Verdachte zaak Vaatstra opgepakt

Verdachte aangehouden in zaak Marianne Vaatstra
AMSTERDAM - Er is verdachte aangehouden in de moordzaak van Marianne Vaatstra, dat heeft het Openbaar Ministerie maandagochtend bevestigd.

Eerder meldde Peter R. de Vries al op Twitter dat er een ‘44-jarige blanke verdachte’ gearresteerd was. Volgens RTL Nieuws gaat het om de 45-jarige Jasper S. uit Oudwoude. De verdachte is zondagavond gearresteerd.

Het Openbaar Ministerie (OM) wil nog geen details geven. Het OM en de politie Friesland geven maandag om 18.00 uur een persconferentie in Drachten.
‘‘Het is voor OM en politie van het allergrootste belang dat wij pas met een persverklaring naar buiten komen op het moment dat de identiteit van de verdachte met zekerheid door het NFI is vastgesteld’’, aldus het OM.
De familie Vaatstra is zondagavond door de politie en het OM ingelicht. De Vries laat weten dat er sprake is van een 100 procent match in het DNA-verwantschapsonderzoek.

Laatste poging

Het DNA-onderzoek was de ‘laatste en ultieme’ poging van justitie om meer dan 13 jaar na de moord de dader te vinden.

Marianna Vaatstra werd in 1999 verkracht en vermoord in een weiland in de buurt van Veenklooster. Het 16-jarige meisje had in de nacht van 30 april op 1 mei 1999 een discotheek in Kollum bezocht en ging op de fiets terug naar haar huis in Zwaagwesteinde. Daar kwam ze nooit aan.
In september werden bijna 7300 mannen opgeroepen om wangslijm af te staan in het eerste grootschalige DNA-verwantschapsonderzoek in Nederland.

Afgeschermd

De omgeving van de boerderij van de vermeende verdachte in Oudwoude wordt door de politie afgeschermd. De locatie is ongeveer 2,5 kilometer van het weiland in Veenklooster waar het lichaam van Vaatstra in 1999 werd gevonden.

De toegangsweg naar de boerderij is maandagochtend door de politie in beide richtingen afgesloten. Ook worden dranghekken geplaatst. Op het erf rond de boerderij lopen politiemensen. Het is onduidelijk of de politie bezig is met een zoekactie.
De familie van de man is opgevangen.
Bron: Nu.nl http://www.nu.nl/binnenland/2961707/verdachte-aangehouden-in-zaak-marianne-vaatstra.html
-----------------------------------

Ik ken de verdachte + familie, iedereen is helemaal overstuur hier.
Wel schokkend dat alles direct bekend is, naam, adres alles.
Wat vinden jullie hiervan?

Ik hoop dat ze de juiste dader te pakken hebben en de familie van marianne eindelijk wat rust heeft.

Al is het natuurlijk wel verschrikkelijk om erachter te komen dat je vader of echtgenoot iemand heeft verkracht en vermoord.

Misschien is die man wel de helft van een 1 eiïge tweeling en heeft zijn broer het gedaan.
Of hij dacht “ach… dat gaat nog heel lang duren”. Of hij heeft gewoon zo iets van “het heeft nu wel lang genoeg geduurt, laat mij maar boeten voor wat ik heb gedaan”, maar hij wilde wel dat de politie hem zou vinden in plaats van hij de politie.

Het moet de juiste dader wel zijn, anders gaat de politie dat toch niet zo bekend maken?
‘Ja we hebben iemand opgepakt maar we weten niet of hij de juiste wel is’
Dan wordt het echt nog niet bekend gemaakt in de pers.

Echt erg, hij heeft 2 kinderen en is getrouwd, lijkt me echt vreselijk voor de familie.

En aan de andere kant is er overal de enorme blijdschap voor de familie Vaatstra, echt zo dubbel!

Nee hij heeft geen tweelingbroer.
Denk inderdaad een van die andere dingen. Het DNA onderzoek werd hier breed gedragen, bijna iedereen is heen gegaan, dus als je niet gaat, werd je sowieso al een beetje raar aangekeken. Denk dat hij weinig keus had en misschien dacht dat het wel los zou lopen…

Hoop wel dat hij een verklaring geeft, om de familie en iedereen in de omliggende dorpen eindelijk wat rust te geven.

Wel goed nieuws dat ze nu eindelijk een dader hebben, wat nieuwe technologie toch wel niet mogelijk maakt :wink: Natuurlijk is dat niet leuk voor die familie, maar ja die man doet dat hen zelf aan… Ben blij voor de familie van het slachtoffer dat ze nu misschien wat rust hebben.

Echt walgelijk dat het zo lang heeft moeten duren. Ben blij voor de familie dat ze nu een beetje rust hebben.
En ik vind het idd erg triest voor de familie van de dader…

Ik ben blij met deze vooruitgang in de zaak. Geen medelijden met de verdachte of de familie (nu klink ik kil, sorry daarvoor), het is en blijft gruwelijk wat haar is overkomen.

De verdachte heeft haar toch vermoord ? Wat heeft zijn familie daar nu weer mee te maken ?

Ja, er werd gedacht dat het een AZC’er was, omdat keel doorsnijden ook hoort bij rituele moorden. En er was een AZC vlakbij.
Maar op basis van DNA onderzoek bleek dat het een westerse, nederlandse man moest zijn. (elke bevolkingsgroep heeft een ander stukje DNA, de zogenaamde haplogroepen. West europeanen zijn volgens mij haplogroep 1B, afghanen iets heel anders, C of D ofzo.)

Mag ik vragen waarom je geen medelijden hebt met de familie van de dader? De dader heeft dit zelf gedaan, daar heeft zijn familie, zijn vrouw, zoon, dochter, ouders, zussen en broers niets mee te maken toch? Zij zien nu hun geliefde levenslang (waarschijnlijk) in de cel belanden. Natuurlijk is dat terecht, maar dat maakt het toch niet minder schokkend voor ze?

Geen idee, ik hoop dat hij daar een verklaring voor geeft.
Misschien haar verkracht in een dronken bui en toen uit paniek haar maar vermoord? Aangezien hij op het moment van de moord al was getrouwd en 2 kinderen had.

Maargoed, dat blijven speculaties. Hopelijk komt daar snel uitsluitsel over!

Ik ben benieuwd naar de persconferentie!

Ik ook ! Op welke zender is het ?

Heel vreemd dat hij zelf heeft ingestemd met dat DNA-onderzoek. Maar inderdaad veel sterkte voor zijn familie, moet vreselijk zijn om te horen dat je vader/echtgenoot zoiets heeft gedaan…

Nu ik thuis kom van school en alles heb zitten lezen komt het pas echt binnen. De hele dag is een beetje aan me voorbij gegaan. Vind het vreselijk voor zijn familie, vooral omdat ik ze ken en het zo gruwelijk dichtbij is.

6 uur, nederland 1

kende je hem goed?

Ik kende hem alleen van gezicht, zijn dochter kende ik wel redelijk goed…