Hee,
Wat informatie vooraf
Op zich ben ik een best sociale meid, alleen dat hangt af van de situatie waarin ik zit. Als ik met op z’n minst al 1 vriend(in) ben, dan durf ik vrijwel alles. Dan durf ik ook op mensen af te stappen, wetende dat ik altijd terug kan gaan naar die vriend(in). Ik praat ook best veel en houd nogal van kletsen, maar op sommige momenten klap ik echt helemaal dicht. Als ik in een onbekende groep kom met mensen die elkaar allemaal kennen word ik zenuwachtig en durf ik vrij weinig uit mezelf te praten.
Nu heb ik ook niet bepaald de meest spontane vriendengroep op school, en dat vind ik echt jammer. Soms verveel ik me bij hen en zou ik willen dat ik vrienden had die wat meer ‘outgoing’ en spontaner zijn. Toen we op schoolreis gingen naar Berlijn vorige week ben ik gewoon bij een andere groep gaan lopen die ik totaal niet kende toen mijn vrienden zich helemaal afzonderden en apart wilden lopen, en ik heb daar een aantal nieuwe vrienden aan overgehouden waar ik echt blij mee ben. Dit liet me alleen wel meer beseffen dat ik het jammer vind dat m’n vrienden zelf niet zo sociaal zijn(tenzij het uit de lucht komt vallen) en dat mij in het dagelijks leven ook tegenhoudt.
Nu zijn er al een aantal dingen die me bezighouden.
Volgend jaar ga ik naar een ander niveau waar ik niemand ken en moet ik nieuwe vrienden maken. Hier ben ik echt super zenuwachtig voor, vooral omdat ik bang ben dat iedereen al bevriend is met elkaar en niet zit te wachten op mij.
Ook wil ik graag een bijbaantje in de supermarkt nemen, maar er zijn een aantal dingen die me hierin tegenhouden: Ik ben bang dat ik straks bekenden tegen kom als ik daar werk, of dat ik er niks van bak(dat ik niet eens normaal vakken kan vullen) of dat niemand mij daar mag en ik heel stuntelig doe of zo. Ik vind het best eng om daar nieuwe mensen te ontmoeten.
Daarnaast vind ik het jammer dat mijn vrienden(behalve 1 vriendin dan, maar dat is heeel weinig) niet van het feesten zijn. Ik vind het hartstikke leuk om naar feesten te gaan(denk aan carnaval, koningsdag, dancetour etc etc) maar een groot deel van mijn vriendengroep heeft daar niks mee en zit liever op de bank. Zo kom ik natuurlijk nooit verder, en ik wil toch echt graag nieuwe mensen ontmoeten. Maar het stomme is dat ik altijd iemand nodig heb die me aanspoort. En dit klinkt misschien heel dom: maar zo kom je wel in contact met de leukste jongens(als je meer mensen kent).
Dus mijn vraag is
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ondanks mijn vrienden over mijn angst heen stap en toch gewoon op mensen kan afstappen/een bijbaantje durf te nemen etc? Want ik zou ook gwn vrienden willen hebben die het ook leuk vinden om te feesten etc en ik vind echt dat ik te lang in m’n comfortzone ben blijven hangen en daar wil ik echt uitstappen.
Dus iemand tips?