Verbannen leggen.

Hey girls!

* verbanden (hoe kan ik de titel veranderen?) :blush:

Ik weet niet of hier al een topic over is, heb het niet gezien bij zoek.
En anders mag er een slotje op!

Mijn probleem is dat ik gewoon geen verbanden kan leggen.
Over 2 weken heb ik 2 SEā€™s o.a. Aardrijkskunde en Geschiedenisā€¦

GS: 4 hoofdstukken, 4 blz. per paragraaf en in een hoofdstuk 3 paragrafenā€¦
AK: 3 hoofstukken.

Ik maak al samenvattingen en weet meestal waar de tekst over gaat, alleen verbanden leggen/ toepassen dat lukt me gewoon niet.
Daar ben ik al 4 jaar slecht in en nog steeds haal ik 4ren en leer meestal 1,5-2 weken van te vorenā€¦

Heel demotiverend is het als je je best doet en toch elke keer weer slechte cijfers terug krijgtā€¦

Hebben jullie tips of iets hoe ik dit kan verbeteren? :frowning_face:

Titel kan je niet veranderen alleen mods kunnen dat!

Maar ik heb misschien een tip, ik weet niet of je er iets aan hebt: maak per paragraaf een woordweb. Lees de paragraaf heel goed door zodat je goed weet waar hij over gaat. Dan bedenk je Ć©Ć©n woord, zegmaar het belangrijkste woord uit die paragraaf, waar het allemaal over gaat. Dat woord ga je weer onderverdelen in andere woorden die ermee te maken hebben. Probeer de hele paragraaf in een woordweb te zetten.
Het klinkt nu heel moeilijk maar als je het eenmaal doorhebt is het heel fijn omdat je dan alles op een rijtje hebt en je weet precies wat met wat te maken heeft. Misschien dat je zo ook makkelijker verbanden in kunt zien.
Hopelijk heb je hier iets aan!

Probeer alles op chronologische volgorde te schrijven en na te kunnen vertellen o.i.d.?

Voor aardrijkskunde heb ik geen tips, dat inzicht mis ik echt. Bij geschiedenis zorg ik altijd dat de feiten erg goed ken, dus de jaartallen, wie er aan de macht was in welk land, om welke landen het gaat en wat de visies of religies of dergelijke van de machthebbers waren. Dan maak ik een samenvatting en lees ik alles meerdere keren door. Terwijl ik dat lees bedenk ik er al vragen bij die eventueel gesteld zouden kunnen worden en probeer ik daar antwoord op te geven. Als ik dat niet weet zoek ik het op.

Dan, tijdens het proefwerk, ga ik bij een inzichtvraag een heel lijstje af in mijn hoofd. Wanneer vond de gebeurtenis plaats? In welk jaar zitten we? Welke gebeurtenissen hadden zich daarvoor afgespeeld? Om welke landen of partijen gaat het? Wie was waar aan de macht? Wat vonden zij van ā€¦? Wat voor beleid voerden ze?

Dat doe ik meestal en het werkt bij mij :slightly_smiling_face: Ik sta al drie jaar een 8 gemiddeld.

Thanks!!

Upje? :blush:

Aardrijkskunde heb ik niet meer dus daar kan ik je niet mee helpen.
Wat bij mij bij geschiedenis helpt is ALLE personen en jaartallen op een rijtje schrijven en alles van buiten leren. Als ik onthoud welke persoon wat, wanneer heeft gedaan, vind ik het gemakkelijker om verbanden te leggen. Dit werkt voor mij persoonlijk veel beter dan 30 samenvattingen maken. Het is namelijk (bij mij iig) zo dat als ik een persoon uit mijn hoofd leer, beter kan uitleggen en snap wat er gevraagd wordt en hoe ik antwoord kan geven. Ook kan ik gemakkelijk doordat ik weet wanneer een gebeurtenis was andere dingen uitsluiten, omdat deze bijvoorbeeld pas veel later in de toekomst gebeurde.

Okee, ja ik maak dan van elke paragraaf een samenvatting, reken maar uit hoeveel ik er dan hebā€¦

verdeR?? :stuck_out_tongue:

tja, het is gewoon heel veel werk. Dat is school gewoon.
Bij mij werkt het ook, hoe stom en clichƩ het ook klinkt, mijn huiswerk goed en uitgebreid te maken. Gs is ook het enige vak waarbij ik dat doe, maar als ik de hele periode goed op de stof in ga en braaf de opdrachtjes maak, dan weet ik vaak aan het einde van de periode nog steeds waar het over gaat en volgens mij zijn de opdrachten juist handig om te oefenen met het leggen van verbanden.

Ik leer ook 9/10 keer.
Laatst was ik voor een GS toets 2 weken van te voren bezig, kreeg ik een 4,1 terugā€¦

Ik let ook vaak op het is niet dat ik niet me best doe op school.

Ik weet niet in welk jaar je zit, maar als je in je examenjaar zit kun je een examenbundel kopen, of samengevat. Ik had ook zoā€™n bundel voor geschiedenis en daar stonden echt precies alle verbanden in (dat was een examenbundel incl. samenvatting). Dus echt:
doel - blabla
middel - blabla
gevolg - blabla

Succes!

Okee, zal eens kijken over die bundels.

Ok vandaag SE ak gehad, ging mwhauā€¦
En morgen SE gs, heb wel een spiekbriefje helaasā€¦ Maar ik hoop gewoon zo dat het eens een keer een voldoende is!