{Ver} Fiërre

Weet geen goede titel! Dus die komt nog.

-proloog/intro
Het verhaal gaat over Fiërre, een zestienjarig meisje die in het eerste jaar
van haar opleiding Reisleider zit. Zoveel zin heeft ze er in, nog één weekje.
Een aantal meisjes die bij haar in de groep komen kent ze al via Facebook.
En vandaag hadden ze met z’n alle afgesproken bij het nieuwe cafétje op het
Zandplein.

Meer/Stoppen?!

1–
Ik prop m’n iPod oortjes in m’n oren en spring de fiets op.
Het is echt heerlijk zomer weer. Een goed eind van de zomervakantie.
Ik fietste het Zandplein op en zag Amber en Ylse al zitten bij ’t café’tje.
’Hola!‘ Riep ik vrolijk. Ik zet m’n fiets op slot en schuif aan bij het tafeltje
waar ze al zaten. ’Hey Fiërre! Alles goed?’ Vroeg Amber vrolijk. ’Natuurlijk!
Dit weer maakt me helemaal vrolijk! En dat in Nederland!’ Antwoorde ik.
We lachten en zagen Lorray met een bezweet hoofd aan komen fietsen.
’Hey meiden!’ Groette ze. We maken plaats zodat ze erbij kan zitten en praten
over onze vakanties, en over de opleiding die eraan zit te komen.
Ik was de jonste, Amber en Lorray waren 17, Ylse was al 18. We bestelde een
drankje en vertelden elkaar onze toffe vakantieverhalen. Ylse was naar Aruba
geweest en jaloers luisterden we allemaal naar haar ’droomvakantie’. Ze zag
ook super bruin. Ik was ook wel bruin maar dat was ik ook al een beetje van
mezelf. ’Zeg Fiërre vertel eens over jouw vakantie!’ Vroeg Lorray nieuwsgierig.
’Ik was naar Spanje, met m’n zusje, een vriendin van haar, en één van mij.
We waren er anderhalve week, ik ben ook nog met mijn eigen familie naar Bulgarije
geweest voor een weekje. Ik heb niet veel meegemaakt, geen vakantieliefdes voor
mij dit jaar.’ En ik zette een zielig gezicht op. ’Aw dan heb ik goed nieuws voor je!’
Zei Amber. ’Huh wat dan?’ Vraag ik verbaasd. ’Er komt zo een knappe jongen bij ons!
Hij zat al bij mij in de basischool maar hij is eerst techniek gaan studeren.
Hij heeft zijn opleiding nooit afgemaakt en komt dus dit jaar bij de opleiding
toerisme!’ Zei ze vol blijdschap. ’Oh Fiër wacht maar als je hem ziet! Lang
gespierd lichaam, groene ogen en zijn lach! Oh my god…’ Zei Amber dromerig.
Ik grinnikte. Ik keek op mijn Blackberry, de tijd ging sneller dan verwacht.
We namen afscheid en ik stapte op de fiets naar mijn werk.

het is heel gek dat je maar de helft van het reactievakje gebruikt, zegmaar. voor de rest zijn het een beetje korte zinnen maar de verhaallijn lijkt me best leuk. :slightly_smiling_face:

Haha ik snap wat je bedoelt, ik had het van kladblok gekopiëerd dus daarom komt het er zo op. Ik zal proberen de zinnen langer te maken thanks :slightly_smiling_face:

Zelfde als hier boven.

EN VERDERRRRRRRRRRRR!! (L)

Ik serveerde op het strandbarretje. Het was druk dus ik kreeg meteen zes glazen op mijn blad gedrukt. ’Tafel zeven Fiër!’ Zei Tom, de baas. Ik knikte kort en gaf de gasten hun drankje. Ik schenk voor mezelf een bekertje water in. Is het écht zo warm in Nederland!? Vlug serveerde ik derest van de drankjes. Toen alle gasten rond etenstijd naar huis gingen of een ander tentje, hier kon je alleen drinken, maakte we de tafeltjes schoon en de bar. Vanavond was er weer een strandfeestje, maar ik moest weer werken helaas. Ik nam even tien minuutjes pauze en haalde wat broodjes van het restaurantje naast ons. Al etend hielp ik met de bestellingen. Een luide zomer beat vulde de ruimtes, dat zal vast van het feest zijn, de dansvloer stroomde vol en mijn ogen vielen op de DJ, ik stond volgensmij te staren want een aantal mensen keken me nogal raar aan. Snel ging ik verder met serveren. Ik pakte het volgende blad met glazen aan en liep naar de tafeltjes om de mensen hun drankjes te geven. Ik keek nog even naar de DJ en schrok toen hij oogcontact maakte. De avond ging snel en voor ik het wist zat mijn dienst er op. Ik leverde het shirtje en naamplaatje in en vertrok op de fiets. Thuis stapte ik meteen in de koude douche, het was benauwd buiten. Minpuntje Nederland… Ik haalde m’n makeup eraf en trok een kort pyjamasetje aan met ruitjes. Ik dook m’n bed in en viel al snel in een diepe slaap.

Verder :grinning:

Ik heb nog niet alles gelezen, de eerste zinnen van je tweede stukje haha!

Ik knikte kort en gaf de gasten hun drankje. Ik schenk voor mezelf een bekertje water in.

Die eerste zin schrijf je in de verleden tijd en de tweede zin in de tegenwoordige tijd. Daar moet je even op letten!

Ik zal je verhaal eens doorlezen want het lijkt me wel leuk :slightly_smiling_face:

Oooh ik weet het ;$ Ik weet echt nooit wanneer het tegenwoordige tijd moet zijn, of verleden tijd, of dat het hele verhaal in 1 tijd moet zijn :blush:

^ Ik zou gewoon een tijd kiezen waarin je het fijn vindt om je verhaal te schrijven.

dus óf alles in tegenwoordige tijd, óf alles in verleden tijd.
als je kiest voor de verleden tijd, kun je wel gewoon de ‘gesproken’ stukjes in de tegenwoordige tijd zetten.

dus bijvoorbeeld:

ik zuchtte en zei: ‘je maakt me ziek.’
op deze manier kun je wel tegenwoordige en verleden tijd door elkaar gebruiken, maar je moet er wel op letten dat je dat in je verhaal zelf niet doet!

haha, ik hoop dat je het snapt ;p