Veranderingen in het Vlaams onderwijs

Ik zou graag een discussie beginnen over de veranderingen in het Vlaams secundair onderwijs.

Ik begrijp niet waarom ze dit zouden doen, als zwakken en sterken samen worden gezet, blijven de zwakken zowiezo zwak en de sterken vervelen zich. Aso, tso en bso moet blijven, zeker in de 1e graad, als je je moet ontwikkelen in de eerste jaren…

Wat is jullie mening?

Het was toch alleen in de eerste graad zo? Er kwamen andere richtingen en geen niveaus en op je dertiende kan je kiezen, op je veertiende moet je.

Ja precies, ik snap ook niet goed hoe de veranderingen een positieve draai kunnen geven aan de leerlingen zelf. Het was prima zoals het was naar mijn mening!

Daarin kan je toch ook al kiezen tussen aso, tso en bso? Het wordt een grote brede graad waarin iedereen bijeen zit, dit is toch ook niet goed?

Dat vind ik ook! Zelfs in het lager vind ik dat ze een scheiding moeten maken, zo kan iedereen op zijn eigen tempo voortgaan.

Nee dat is inderdaad niet goed, maar als je op je 12 een verkeerde keuze maakt kan je niet meer terug.

Dat lijkt me een beetje voorbarig, het opnieuw inrichten van lager onderwijs. Maar mijn broer is het levende voorbeeld. Hij kon niet volgen op de lagere school omdat hij niet zo snel dingen opving als zijn leeftijdsgenoten waardoor hij beter kon volgen in het BUSO-onderwijs. Momenteel wordt hij 18 jaar en zit mooi tussen zijn leeftijdsgenoten op het beroepsonderwijs om een vak te leren zodat hij over een jaar kan gaan werken maar hij zou op 13/14-jarige leeftijd nooit kunnen volgen op school in zulke algemene richtingen. Daar is hij nu eenmaal niet slim genoeg voor en daar is helemaal niks mis mee maar ik denk dat het voor personen, die in hetzelfde schuitje zitten waarin mijn broer zat, onmogelijk wordt om te volgen op school. Zij zullen het niet kunnen halen en worden hierdoor achteruit geschoven en verliezen nodeloos jaren omdat ze achterop hinkelen. Ik ben tegen het nieuwe systeem en ben ervan overtuigd dat men hier snel op zal terugkomen!

Veranderen van richting kan toch? Echt kiezen doe je pas op je 14e

Het kan zijn dat je in je tweede jaar op de middelbare school (in het huidige systeem) beslist om naar de technische richtingen te gaan en daar twee jaar later spijt van hebt. Dan kan je ofwel niet veranderen ofwel met heel veel moeite, bijlessen etc. veranderen.

Misschien even wat beter uitleggen in de beginpost. Jullie onderwijs is sowieso al anders en ik snap er geen zak van als hollander maar vind het wel interessant om over te lezen

Ik vind alles perfect zoals het is nu op dit moment. Als je met veel te algemene richtingen gaat beginnen waarin je zowat “alles moet kunnen” gaan er waarschijnlijk ook veel leerlingen zijn die buizen op vakken waar ze niet goed in zijn. Dat is goed om te weten waar je goed in bent en welke richting je moet kiezen in het 3e maar voor je het weet geven ze je meteen een B/C attest.

Never change a winning team, zeg ik altijd.

Het zit zo: In België kom je als 12/13jarige van de lagere school af en ga je dus naar de middelbare school (6 jaren). Hierbij dien je dus een keuze te maken tussen verschillende “niveaus”. Het Algemeen (ASO), Technisch (TSO) of Beroepsonderwijs (BSO), daarnaast zijn er ook nog kunstrichtingen (hier heb ik zelf geen ervaring mee en kan ik dus ook niet echt verder toelichten omdat ik niet precies weet hoe het daar in zijn werk gaat). Het Algemeen (theoretisch) onderwijs is er voor de goede/sterkere studenten, denk aan: Latijn, Wetenschappen, Economie, Technische wetenschappen, IW, etc. Vervolgens zijn er ook technische richtingen, deze zijn zowel theoretisch als praktisch (mengeling). Denk aan Handel, Sociaal technologische wetenschappen, Toerisme, Hout, Elektro-mechanica, etc. Tenslotte is er het Beroeps Onderwijs, dit is voor leerlingen die niet willen verder studeren, in tegenstelling tot de voorgaande richtingen, maar liever een vak leren zoals Kapper, Hout, Metaal, Kantoor, Voeding en verzorging, Logistiek. Vaak zie je dat studenten het proberen bij het Algemeen onderwijs en naargelang ze kunnen dit blijven volgen verder gaan op dit niveau of zakken naar een meer praktijkgerichte studierichting.

Ik neem mezelf als voorbeeld. Ik ben als 13jarige in het 1e jaar middelbaar onderwijs gestart op de richting Latijn (ASO) maar deze richting leek niet goed bij me te passen, daarom ben ik in het tweede jaar verandert naar Moderne Wetenschappen (combinatie van Economie en Techniek) (ASO). En op het einde van dat jaar kreeg ik na deliberaties een goede argumentering om op dit niveau te blijven studeren, echter vond ik mezelf niet in dit soort manier van werken passen. Ik wilde meer doen dan enkel achter mijn bankje luisteren naar een docent. Dus ik koos ervoor om in mijn 3e jaar (en ook hierop volgende jaren) te “zakken” naar TSO, namelijk een richting die me aansprak: Handel. Want het was immers de studierichting die volgde op het voorstel wat mijn school voor me in gedachten had: Economie. (Let op: het is niet verplicht om op het voorstel van een school in te gaan, het is eerder een soort richtlijn!)
Hopelijk is het na deze uitleg een beetje duidelijk geworden.

Dit heeft de regering dus willen veranderen, ze willen een algemene eerste graad creëren (1e en 2e jaar) waar alle studenten hetzelfde moeten kunnen en dus ook dezelfde vakken krijgen.
Daarbij willen ze ook meer de scholen indelen volgens groepen: Economie en Organisatie, Wetenschap en Techniek, Taal en Cultuur, … in plaats van nu scholen waar je meestal van allerlei verschillende soorten richtingen kan kiezen.

Ik wil vervolgens even zeggen dat ik geprobeerd heb het in makkelijke taal uit te leggen. Daarom ben ik vrij algemeen ben gebleven over de werking van het middelbaar onderwijs hier in België en dus ook een kijk heb gegeven op hoe ik het zie (evenals ook de voorbeelden die ik gaf, er zijn namelijk wel honderden studierichtingen mogelijk dus als jouw richting er niet tussen staat, wil ik je daarmee niet viseren). Eventuele verbeteringen daaromtrent apprecieer ik dus zeker.

Bedankt voor de duidelijke uitleg Uncommonhearts!

Wat ben ik blij dat ik de middelbare school al achter de rug heb, want ik ben zeker geen voorstander van deze ommezwaai.

Ik dacht altijd dat het Vlaamse onderwijs zo goed was en nu moeten ze het opeens gaan veranderen. Dat er enkele vakleerkrachten komen in het vijfde en zesde van de lagere school vind ik wel oke, maar ik heb gehoord dat je nu in de eerste graad middelbaar 5 keuze uren zou krijgen, klopt dit? Want ik dacht dat het juist ging over het hele gedoe dat je keuzes te vroeg moest maken.

Precies!

Die vakleerkrachten spreken zich ook tegen, ze moeten hoge besparingsmaatregelen doorvoeren maar willen wel extra leerkrachten aanwerven…
En die keuze-uren, die heb je nu ook al op vele scholen, ikzelf heb dit mogen doen in zowel het eerste als zowel het tweede jaar van mijn eerste graad middelbaar onderwijs en mijn neefjes die momenteel die leeftijd hebben, hebben dit ook, dus dat is geen grote verandering, lijkt me.

ja dat kan wel, ikzelf had toen de keuze tussen latijn en moderne, maar die vakleerkracht voor frans vind ik best wel positief aangezien ik een heel slechte uitspraak heb aangeleerd gekregen in het zesde doordat mij leerkracht die echt niet kon. Dat is natuurlijk mijn geval, ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de leerkrachten dit wel kan. Ik ben eigenlijk vooral blij dat nu niets meer te horen valt over het inkorten van de vakantie.

Ik hoop zo dat onze vakantie ook niet wordt ingekort! :rage:

Je beseft toch dat die 3 weken vakantie dan gespreid zouden worden over het schooljaar? Laat dit alsjeblieft geen topic vol reacties à la “fuck you gy stomme kut onze vakantie inkorte ea zo zit da dus” (dit is een echte reactie die ik van de CD&V Facebookpagina heb) worden.