Vegetarische weetjes

Hey
Ik doe woensdag een show over vegetarisme en ik zou zo enkele ‘facts’ over vegetarisme willen gebruiken.
Dus, SHOUT is de boodschap!

xoxo

Voor de productie van een kilo biefstuk is tussen de 10.000 en 15.000 liter water nodig.

Vegetarisme? Is dat een bestaand woord?

Iig, wat wil je nou precies weten, als je wat duidelijker kan zijn? Ben btw al heel mn leven vegetarisch.

weetje over het vegetarisch zijn zoals het weetje van de persoon boven jou :slightly_smiling_face:
en ja, vegetarisme is een woord!

Oh okee haha, weer wat geleerd. Heb voor de rest niet echt weetjes eigenlijk…

Natuurlijk is vegetarisme een woord (’:

En ik denk dat je op www.vegetarisme.be wel wat kan vinden. Kijk zeker ook eens op hun forum. En op peta.org kan je denk ik ook veel vinden.

Misschien dat het harde laagje rond een pilletje bestaat uit gelatine? had me daar wel hard mee verschrokken… Maar je kan natuurlijk andere vormen van medicatie nemen dan, maar toch…

Of dat op een (HEMA) appeltaart ook gelatine zit. Het bovenste laagje wat glimmend is zegmaar.

Op heel veel dingen zit gelatine. Op ongeveer alles van LaPlace zit ook gelatine. Alleen maar om het een glimmend laagje te geven.

Dat vegetarisch ‘zijn’ niet bestaat. Je bent vegetariër.

misschien gezeik, maar ik erger me daar best aan haha

Oke sorry, on topic.

• Nicolette Kluijver is de meest sexy vegetariër van 2011 :’)
  • In kant en klaar mixen zitten 9/10 keer ook vlees
  • Vegetariërs eten géén vis!
  • Pescotariër eet geen vlees en wel vis.
  • 4,5% van de bevolking eet volledig vegetarisch.

En verder weet ik niks uit mijn hoofd.

Dat. Dat sommige mensen nog steeds zeggen dat ze vegetarisch zijn terwijl ze al hun hele leven vegetariër zijn. Als je vegetarisch bent, ben je een plant. Als je vegetariër bent, eet je alleen planten.
Ik ben zelf trouwens ook vegetariër.

Op heel veel ontbijtkoeken e.d. bij de bakker zit er ook gelatine.

Misschien ook nog:

• dat er in kaas vaak dierlijk stremsel verwerkt zit
  • dat er verschillende soorten vegetariërs bestaan (bv. ovo-vegetariërs, lacto-vegetariërs, ovo-lacto-vegetariërs, etc.)
  • dat er helaas nog steeds heel veel vooroordelen over vegetariërs bestaan en mensen er een negatief beeld van hebben (dat het bv. niet gezond is)
  • dat Indiërs vaak vegetariërs zijn, omdat dat met hun geloof te maken heeft
  • dat men nu veeeeel meer vlees eet dan vroeger, hoewel er nu ook veel meer vegetariërs zijn (vlees is gewoonte geworden, was vroeger een luxeproduct)

En ik vergeet nog iets. Hét boek over weetjes over vegetarisme is “Dieren Eten” van Jonathan Safran Foer. Staat er vol van en is een echte aanrader.

Even opgezocht:

• 18% van de uitstoot van broeikasgassen word door de veehouderij veroorzaakt. Dat is meer dan het wereldwijde transport (alle auto’s, vliegverkeer, schepen en treinen bij elkaar), dat uitkomt op een uitstoot van ‘maar’ 13%.
  • Voor de productie van 1 kilo kalfsvlees is 100 keer zoveel energie nodig als voor 1 kilo aardappelen.
  • Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat vissen wel degelijk pijn, angst en stress ervaren. Pescotariërs beweren meestal van niet.

En woow; dit wist ik niet. Even lang stukje tekst hoor.

Wereldwijd wordt er enorm veel voedsel verspild aan de veeteelt. Nederland bijvoorbeeld, gebruikt circa 60% van het eigen graanverbruik om vee te voeden. Maar ook derdewereldlanden verbouwen op grote schaal graan dat bestemd is voor het rijke Westen, waar het tot veevoer wordt verwerkt. Hoewel het voor landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika financieel aantrekkelijk is om gewassen zoals maïs te verbouwen voor de export, zouden deze gewassen beter kunnen worden aangewend als voedsel voor de eigen bevolking. Nu wordt bijna de helft van wat er wereldwijd aan graan wordt geteeld, gevoerd aan dieren. En dat terwijl er elke dag 40.000 kinderen sterven aan ondervoeding en een groot deel van de wereldbevolking – onnodig – honger lijdt! Ook op een ander vlak heeft de bevolking er weinig aan. De productie van voedergewassen is bijna volledig in handen van grootgrondbezitters. Zij hebben enkele mensen in dienst en verdrijven met hun grote boerderijen de keuterboeren.

Verder ook nog:

• de mix van Honig voor hachee, nasi saté & kip hawaï zijn vegetarisch :’)
    (Zolang je het natuurlijk met een vleesvervanger doet! haha)
    -

Ik geef je gelijk dat “ik ben vegetariër” inhoudelijk beter is dan “ik ben vegetarisch”, maar officieel mag het allebei: http://www.onzetaal.nl/ta…vegetarisch-zijn-vegetari

Onze Taal is trouwens taalautoriteit voor Nederland en België. Ik studeer Nederlands aan de universiteit en voor onze studie moeten we Onze Taal vaak raadplegen. Dus ik heb niet zomaar een of andere site van het internet geplukt :slightly_smiling_face:

De laatste post van mij is meer info dan concrete facts mbt milieu. Dus miss niet zo boeiend :’)