Verantwoordelijkheid.

oneens,
De natuur heeft voor niets grenzen, die moet je niet overschrijden met Ivf etc.

Idd, daar ben ik het wel mee eens, tenzij het stelletje in kwestie niet eens voor zichzelf kan zorgen (denk aan: ernstige geestelijke afwijking of zeer zwakbegaafd). Maar veel van deze mensen leven ook in een instelling en worden ook ‘in de gaten gehouden’.

Ik denk ook niet dat je echt gelukkig bent als je zonder inkomen 5 kinderen op moet voeden. Ik neem aan dat je je kinderen een goede toekomst wil geven, maar zonder inkomen wordt het behoorlijk moeilijk om die toekomst voor vijf kinderen te bieden. Ik zeg niet dat mensen zonder inkomen geen kinderen mogen krijgen, maar vijf is ook wel te veel (zelfs voor mensen die een hoog inkomen hebben).

natuurlijk, maar ik bedoel, je hebt sowieso kinderbijslag? en m’n punt is gewoon, dat je ook gelukkig kan zijn zonder geld… ookal is het zwaar. en dat iedereen, (behalve uitzonderingen, maar wie bepaalt dat ;p), arm of rijk kinderen mogen krijgen.

Ik vind niet dat de regering of de wet of whoever het recht heeft om te beslissen over of jij kinderen neemt of niet.

Huh, dat voorbeeld van dat rijbewijs vind ik nogal raar? ik zie de link met kinderen krijgen namelijk niet echt…

Maargoed, ik vind NIET dat iedereen zomaar kinderen kan krijgen. Denk aan dat meisje van 12: ze zal wel ongesteld zijn en dan dus ook officieel ‘vrouw’, maar haar lichaam is gewoon nog niet klaar voor een bevalling en geestelijk zal het ook wel niet helemaal chill zijn. Hoe kan je als kind nou een kind opvoeden?

Ook over het geval van (geestelijk) gehandicapten ben ik altijd erg twijfelachtig… natuurlijk gun ik die mensen het van harte om samen een kindje te krijgen, maar ook het kind moet gelukkig zijn. Ik had een x een programma gezien (iets van je zal het maar zijn ofzo) en daar was iemand een kind van twee gehandicapte ouders. Zij was behoorlijk depressief en het lijkt me echt superzwaar om rond je 12e geestelijk gewoon ouder te zijn dan je ouders. Dat kan gewoon niet goed zijn voor een kind.

Ik vind dat mensen dat in principe zelf moeten weten. Máár ik vind wel dat daar uitzonderingen op moeten zijn. Mensen die niet voor hun kind kunnen zorgen, en dan bedoel ik mensen met een redelijk geestelijke handicap (en dan bedoel ik dat hij redelijk ernstig is). En ook pedofielen. Dan kunnen ze hun eigen kind misbruiken, die kans moet je ze ontnemen.

Ik ben het met de stelling eens, ik vind niet dat anderen voor jou mogen bepalen of je wel of geen kinderen ‘mag’, het is iets heel belangrijks in je leven, en ik vind niet dat anderen je kunnen afkeuren voor zoiets.

En bovendien, hoe wil je het voor elkaar krijgen dat sommige mensen geen kinderen krijgen? Elke nacht bij hun bed gaan staan om te kijken of ze geen seks hebben? Of elke keer controleren of ze al zwanger zijn en dan tot abortus dwingen? Lijkt me niet echt haalbaar.

ik ben het echt met je eens… alleen zoals laats, die vrouw had een kind, kind werd uit huis geplaats, zijzelf was zwaar verslaafd… moest ze naar een inrichting, was er weer uit… kreeg nog een kind! op het laats had ze 4 kinderen, en was zwanger van de 5e… bij haar kregen die kinderen dus geen toekomst, en werden uit huis geplaatst… bij zulk soort mensen denk ik van ja, laat ze dan steriliseren ofzo? jaklinktraar?

Het blijft natuurlijk je eigen beslissing… maar als je te jong bent is het vaak beter om geen kinderen te krijgen…
al denk ik wel dat als je niet met kinderen om kan gaan dat je dat vaak wel van te voren al weet, en er niet aan begint…

Als je in de goede leefomgeving zit, het mentaal aankan en niet te jong bent: tuurlijk! Maar dat is iedereen’s eigen beslissing.

een voorbeeld, als ik alles moet opnoemen ben ik morgen nog bezig.

Nee dan baar ik later 5 kinderen terwijl ik geen inkomen heb en mijn man ook niet, en voed mijn kinderen op met rioolwater?
geld heeft er niets mee te maken; KOM OP!
hoe wil je school betalen? hoe wil je hun voeden? hoe wil je hun kleden? hoe wil je hun onderdak geven? een uitkering krijg je niet in alle landen :wink: en ookal krijg je die, dan is het nog steeds niet normaal om 5 kinderen te hebben, die kinderen hebben ook het recht om op vakantie te gaan, om speelgoed te kopen en leuke kleding te dragen, maar als jij hun bijna niks kan geven, waarom maak je dan in godsnaam kinderen? om aan te zien hoe zei elke dag huilend naar huis komen omdat ze gepest worden met hun gescheurde broek ^^? je hoeft je kind niet alles te kunnen geven, maar een kind heeft recht op lol, en dat is niet te doen met alleen maar eten, onderdak een wat kleding!

Dat over dat rijbewijs dat zei die BN’er even voor de duidelijkheid.
En nee het controleren is niet mogelijk maar ik vroeg me gewoon af wat jullie hier van vinden. :slightly_smiling_face:

Up

Ik vind niet dat iedereen kinderen mag krijgen, als mensen bv heel zwakbegaafd zijn of iets anders ‘hebben’ waardoor het kind geen normale opvoeding kan krijgen en de ouders niet in staat zijn om goed voor dat kind te zorgen mogen deze mensen geen kinderen krijgen, want ik vind dat de gezondheid en een goed leven van een kind voor gaat.
Maar aan de andere kant is er volgensmij geen wet ofzo die dat tegen kan houden en dat is natuurlijk ook niet haalbaar(ik vind ook niet dat die er moet komen want dat is wel heel erg streng, sorry het is wel een beetje tegenstrijdig).
Maar stel dat zulke mensen toch een kind krijgen en ze verwaarlozen dat kind dan wordt het toch weggehaald door een of andere instantie dus dat is toch niks? dan heb je een kind dat je waarschijnlijk geen eens mag zien omdat je er gewoon niet voor kan zorgen, dan kan je beter geen kind nemen.
Maar als zwakbegaafden wel gewoon goed voor dat kind kunnen zorgen en ze krijgen bv. ondersteuning/hulp van familie etc. dat is dan weer een heel ander verhaal want dan gaat het niet ten koste van het kind.

Naar mijn mening mag iedereen een kind op de wereld brengen als hij/zij dat wil. Dat is een basisrecht dat je niet ontnomen mag worden.

Nee, niet iedereen is geschikt om een kind te krijgen.
Gehandicapten, verslaafden, ouderen, jongeren, zwakbegaafden…
Het is gewoon asociaal om een kind te laten lijden omdat jij zo nodig een kind wilde. Een kind krijgen doe je sowieso voor jezelf, maar je gunt een mens, en dan vooral je eigen vlees en bloed, een gelukkig leven?

Ik zal jullie een voorbeeld geven.

Mijn moeder werkte als arts bij een consultatiebureau en er was eens een zwakbegaafde vrouw die maar steeds kinderen kreeg. Bleek dus dat al haar kinderen werden afgepakt (niet zomaar natuurlijk) en dat ze doorging totdat ze er eindelijk één mocht houden wat natuurlijk nooit zal gebeuren als ze niet verandert… Zij maakte zichzelf en haar kinderen doodongelukkig.