Hey,
Ik heb een probleem. Ik zit in mijn derde jaar van een vierjarige studie handelswetenschappen, ik heb nog een paar vakken in het tweede jaar, maar ik zit bijna volledig in het derde jaar. Toen ik mijn middelbaar diploma haalde wist ik helemaal niet wat studeren, dus heb ik maar iets gekozen en in het begin was ik er best enthousiast over. Door de jaren heen vond ik het steeds minder leuk, tot dit academiejaar dat ik er eigenlijk echt een hekel aan heb. Voorheen had ik steeds goede punten waardoor ik het jammer vond om te stoppen, verder wou ik ook gewoon afmaken waar ik aan begonnen was. Ik wilde eigenlijk aan het begin van mijn tweede jaar een andere richting beginnen, maar dit heb ik toch maar niet gedaan. Nu ben ik totaal gedemotiveerd, het interesseert me totaal niet en ik leer dus ook bijna niet. Over het algemeen ben ik er vrij goed in omdat ik snel dingen vanbuiten kan leren, maar mijn interesse ligt ergens totaal anders. Ik moet waarschijnlijk nog twee jaar studeren, aangezien ik wat achterstand heb opgelopen en ik een thesis moet schrijven. Zo heb ik een aantal opties bedacht.
- Mijn studierichting afmaken en dan kijken of ik nog iets anders wil studeren. Misschien moet ik gewoon men best doen en mezelf wat motiveren? Met het risico dat ik na volgend jaar nog steeds gedemotiveerd rondloop.
- KMO-management gaan studeren. Dit is een driejarige opleiding die heel sterk op de mijne lijkt, waardoor ik heel erg veel vrijstellingen zou hebben en waarschijnlijk nog maar 1 jaar moet studeren. En dus een lager diploma behalen, maar dan zou ik wel na dat jaar iets anders kunnen gaan studeren.
- Ineens iets anders gaan studeren en na 3jaar nog steeds geen diploma hebben of wat dan ook.
Ik wil heel graag verpleegkunde studeren. Maar ik wil ook graag een diploma hebben en niet al mijn voorgaande werk weggooien. Verder gaan mijn ouders ook echt helemaal niet blij zijn, aangezien mijn broer ook na 3 jaar erachter kwam dat zijn studie niks voor hem was en toen zonder diploma is gaan werken. Dus als ik nu ook slecht nieuws ga brengen gaan ze echt niet blij zijn.
Ik weet niet of ik nu gewoon rationeel moet zijn en verder doen waarmee ik bezig was, of gewoon mijn gevoel volgen en studeren wat ik graag wil doen.
Ik ben eigenlijk best wel down, aangezien veel leeftijdsgenoten nu afstuderen in de richting verpleegkunde en ik alle foto’s zie op facebook, en het lijkt echt iets voor mij. Ik vind het gewoon zo jammer dat ik dat 3 jaar geleden niet inzag.
Bedankt om het in elk geval te lezen!
Pamela