Verder met havo of vwo

Havo of vwo

Ik zit nu in havo 4 en ik zou naar vwo 4 mogen omdat ik de lessen nu saai en niet uitdagend vind. Dit is natuurlijk een late overstap (ook nog eens midden in het jaar) en ik zal ook wat stof gemist hebben maar dit kan ik wel inhalen denk ik. Mede door mijn motivatie en dat ik naar mezelf toe ook streng ben met wat ik beter kan doen etc.
Mijn cijfers liggen nu rond de 8/9 ik ben me er van bewust dat als ik vwo ga doen deze lager zullen zijn. Ik werk wel voor m’n cijfers maar ik dans ook gewoon 5x in de week en in het weekend heb ik ook wel (niet veel) tijd om iets te doen met vrienden. Toch twijfel ik of ik het kan redden. In principe heb ik niets te verliezen want ik mag als vwo 4 niet lukt gewoon door met havo 5. Het is meer gewoon dat ik twijfel terwijl ik ook merk dat ik in de les sneller dingen oppak en voor mijn gevoel ook wat verder ben dan mijn klasgenoten. Nu wil ik graag jullie mening horen!

Gewoon doen! Als je zulke hoge cijfers haalt op de havo, kan je echt wel vwo aan! Natuurlijk moet je er dan wel meer voor werken, maar als het je niet bevalt of als het toch mis gaat, kan je altijd nog teruggaan naar 5 havo.

Ik zou het gewoon doen, ook omdat je de havo niet uitdagend vind. Liever lagere cijfers, maar dat je wel in een omgeving bent waarin je wat leert, dan dat je negens haalt maar school geen fuck aan vindt. Mocht dan later blijken dat je vwo toch niet kan (wat ik betwijfel met die cijfers), dan kun je altijd terug gaan naar havo.

Heel erg bedankt voor de antwoorden! Ik heb morgen een gesprek met de teamleider van het vwo dus ik ben benieuwd!

Heel veel succes!

Je zal merken dat de stof verder niet zo zeer moeilijker wordt, maar je zal je wel echt moeten aanpassen. Het verschil tussen havo en vwo is dat je op het vwo veel sneller(echt véél sneller) moet werken. Ook krijg je véél meer opdrachten, (althans, dat is bij mij het geval). Ik zit zelf nu ook in 4vwo, maar ik heb mijn voorgaande jaren nooit volledig vwo gedaan. Ik ben ieder jaar opgestroomd en ik ben uiteindelijk hier beland. Vorig jaar ging het uitstekend, van wiskunde tot economie, allemaal 8. Terwijl ik nu intens gestrest wordt van school, en het ‘opeens’ niet goed gaat met wiskunde (yay, een 3 gehaald voor mijn wiskunde se #lekkermotiverend!!!).

Weet dat het bij vwo gaat om inzicht. Je krijgt geen opdrachten op de toets die je al hebt gemaakt. Je moet willen verdiepen in de stof en verbanden zoeken. Als dat je lukt, dan is het vrij wel zeker dat je het aankan!

Ik ga naar de voorjaarsvakantie vwo uitproberen! m’n docenten geloven er in dus ik ook maar denk ik haha. Bedankt voor de reacties!!