Veiligheids opleiding?

Hoi girlsss,

Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb al sinds de eerste klas dat ik een ‘spannende’ (Okee wauw)
opleiding wil doen. Iets met de veiligheid van mensen.

Ik zit nu in mijn examenjaar, 5 havo, en ik twijfel nog steeds.
Ik wilde best graag bij de politie, hbo & dan daarna recherche, maar er zijn vrijwel nooit vacatures daarvoor. Dus dat wordt hem niet. Het leger heb ik ook aan gedacht, maar dan heb je dienstplicht van 4 jaar, en dat vind ik nogal wat op zo’n jonge leeftijd.

Nu zijn er 2 studies waar ik nog over nadenk, namelijk Integrale Veiligheid en Security Management. Dat zijn alleen 2 studies waar eigenlijk alles theorie is, terwijl ik ook veel van praktijk houd.

Zijn er meiden die hetzelfde hebben, en andere suggesties hebben? Een tussenweg?

Alvast heeeel erg bedankt!

xxxx.

Als je meer van praktijk houdt is misschien een niveau 4 opleiding een optie?

Ik zou niet zomaar een opleiding geven omdat ‘er vrijwel nooit vacatures voor zijn.’ Als je er vanuit gaat dat je opleiding min. 4 jaar duurt, is er misschien meer aanbod. En vraag anders aan de school waar die opleiding wordt aangeboden wat voor werkmogelijkheden er nog meer zijn met die opleiding.

Misschien is de veva een optie? Is wel MBO dacht ik, maar wel praktijkgericht.

Die opleiding zou ze dan bij de politie moeten doen. Daar is de procedure dat je solliciteert op een vacature en dat je dan pas met de opleiding moet starten.
Ik hoorde trouwens dat ze de externe recherche-opleiding gingen schrappen, en dat het dan alleen nog mogelijk was om via hoofdagent door te stromen…

Trouwens TS, hoe oud ben je? Hou er rekening mee dat je voor zowel het leger als de politie minimaal 18 moet zijn. De kans dat ze je afwijzen op gebrek aan levenservaring is sowieso aanwezig bij deze leeftijd.

Ik studeer integrale veiligheidskunde, je mag me noten als je wilt! Het is inderdaad veel theorie maar wel heel interessant. Daarnaast hebben we elk kwartiel een project waar je vaak voor op pad moet (bedrijfsbezoek bijvoorbeeld). Ik heb mensen in mijn klas die bij de politie willen gaan werken, volgend mij ook iemand voor recherche.

Theorie heb je sowieso en is ook nodig. Praktijk komt vooral pas bij je stage, maar als je veiligheid interessant vind, is het zeker een leuke opleiding, heel gevarieerd ook.

Ik weet trouwens niet hoe groot het verschil is tussen integrale veiligheid en integrale veiligheidskunde.

Ik bedoelde vacatures die er moeten zijn voordat je aan de opleiding kunt beginnen. Dat is dus zo bij politie en het leger. Defensie in het algemeen dus. :slightly_smiling_face:

Ik kan je later-toegevoegde vraag niet citeren, maar ik ben 17 jaar oud. Het is niet zo dat je per se 18 moet zijn om te solliciteren. Ik ben al bezig geweest met een vacature en daar moest je 16 jaar en 9 maanden voor zijn geloof ik, iig 16 of 17. Je hebt denk ik gelijk met wat je zei over dat gebrek aan levenservaring.

Heb ik inderdaad ook al over na gedacht, maar daar twijfel ik dus alsnog over ivm het feit dat je dan soort van verplicht bent te solliciteren bij defensie nadat de veva is afgerond. En dat is nog iets wat me enigszins tegenhoudt.

Hee interessant! Ja het wordt sowieso ook wel verwacht van iemand die HBO aankan, het is logisch dat het veel theorie is. Weet jij of het een groot verschil is met de opleiding Security Managment?

Het verschil tussen Integrale Veiligheid en Integrale Veiligheidskunde is geloof ik dat laatstgenoemde meer economisch gericht is. Daarvoor moet je op de middelbare ook economie & maatschappij gedaan hebben dacht ik. En ik doe cultuur & maatschappij.

Ik heb eigenlijk geen idee wat het verschil is tussen die twee. Ik dacht alleen dat je voor Security Management ook wiskunde nodig had. Voor veiligheidskunde heb je inderdaad economie nodig. Ik heb ook C&M gedaan, maar had economie. Heb ook iemand in mijn klas die geen economie had en dit met een speciale toets toch mocht gaan doen.

Voor het verschil tussen SM en IV(K) zou ik toch even kijken op internet, bij de school waar jij denkt naar toe te willen. Ik zit trouwens op Saxion, misschien ook handig om te weten.