Hoi,
Voor school moet ik een veldonderzoek verrichten over een andere cultuur, in mijn geval is dat moslims/de islam. Ik heb hierbij een aantal vragen en ik vroeg me af of iemand die moslims is deze vragen wil beantwoorden.
- Wat voor een rol speelt het geloof binnen de Islam? (denk hierbij aan het vieren van de feestdagen, het bidden, Mekka, en of het belangrijk is om naar de moskee te gaan)
Bedoel je in hoeverre moslims hun geloof praktiseren? Nouja, het bidden is iets dat iedere moslim hoort te doen, net zoals in iedere andere godsdienst is het belangrijk dat er aan God gedacht moet worden. Zo’n gebed is ook belangrijk omdat een persoon zo een paar minuten voor zichzelf te tijd neemt en tot rust komt, maar ook om smeekbedes te verrichten. Daarnaast zijn de enkele feestdagen erg belangrijk voor de moslims, die worden dan ook uitbundig gevierd met de familie. Geloven is dus erg belangrijk in de islam, want tsjah het is een godsdienst en daar hoor je bij te geloven he…
- Wat zijn de man-vrouw verhouding onder de moslims/rolverdeling binnen het gezin?
Ik wordt een beetje moe van dit soort vragen. Maar goed daar gaan we dan. In de islam is de vrouw en man gelijk. Tenminste, dat is de bedoeling, helaas wordt dat in vele culturen niet nagehouden. En ook doordat de vrouw een hoofddoek draagt, wordt er vaak gesproken van onderdrukking van de vrouw. (hier komen we later op terug) De vrouw hoort in de islam net zoveel rechten te hebben als de man, wel is het zo dat de vrouw bijvoorbeeld fysiek minder sterk is dan de man, dat is gewoon zo, daarom dat de man vaak aan het hoofd van het gezin staat. Maar als je kijkt naar de tijd van Mohammed. Hij was getrouwd met een vrouw die een aantal jaren ouders was dan hij, ZIJ had hem gevraagd om te trouwen én ZIJ was een rijke zakenvrouw die dus gewoon werkte. Het grappige is dat Mohammed voor haar werkte toen.
- Hoe belangrijk is familie voor moslims?
Voor moslims is familie echt heel erg belangrijk. Je hoort je familie altijd te steunen en bij te staan in moeilijke én makkelijke tijden. De grote belangrijke islamitische feesten vier je dan ook met je familie. Naast de familie moet je ook erg goed zijn voor andere mensen,een glimlach naar een ieder ander is een enorme goede daad. Ook de buren zijn erg belangrijk, je moet een goede contact met ze behouden.
In de moslim gemeenschap wordt trouwens ook vaak gesproken over: broeder of zuster. Je noemt je mede-moslim dus eigenlijk een broer of zus. Op straat zie je dan ook erg vaak dat moslim mannen of vrouwen elkaar begroeten met de: salaam aleikom(betekent: vrede met jou), ondanks dat ze elkaar niet kennen. erg mooi! helaas verwaterd dit de laatste jaren door de vele verrotte mensen.
En ik ben ook benieuwd wat nou precies de reden is dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen/zichzelf moeten bedekken (op internet vind ik namelijk allerlei verschillende verklaringen)
[b]Oke, de hoofddoekvraag. Waarom dragen die meisjes en vrouwen nou een hoofddoek? Om hun vrouwelijke schoon te bedekken. Vrouwen staan eeuwenlang voor schoonheid, liefde en al het andere moois. Hier mag geen misbruik van worden gemaakt, omdat de vrouw dit hoort te bewaren voor één man, haar man. Als een vrouw al haar vrouwelijke schoon met iedereen deelt, is er niet veel meer over voor de ene bijzondere man in haar leven. Dit had ik eens gelezen en vond ik echt prachtig beschreven: ‘‘Een vrouw is als een diamant, als die diamant door iedereen aangeraakt wordt, zal het nooit meer zo mooi worden als het eerst was, daarom moet ze beschermd worden.’’
Zoiets was het dus. De laatste tijd zie je meiden met een halve hoofddoek, plamuurlaag make-up, strakke legging dingen en andere strakke dingen die ze combineren met hun hoofddoek. Tsjah mode he…
Een vrouw die een hoofddoek draagt wordt vaak als een onderdrukte vrouw gezien. Veel Nederlanders kijken dan nóg steeds op als ze een vrouw met hoofddoek perfect Nederlands horen praten en zien dat ze een perfecte baan heeft.
de meeste vrouwen en meiden die een hoofddoek dragen, doen dat uit eigen initiatief, vooral hier in Nederland. natuurlijk er zijn landen waarbij de mannen hun vrouwen dwingen zich te bedekken, dat vind ik enorme onzin, je kunt en mag iemand niet dwingen iets te doen. [/b]
Ik weet dat er geen vaste antwoorden zijn op deze vragen maar misschien kan ik door middel van verschillende antwoorden een globaal beeld schetsen.