Verder studeren of stoppen?

Hey,

Ik heb een probleem. Ik zit in mijn derde jaar van een vierjarige studie handelswetenschappen, ik heb nog een paar vakken in het tweede jaar, maar ik zit bijna volledig in het derde jaar. Toen ik mijn middelbaar diploma haalde wist ik helemaal niet wat studeren, dus heb ik maar iets gekozen en in het begin was ik er best enthousiast over. Door de jaren heen vond ik het steeds minder leuk, tot dit academiejaar dat ik er eigenlijk echt een hekel aan heb. Voorheen had ik steeds goede punten waardoor ik het jammer vond om te stoppen, verder wou ik ook gewoon afmaken waar ik aan begonnen was. Ik wilde eigenlijk aan het begin van mijn tweede jaar een andere richting beginnen, maar dit heb ik toch maar niet gedaan. Nu ben ik totaal gedemotiveerd, het interesseert me totaal niet en ik leer dus ook bijna niet. Over het algemeen ben ik er vrij goed in omdat ik snel dingen vanbuiten kan leren, maar mijn interesse ligt ergens totaal anders. Ik moet waarschijnlijk nog twee jaar studeren, aangezien ik wat achterstand heb opgelopen en ik een thesis moet schrijven. Zo heb ik een aantal opties bedacht.

1. Mijn studierichting afmaken en dan kijken of ik nog iets anders wil studeren. Misschien moet ik gewoon men best doen en mezelf wat motiveren? Met het risico dat ik na volgend jaar nog steeds gedemotiveerd rondloop.
  2. KMO-management gaan studeren. Dit is een driejarige opleiding die heel sterk op de mijne lijkt, waardoor ik heel erg veel vrijstellingen zou hebben en waarschijnlijk nog maar 1 jaar moet studeren. En dus een lager diploma behalen, maar dan zou ik wel na dat jaar iets anders kunnen gaan studeren.
  3. Ineens iets anders gaan studeren en na 3jaar nog steeds geen diploma hebben of wat dan ook.

Ik wil heel graag verpleegkunde studeren. Maar ik wil ook graag een diploma hebben en niet al mijn voorgaande werk weggooien. Verder gaan mijn ouders ook echt helemaal niet blij zijn, aangezien mijn broer ook na 3 jaar erachter kwam dat zijn studie niks voor hem was en toen zonder diploma is gaan werken. Dus als ik nu ook slecht nieuws ga brengen gaan ze echt niet blij zijn.
Ik weet niet of ik nu gewoon rationeel moet zijn en verder doen waarmee ik bezig was, of gewoon mijn gevoel volgen en studeren wat ik graag wil doen.
Ik ben eigenlijk best wel down, aangezien veel leeftijdsgenoten nu afstuderen in de richting verpleegkunde en ik alle foto’s zie op facebook, en het lijkt echt iets voor mij. Ik vind het gewoon zo jammer dat ik dat 3 jaar geleden niet inzag.

Bedankt om het in elk geval te lezen!

Pamela

Iemand?

Ik zou deze studie afmaken en de motivatie proberen te halen uit dingen die eigenlijk niks met de stof zelf te maken hebben. Maak bijvoorbeeld een sport van het halen van hoge cijfers of volg bijvakken aan een andere faculteit. Dan heb je in ieder geval een diploma en dan kun je daarna altijd wat anders studeren. Handelswetenschappen klinkt daarbij erg breed. Is er echt geen enkel beroepsvooruitzicht bij die studie die je leuk vind? Eventueel in de zorg?

Het is een hele persoonlijke keuze verder, maar dat is wat ik zou doen.

Dank je voor je reactie. Dat van er een sport van maken is best wel een goed idee. Hoewel ik in het begin echt vaak hoge cijfers haalde en er best wel op ‘kickte’, vind ik er nu niet meer zoveel aan, aangezien ik het al vaker heb gehad. Maar misschien moet ik inderdaad gewoon een andere mindset hebben…

Kan je niet met je ouders bespreken hoe je er op dit moment over denkt. Misschien kunnen zij jou dan helpen met een beslissing maken. Ik snap best dat ze het niet leuk vinden dat jij de opleiding niet leuk vindt, en dat ze bang zijn dat je net zoals je broer dus moet werken zonder diploma, maar ze willen jou natuurlijk ook niet ongelukkig zien. Dus misschien hebben ze even de tijd nodig om het te laten bezinken, en begrijpen ze het daarna wel.

Van de vrijstellingen ben ik best wel zeker, aangezien op de website van de school
een aantal toegestane vrijstellingen staan die ik heb behaald.

Ik zou absoluut nog even doorzetten en deze studie afmaken. Anders heb je de afgelopen tijd gewoon voor niks gedaan, ook zonde toch? En wie weet kun je er wel heel leuk werk mee vinden.

Ik zou jezelf toch proberen te motiveren voor het laatste jaar. Je hebt de eerste 3 jaar wel gedaan, het is toch hartstikke zonde om dat weg te gooien? En je hebt dan in ieder geval een diploma op zak.

Ik wil gewoon niet eeuwig spijt hebben omdat ik toch niet gekozen heb voor iets wat ik liever deed.

Ik weet niet of de kosten meespelen in dit verhaal? Als je nu stopt kost dat volgensmij nog wel wat geld en krijg je ook niet alle jaren stufie. Persoonlijk zou ik het afmaken, vind je alleen de studie niet leuk, of ook de beroepen niet? Je doet iets met management, in het ziekenhuis hebben ze ook managers etc nodig.

Geld is geen issue, het gaat meer om de toekomst. Ja maar management functie in het ziekenhuis is helemaal niet hetzelfde als mensen helpen. Komt er gewoon op neer dat ik omdat ik een richting wel kon, gewoon ben doorgegaan ipv eens goed na te denken en te beseffen dat ik het niet graag doe.

Verpleegkunde is een lagere opleiding dan dat je nu doet toch? Je zou er voor kunnen kiezen om na je studie te gaan werken in een zorginstelling op management niveau en dan verpleegkunde 's avonds in deeltijd te doen. Dan is het voor je gevoel misschien minder alsof je stil staat.

Verpleegkunde is een HBO studie, handelswetenschappen ook toch? Dus op niveau ga je niet achteruit, zoals iemand hiervoor zei.
Ik studeer zelf HBO-V. Zit nu ook in mijn derde jaar. Ik zou, als ik jou was, je studie nu gaan afmaken. Probeer voor de zomer al je vakken van jaar 2 &3 en te behalen (als dit mogelijk is…). Zo hoef je nog maar 1 jaar.
Probeer anders ook te gaan werken in de zomervakantie in een zorginstelling. Bijvoorbeeld in een ziekenhuis als voedings- of afdelingsassistent. Of in een bejaardehuis/verzorgingstehuis. Zo maak je alvast iets van kennis met het beroep.
Als dit je bevalt, zou ik nadat je je andere studie hebt afgerond de duaal variant gaan volgen van HBO-V. Ik heb gemerkt dat dualers van mijn school veel meer ervaring hebben, zij lopen veel meer stages op verschillende afdelingen. Wel ervaren zij het als zwaar dat ze studie en werk moeten combineren.
Hopelijk heb je hier wat aan!

Ik ben nu sinds maart gestopt met mijn opleiding, sowieso heb ik dus geen diploma ervoor alleen mijn vmbo. Ik vind het vies tegen vallen en ben blij dat ik weer kan beginnen volgend jaar met mijn nieuwe opleiding.

Oh haha, ik dacht: ‘wetenschappen’ dus universiteit. Sinds wanneer geven ze op het HBO wetenschappelijk onderwijs dan? Dit is echt totaal nieuw voor me.

Edit; ik heb even gegoogled en volgens mij is handelswetenschappen de Belgische variant van wat in Nederland bedrijfskunde is.

Maak gewoon je studie af, je gaat van dat ene jaar echt niet dood, hoor. Je hebt dan ook tenminste al iets bereikt. :slightly_smiling_face: Daarna kan je toch gewoon voor verpleegkunde studeren, dus het maakt echt niet zoveel uit als je denkt.

Ik zou dit ook gewoon afmaken en dáárna verpleegkunde of iets doen, dan heb je ten eerste veel meer kans op goede banen (Want 2 studies…) en je doet nog iets wat je leuk vind.

Inderdaad het zijn beide Belgische studies, handelswetenschappen is universiteit, verpleegkunde hogeschool.

Ik heb uiteindelijk besloten om verder te doen zodat ik zo snel mogelijk een diploma heb, en dan kan ik nog eender wat doen, zolang ik nog geen verantwoordelijkheden heb en toch de zekerheid van een diploma hebben :slightly_smiling_face: