veranderd de middelbare school je hele leven?

ik zat pas na te denken over hoe school je leven beinvloedt.
meisjes gaan roken kleden zich anders… etc.

wat vinden jullie hier van?

:crazy_face:

xxx

Het verandert niet heel je leven, het heeft invloed ja, maar dat heeft elke fase uit je leven. De middelbare school is ook zo’n periode/fase waarin je wordt beïnvloed en jij je verder ontwikkelt. Dat er dingen veranderen of je dingen uit gaat proberen is alleen maar goed, anders kom je nog geen stap vooruit. En nja omdat de leeftijd dat je op de middelbare school zit een erg beïnvloedbare leeftijd is, kan het misschien wel lijken alsof heel je leven opeens verandert, maar dat valt wel mee.
Tenminste, zo kijk ik er nu op terug.

Niks aan toe te voegen :ok_woman:

het is inderdaat wel dat je je uiterlijk gaat veranderen…
maar niet zozeer je leven.

het klopt dat je meer aan je uiterlijk gaat denken, gaat je met andere dingen bezig houden, ontwikkeld je eigen stijl, leert nieuwe mensen kennen.
maar nee het veranderd niet je hele leven.

beetje rare vraag, iedere dag bepaalt je leven. (en ja toevallig zit je tot je 20e erg veel op school dus dat bepaalt veel van je leven) al die dingen naast scholen bepalen toch net zoveel?

en het is ook niet zo dat hoe je op school wordt/verandert, dat je zo voor de rest van je leven bent ofzo.

Je leert jezelf beter kennen en probeert nieuwe dingen, maakt nieuwe vriendinnen en vrienden. Het is best wel bepalend voor je toekomst. Ik vind dat het je leven kán veranderen.

Jaa je word ouder en gaat puberen
wil dingen uitproberen…
etc. etc.
Maar je zit er midden in
dus je merkt daar weinig van toch?

School is wel een ontzettend groot deel van je leven, vooral tot je 20e ong.
Maar dit is normaal, dus ik zou me dr niet om druk maken

Je hele leven is n beetje overdreven maar wel een groot deel!
Ik denk toch wel dat dit een van de leukste tijd is van je leven ik bedoel
hoe zie je t leven voor je … werken oll the time bleegh doe mij maar school
ook al klinkt t zo stom en is t soms ook maar ik heb het tot nu toe in iedergeval
heel erg na men zin. Oudere mensen zeggen meestal ook dat ze hun
school tijd nog wel missen & k kan dat ook wel begrijpen !

Niet echt je hele leven, denk ik.
Zelf merk ik wel dat ik echt super veel veranderd ben.
Op de basisschool durfde ik gewoon echt alles, oké; ik was soms wel verlegen enzo. Maar sinds de middelbare ben ik echt meer onzekerder geworden en praat ik moeilijker met jongens, omdat ik dus bijna niets meer durf. Maar dat kan ook aan de pubertijd liggen :roll_eyes:
Zelf vond ik de basisschool leuker, en veel gezelliger ook. (A)

Op de basischool kon ik alles doen enz…
ineens op de middel bare heb je heeel veel regels voor alles wel iets !
this gwn niet normaal meer :stuck_out_tongue:
de straffen zijn erger
en ik ben iemand die echt Brutaal is tegen de leraren …
het veranderd je helle leven !
zelfs hoe je thuis bent enz…

Tja, de puberteit en de middelbare school overlappen, dus het ligt niet alleen aan de middelbare school. Ik vind van die brugklassertjes die gaan roken altijd zo zielig, denken ze echt dat ze dat moeten doen om erbij te horen?

.

ik heb er nooit last van gehad doordat ik op de middelbare zat opeens te willen roken ofzo. je blijft nog gewoon dezelfde persoon als je in groep 8 was.
en ja, in de loop van de jaren verander je, maar dat ligt aan jou en aan de puberteit, niet aan de middelbare school lijkt me.

het verandert niet je hele leven ofzo
wel iets
en ik ben wel veranderd sinds de basisschool, best veel eigenlijk
maar dat heeft meer te maken met jezelf zijn denk ik zo
en ik denk dat je altijd blijft doorveranderen zegmaar, altijd blijft leren van bepaalde dingen. Daar ben je niet te jong of te oud voor!

Het is maar net wat je er zelf van maakt he…
Je kan ook jezelf blijven en je afsluiten van de buitenwereld,
maar ook helemaal meegaan met de flow en lekker nep doen :rainbow_flag:

Ik denk dat het wel veel invloed heeft, want je zit daar met allemaal mede-pubers zeg maar en dat heeft natuurlijk invloed. Daar kan je onzeker van worden, maar aan de andere kant leer je wel veel andere mensen kennen, jezelf beter kennen, je eigen stijl misschien. Dat hoeft niet persée iets met school te maken hebben, het is voornamenlijk de leeftijd. In mijn geval zie ik teminste dat mijn leven totaal anders is dan het was in groep 8. Maarja, het hangt ook van de persoon af natuurlijk…

het is niet echt de middelbare school die je veranderd,meer je leeftijd en omgeving