ik bedoel dat je geen respect verdient voor het feit dat je op meisjes valt. dus imo moet je niet schreeuwen van ‘ik verdien respect want ik val op meisjes’ nee dat is niet niet zo want lesbisch zijn is geen prestatie.
Wél verdien je respect omdat je gewoon een mens bent en de meeste mensen verdienen respect.

Oke, dan denken we het zelfde :slightly_smiling_face:

En ik denk niet dat homoseksuelen méér respect verwachten.
Over het algemeen worden ze gewoon best wel vaak gediscrimineerd. Ze willen evenveel respect als anderen, niet meer respect omdat ze toevallig op iemand van hetzelfde geslacht vallen. Ze willen gewoon hetzelfde respect en dezelfde rechten als hetero’s, maar dat is in veel landen nog niet echt een ding.

Helemaal mee eens, ook dat plaatje enz. Daarmee dat ‘iedereen gelijk’ niet helemaal opgaat. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen, dat is een ideaal waar ik veel meer achter sta. En zoals ik al eerder zei: ‘Sommige mensen hebben een extra duwtje in de rug nodig, opdat ze dezelfde kansen kunnen hebben als anderen.’

Ik vind van niet. Mij is morgen ook niet beloofd. Ik vind wel dat we niet moeten discrimineren op huidskleur of het geslacht waar je op valt etcetera