Veldonderzoek Islam.

Hoi,

Voor school moet ik een veldonderzoek verrichten over een andere cultuur, in mijn geval is dat moslims/de islam. Ik heb hierbij een aantal vragen en ik vroeg me af of iemand die moslims is deze vragen wil beantwoorden.

• Wat voor een rol speelt het geloof binnen de Islam? (denk hierbij aan het vieren van de feestdagen, het bidden, Mekka, en of het belangrijk is om naar de moskee te gaan)
  • Wat zijn de man-vrouw verhouding onder de moslims/rolverdeling binnen het gezin?
  • Hoe belangrijk is familie voor moslims?
    En ik ben ook benieuwd wat nou precies de reden is dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen/zichzelf moeten bedekken (op internet vind ik namelijk allerlei verschillende verklaringen)

Ik weet dat er geen vaste antwoorden zijn op deze vragen maar misschien kan ik door middel van verschillende antwoorden een globaal beeld schetsen.

Man-vrouw verhouding, ah zo typisch altijd bij dit soort schoolwerkjes.

Maar ik kan je niet helpen, geen moslim.

Ik heb hierbij een aantal vragen en ik vroeg me af of iemand die moslims is deze vragen wil beantwoorden.

het is moslim ;O
toch?

even over die eerste vraag hé: de islam is een geloof, even voor de duidelijkheid <_< hoe kan het geloof nou een rol spelen in de islam als de islam het geloof zelf is
ik begrijp je vraag niet echt

• Wat voor een rol speelt het geloof binnen de Islam? (denk hierbij aan het vieren van de feestdagen, het bidden, Mekka, en of het belangrijk is om naar de moskee te gaan)
    Ik snap de vraag niet 100% maar de feesten die er niet zo heel veel zijn, zijn erg belangrijk voor de moslims vooral de 2 grootste feesten en bekendste suiker en offerfeest
  • Wat zijn de man-vrouw verhouding onder de moslims/rolverdeling binnen het gezin?
    Licht er aan per gezin hoe dtreng iemand gelooft de streng gelovige de man maar bij mij thuis is het zo,n beetje gelijk maar ik bespreek niet alles met m,n vader
  • Hoe belangrijk is familie voor moslims?
    Heel belangrijk
    En ik ben ook benieuwd wat nou precies de reden is dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen/zichzelf moeten bedekken (op internet vind ik namelijk allerlei verschillende verklaringen)
    Een vrouw mag zich niet uitdagend kleden voor mannen

Ik wil er even bij zeggen dat ik niet heel streng gelovig ben draag geen hoofdddoek

Ok ik hoop dat je hier wat aan hebt! Over dit soort dingen kun je nog lang doorpraten haha :stuck_out_tongue:

En kom maar op met alle negatieve reacties!

De Islam is eigenlijk ook een levensstijl, ook omdat er islamitische staten zijn met hun eigen politie… weet niet hoe ik dat uitleg maar volgens mij is het niet alleen een geloof.

@Falling down

Draag je zelf ook een hoofddoek? Ik vind het super dat je zo uitkomt voor je geloof!

Haha dankje! Ik draag inderdaad hoofddoek :grinning:
Ik kom voor mijn geloof op omdat ik mij erin verdiept hebt.
Als klein meisje van 13 jaar ging ik mij dingen afvragen als: waarom vinden mensen mij slecht, is de islam echt slecht. Maar op de moskee leer ik juist dat ik respect moet hebben voor iedereen, zelfs voor niet moslims. Maar waarom doen die moslims dan zulke slechte dingen. En waarom plegen ze zelfmoord als dat juist in de islam een hele erge zonde is.

Nouja allerlei vragen dus, die voornamelijk door het 11-9 incident ontstonden. Toentertijd zat ik vaak op een forum waar ook een islamhoekje bij zat. Iedere keer zei ik tegen mezelf dat ik daar wel een keer op zou kijken, maar had telkens andere dingen te doen. Tot ik mij een keer verveelde en in dat islamhoekje kwam. Ik was er niet meer weg te slaan. Ik heb zóveel geleerd en gelezen en heb veel site’s bezocht. Dít was de echte islam, dáárom was ik moslima, dacht ik!
In die tijd heb ik mij dus erg veel bezig gehouden met het geloof en was zeer praktiserend. Ik had mij nooit zo goed gevoeld. Ik voelde mij echt heel vredig en rustig van binnen. Ik ben, toen ik 14 was dan ook begonnen met het dragen van een hoofddoek, en man, wat was ik blij! Niemand zag het aankomen en ik durfde het eigenlijk niet, ook nu ben ik erg beperkt in mijn durven en doen, maar toen voelde ik mij zo krachtig, omg ik kan het niet goed beschrijven, want heb zoiets nooit eerder gehad! Mijn ouders hebben nog nooit iets over een hoofddoek gezegd tegen mij en mijn zus was toen 21 en droeg geen hoofddoek.

Ok hahah dit is erg lang!! Mijn levensverhaal zowat :stuck_out_tongue:
En ik kan zo doorgaan hahaha.

Helaas ben ik de laatste tijden veel minder bezig met het geloof, maar dat komt gewoon doordat ik erg met mezelf in de knoop zit en andere shit.

@ FallingDown

Heel erg bedankt voor je reactie, daar heb ik echt veel aan.

Use Google.