Verdienen mensen die 'anders' zijn een speciale behandeling en/of meer respect?

Oke ik kon geen beter woord vinden dan anders :’) Maar ik bedoel dus mensen met een ziekte zoals kanker, homoseksuelen, zwarte mensen, gehandicapte mensen etc etc.

Oke het valt me dus vaak op weetjewel je hebt van die achterlijke facebook plaatjes *foto van een meisje met kanker* ‘share if u respect her!1!1’
En ik heb dan zoiets van oké waarom zou je respect moeten hebben voor iemand die kanker heeft? Tuurlijk is het heel zwaar maar kanker hebben is geen prestatie.

En zo valt me dat dus ook op met homoseksuelen. Zeker niet allemaal maar je hoort wel eens dat homoseksuelen respect verwachten. Tuurlijk, respect mag iedereen verwachten. Maar respect verwachten voor het feit dat je homo bent is gewoon bullshit imo.

En zo kan ik nog wel honderden anderen voorbeelden noemen maar ik denk dat het wel duidelijk is.

Wat vinden jullie?

Om het met een chique woord te zeggen:

Positieve discriminatie

:wink:

Nee, maar ik denk persoonlijk ook dat het woord ‘respect’ bij dat soort dingen in de verkeerde context gebruikt worden.

En met homo’s, tja, ik heb er respect voor dat ze uit de kast gekomen zijn. Meer niet. :stuck_out_tongue:

Ik vind niet dat iedereen exact hetzelfde behandeld moet worden, maar iedereen moet in deze maatschappij wel dezelfde kansen kunnen hebben. Indien die mensen daarvoor een extra duwtje in de rug nodig hebben, dan mag dat.

ik heb wel respect voor mensen die tegen een ziekte vechten, maar dat hoef je niet te laten zien door vanalles te gaan delen en posten vind ik. het stomme is van: als je dit niet deelt heb je geen hart. dat is echt onzin, tuurlijk heb je dat wel maar dat wil niet zeggen dat je alles moet gaan verspreiden daarover.
en homo’s vind ik gewoon hetzelfde als ieder ander willekeurig persoon, dus dat is voor mij niks speciaals.

Ik heb voor bijna alle mensen respect en ik heb dan ook even veel respect voor hetero’s als homo’s, blanken of gekleurde mensen, zieke of gezonde mensen.

Verschil is wel dat ik voor mensen met kanker meer respect kan hebben door de manier waarop ze bijvoorbeeld met hun ziekte omgaan. Of ik kan meer respect hebben voor homoseksuelen, omdat ze uit de kast zijn gekomen, terwijl dat niet geaccepteerd wordt in hun omgeving.

Ben het met je eens.
Hoevaak moet je je mond houden als je iets wilt zeggen tegen homo’s bv.
Als die gene gewoon hetero was mag je gelijk ‘meer maken’.
Bullshit natuurlijk, boeit het mij met wie je neukt, ik vind je gewoon een '‘normaal’ persoon.
Waarom gooien biseksuelen of homoseksuelen of zwarte mensen dan met ‘HET IS HARTSTIKKE NORMAAL’ als ze meer respect vragen?

In het geval van een ziekte o.i.d., snap ik het ook niet. Noem het dan eerder ‘support’ ofzo, voor mensen die een moeilijke tijd hebben. In het geval van bv. homoseksuelen denk ik (hoop ik) dat ze meer de vorm van respect bedoelen die je voor iedereen hebt. Dus niet méér respect dan voor anderen, maar dat je in ieder geval geen ‘disrespect’ hebt als dat een woord is, haha. Dat je ze als gelijke behandelt. Nouja het zal wel, haha.

Ik heb precies wat jij zegt. Waarom zou ik respect hebben voor iets dat geen prestatie is? Edit: ik bedoel eigenlijk ‘meer respect’ want eigenlijk zou je iedereen op deze aarde automatisch moeten respecteren.

Misschien kan ik er extra respect voor opbrengen omdat diegene heel hard vecht tegen kanker of omdat iemand anders heel veel discriminatie moet doorstaan omdat hij homo is. Respect omdat ze zichzelf ondanks een tegenslag staande houden of zo… maar goed aan de andere kant: iedereen maakt tegenslagen mee.

Toch blijf ik het gewoon raar vinden dat dat soort mensen automatisch worden verheven… alsof mensen met kanker geen ontzettende rotmensen kunnen zijn. Die plaatjes op facebook zijn daarbij ook nog eens enorme onzin. Alsof diegene er wat aan heeft als jij het liked.

Of dat gereblog op tumblr. Je bent gelijk een harteloze monster als je zielige plaatjes niet op je tumblr zet, want ja, als ze op je tumblr staan hebben arme mensen eten en worden zieke kinderen genezen…

Wat vinden jullie ervan als geweld tegen homoseksuelen of het wegpesten van homoseksuelen zwaarder bestraft wordt dan geweld tegen een ander/om een andere onterechte reden oid? Want je vindt dan dat homoseksuelen en heteroseksuelen gelijk zijn maar ondertussen behandel je ze wel specialer door geweld tegen hen zwaarder te straffen.

Belachelijk.

Dat komt omdat dat discriminatie is. Als jij iemand pest omdat diegene homo/Marrokkaan/etc. is dan discrimineer jij diegene…Je pest diegene omdat je fundamenteel tegen diens seksualiteit of herkomst bent. Pest je zomaar iemand zonder reden dan is het gewoon pesten. Het zijn twee aparte vergrijpen zeg maar… Ik denk dat de straf voor discriminatie hoger is omdat de kans groter is dat je het opnieuw zal doen wanneer het pestgedrag een fundamentele reden heeft of zo. Ergens zit er dus wel logica in.

Het discriminatieverbod is zelfs grondwet nummer 1 trouwens. In de wet gaat het niet altijd alleen om het vergrijp zelf maar ook om de gedachte die je er achter hebt.

Ik vind niet dat je daar onderscheid bij moet maken.
Stel een kind wordt gepest door zijn ‘haar’ of zijn ‘uiterlijk’ of wat dan ook, dat is toch echt even erg lijkt mij. Pesten of geweld is altijd hetzelfde, de reden maakt mij weinig uit als het onterecht gedaan wordt.
De één wordt geslagen omdat hij met een andere man date en de andere omdat hij knalgroen haar heeft. Het kan bij allebei meerdere keren gebeuren.

Straf ze gewoon allebei even erg.

ps. als een marokkaan geslagen wordt wordt er echt niet ‘meer’ gestraft tbh.

Even op je PS
Ik vind juist van niet, ik zie vaak buitenlanders nog steeds vaker gestraft worden.

Voor de rest heb je wel een punt, discriminatie en pesten gaan een beetje hand in hand. Een kind uitsluiten omdat het een bril draagt is even goed een vorm van discriminatie.

Ik bedoelde meer dat als een Hollander (bv) een Marokkaan slaat.
Dan gaan ze niet zeggen: Ja jij discrimineerde hem dus ik straf je meer, snap je.

ah volledig fout gelezen dan, sorry :slightly_smiling_face:

Als die Marrokkaan een aanklacht indient voor discriminatie en dat aangetoond kan worden wel. Maar als een Nederlander een Marrokaan slaat dan is het natuurlijk niet altijd automatsich discriminerend bedoeld. Daarnaast kun je ook discrimineren op geslacht, uiterlijk, leeftijd… dus in principe kan iedereen gediscrimineerd worden.

Ik denk dat een persoon die ‘anders’ is niet direct respect verdiend. Ligt maar net aan hoe die persoon is. Iemand met kanker kan een ongelovelijk slecht mens zijn, dan verdienen ze echt niet ‘meer’ respect omdat ze vechten tegen een ziekte.

In mijn ogen verdienen mensen die goed ‘doen’ meer respect. Ongeacht hun gezondheid, geaardheid, wat dan ook. Het gaat om de binnenkant, niet om het kaartje dat eraan hangt.

En met die KLOTE onzin over ‘1 like = respect’ moet gestopt worden. Net als ‘Like voor Justin Bieber, Share voor Marco Borsato, Comment voor Willie Wortel en Ignore voor Mark Rutte.’ Ik hoef ze allemaal niet en mijn druk op een knopje veranderd ook niks.

Dus hiermee zeg je zelf dat als homoseksuelen geslagen worden de dader niet meer of zwaarder gestraft moet worden :’)
Pesten is pesten. Geweld is geweld.
Het maakt alleen een verschil als je bv een oog kwijtraakt of een week in coma ligt (de zwaarheid van de straf).