Veranderingen in het Vlaams onderwijs

Er gaat gewoon helemaal niets drastisch gebeuren hoor! Op het 1e en 2e jaar zit op de meeste scholen iedereen sowieso al gemeng met 5 vrij te besteden uren! Dit blijft gewoon zo. En vanaf het 3e moet je dan een definitieve studiekeuze maken. Dat is het enige dat tot nu toe gaat veranderen. Van samenvoegen in de 2e en 3e graad is nog helemaal geen sprake! Trouwensss, de scholen zijn niet verplicht te veranderen! Alles is gewoon zwaar uitvergroot en iedereen zit drama te maken om niks!

@ uncommonhearts : in het 1e en 2e jaar is er niet zoiets als ‘aso, tso, bso’. Iedereen heeft gewoon dezelfde basis van 27/28 en daarbij kies je nog 4/5. Wat jij deed was dus niet ‘Latijn op aso’ maar gewoon 1e jaar A met als keuzevak Latijn. Door dit soort opvattingen ontstaan er dus misverstanden.

Misschien kan er wat meer info komen in de beginpost? Zo weten velen niet waar het nou over gaat. Niet dat ik per se mee wil discussieren over iets waar ik niks over weet, maar ik wil wel graag meelezen omdat ik nieuwsgierig ben.

Edit; oh ik zie nu pas de post van Uncommon Hearts. Bedankt.

Er bestaat in de 1e graad sowieso al een opsplitsing tussen ASO en BSO. Wat is anders het BVL op het 2e jaar op alle scholen: BEROEPS voorbereidend leerjaar, deze studenten kunnen absoluut geen ASO/TSO richting kiezen op het 3e jaar, het bestaat wel degelijk.

Ik zit zelf in het onderwijs (studeer voor leerkracht Nederlands - geschiedenis) en vind het ook niet zo’n goed plan. Het komt er eigenlijk op neer dat de termen ASO, TSO en BSO verdwijnen zodat het watervalsysteem verdwijnt (je begint in ASO en zakt door naar BSO). Er zouden verdiepingsrichtingen komen (zoals talen, economie, houtbewerking), maar die gaan op hun beurt ook weer een vorm van prestige krijgen, zoals talen (met Latijn) dat hoger zal zijn dan houtbewerking.

En dat van leerlingen zelf hun vakken te laten samenstellen: slecht plan. Er zal zoveel keus zijn, dat leerlingen zelf niet meer weten waaraan ze moeten beginnen.

ik denk ook dat dat watervalsysteem ook niet echt gaat verdwijnen wat nu stel je kiest voor wetenschappen dan zijn er verschillende domijnen, theorie met de bedoeling om verder te studeren, praktijk ent theorie met de bedoeling dat je kan kiezen werken of verderstuderen, en praktijk om meteen te werken. Eigenlijk is dit dus toch het gewone ASO, TSO en BSO. Zouden er dan niet ook zijn die beginnen met het theoretische en dan uiteindelijk naar praktisch gaan? Op mijn school heb je in de derde graad nu 2 keuze uren en die zijn al moeilijk in te vullen, laat staan dat je in de eerste graad al moet kiezen. Bij TSO en BSO was het natuurlijk wel ook zo dat die keuze wat te snel gemaakt werd.

@uncommonhearts: er is idd BVL, maar dat is niet hetzelfde als BSO. Dan hadden ze het wel zo genoemd. En vanuit de A richting kan je nog naar ASO en TSO dus dat is ook niet hetzelfde als ASO.

Het feit dat het een andere naam heeft wil niet zeggen dat het verschillend is hè, dat geldt zowel voor dat zogenaamde BVL als A-richting.

Hoe kan A-richting nu hetzelfde zijn als ASO als het zowel ASO als TSO bevat?

BVL staat voor beroeps voorbereidend leerjaar. Hier komen leerlingen in terecht die niet zijn geslaagd in het zesde leerjaar. Er zijn twee opties als je het BVL hebt afgerond

1. Je gaat door naar het 2de jaar B-stroom
  2. Je gaat door naar het 1ste jaar A-stroom

In het de eerste graad heb geen termen zoals ASO, TSO of BSO. Daar gebruik je de A-stroom en B-stroom. Pas vanaf de tweede graad zit je in het ASO, TSO, BSO of KSO.
(Yeah, I know, allemaal fucking ingewikkeld)