Vegetariër zijn bij vleesetende schoonfamilie

Lieve allemaal,

Ik heb al een paar jaar een lieve vriend. Hij woont nog thuis dus ik kom daar ook vaak langs, ook met het avondeten.
Ik ben al bijna mijn hele leven vegetariër, net als mijn familie. Mijn vriend en zijn familie eten vlees. Ik heb daar geen problemen mee, ik vind het prima als anderen vlees eten.

Ik merk dat ze het soms wel lastig vinden om vegetarisch te koken, maar ze doen hun best en soms kookt zijn moeder vegetarisch als ik niet eens kom eten.
Een week geleden at ik bij de schoonfamilie, mijn schoonvader ging Chinees halen. Hij kwam met eten waar alleen maar vlees in zat. Ik heb het opgegeten en zoveel ik kon het vlees eruit gehaald, maar soms was dit onmogelijk en heb ik dus ook het vlees gewoon gegeten.

Ik ben niet de moeilijkste dus ik vind het niet erg dat ik nu een keertje vlees heb gegeten, maar het zit mij wel dwars dat mijn schoonvader niet één vegetarisch gerecht heeft gehaald voor mij. Toen mijn vriend en ik alleen waren zei mijn vriend gelijk dat hij iets vegetarisch had gehaald als zijn vader niet was geweest. (ik en mijn vriend hebben niets gezegd tegen mijn schoonouders hierover) Mijn schoonvader heeft ook al meerdere keren gezegd tegen mij dat hij het niet snapt dat ik vegetariër ben. Ook dit heb ik al besproken met mijn vriend maar hij geeft aan dat het grapjes zijn van zijn vader en dat hij er niets mee bedoeld.

Ik zou graag van andere vegetariërs willen horen (met vleesetende vriend/vriendin, schoonfamilie etc.) of jullie iets soortgelijks hebben meegemaakt. En hoe gaan jullie daarmee om?

xxxxx

Ik ben niet vegetarisch, maar ik vind het ronduit onbeschoft dat hij alleen maar eten met vlees erin haalt.

Dit dus. Ik snap ook die bekrompenheid van veel vleeseters niet. Je hoeft het toch niet te begrijpen? Maar accepteren en rekening met iemand houden is wel het minste wat je kan doen.

Ik ben het eens met Pioneer en Carmenneke.

Is dit al vaker voorgevallen? Of was die keer met het Chinees eten de enige keer? Want ik snap best dat iemand het even kan vergeten maar als het al vaker is gebeurt zou ik misschien eens met je schoonvader gaan praten?

Hii Roos! jeejte wat flauw zeg van je schoonvader… kan die niet maken vind ik. En dat jij dat hebt durven opeten! Zou ik (ook al mn hele leven vegetarier) noot doen.
Ik heb wel zo iets meegemaakt, niet alleen bij de familie van mn ex vriendje, maar ook als ik met/bij vriendinnen eet.
Mensen maken er altijd zo’n probleem van… Alsof lekker eten zonder vlees niet bestaat…
De moeder van mn exvriendje was nog wel het ergst. Ik zou blijven eten en ze vroeg wat ik niet lustte (heb jij dat ook? dat je als je hebt gezegd dat je geen vlees eet niet verder durft te zeggen dat je iets anders vies vindt?), ik zei dat ik geen vlees at en ze zei dat ik dan maar mijn eigen eten moest gaan koken, want zij aten wel ‘gewoon’ etc etc…
Nou dat was de laatste keer dat ik daar at.

^Wat naar.

Ik vind het echt onbeschoft dat hij er geen rekening mee wil houden. Mijn schoonfamilie is totaal niet zo. Ze weten dat lasagne mijn lievelingseten is, dus bijna altijd als ik daar ben maakt mijn schoonmoeder dat haha.

Was het 100% duidelijk geweest voor je schoonvader dat jij bleef eten? (Ik wil altijd iets teveel van de goedheid van mensen uitgaan, haha) Zo ja, zou ik het gewoon opengooien bij je schoonvader.

Het is echt niet zo moeilijk om 1 vegetarisch gerecht mee te nemen.

ff

Dank voor alle berichten! Om even op jullie vragen in te gaan.
Het is één keer eerder voorgekomen dat ze Chinees hebben gehaald waar ze toen ook groentes met vlees hebben gehaald, toen heb ik het er ook uitgevist (was kip dus makkelijk te herkennen en het waren grote stukken). Maar, voor de rest houden ze er wel rekening mee. Schoonvader maakt dan soms opmerkingen van: ’ dat hij het jammer vindt dat er geen vlees in het eten zit want dat maakt het lekker’… Ik voel mij dan nooit zo prettig als hij zoiets zegt.

Ze wisten dat ik kwam eten, we hebben nota bene nog met z’n allen bedacht wat we wilden halen. Dus nee, hij was het niet vergeten.

Daarnaast koop ik ook zelf wel eens vleesvervangers voor ze, zodat zij dat niet speciaal hoeven te halen voor mij.

Ik vind het alleen lastig om met mijn schoonvader hierop aan te spreken, al ben ik wel geïrriteerd dat hij dit heeft gedaan (geen vegetarisch gerecht gekocht en de opmerkingen). maarja, het blijft de vader van mijn vriend…

Dank voor alle support, doet mij goed :slightly_smiling_face:

Ik zou dan toch echt met hem om de tafel gaan en zeggen dat je je zo niet welkom voelt.

(heb jij dat ook? dat je als je hebt gezegd dat je geen vlees eet niet verder durft te zeggen dat je iets anders vies vindt?)

Nee, dat heb ik niet. Want ik eet eigenlijk alles behalve vlees :stuck_out_tongue:. Vaak heb ik wel dat mensen vragen hoe ik dit vol kan houden, ‘want ik kan echt niet leven zonder vlees’. :crazy_face: Of dan vragen ze of ik alleen sla kan eten of zo…

Misschien moet ik idd maar eens gaan praten met mijn schoonvader hierover

Ik vind dat je vriend er wel wat van mag zeggen hoor.
De vriendin van mijn broertje is vegetarisch en zo moeilijk is het niet om er rekening mee te houden. Toen hun elkaar leerde kennen was ik net het huis uit, dus geen idee hoe mijn moeder het dan deed. Ik denk mijn moeder kennende dat als ze mee at dat ze dan bijvoorbeeld geen gehakt door de pasta deed, of apart. Laatst at ik slaaistamp bij mijn opa en oma, en hun waren er ook, en toen hield mijn oma de spekjes apart.
Zelfs met kerst word er voor haar gezorgd dat ze geen vlees er uit hoef te pulken, en als we met de familie uit eten gaan, gaan we ergens heen waar je ook genoeg vegetarische opties hebt.
Vind het echt nergens op slaan. Ik ben zelf super allergisch voor allerlei soorten groente, fruit, noten, soja etc. En ik snap wel hoe je je kan voelen als er geen rekening met je gehouden word.

Als het echt vaker voorkomt zou ik er zeker over praten. Want als het vaak voorkomt klinkt het inderdaad echt alsof je schoonvader zijn eigen ‘denkwijze’ per se aan je op wil leggen. Misschien eerst met je vriend zodat hij het duidelijk kan zeggen tegen je schoonvader. Als het niet vaak gebeurt kan je het hem denk ik niet zo erg kwalijk nemen. Misschien ga ik gelijk uit van het beste, maar het lijkt me vrij lastig om aan zoiets te moeten denken als het totaal niet je eigen leefwijze is.

Het lijkt me verstandig om als dit nog een keer gebeurt, het met je schoonvader te bespreken. Hij kan het dan wel niet eens zijn met je eetgewoonten of het niet begrijpen, hij hoort er wel rekening mee te houden.

Ik heb samen met mijn vriend hierover gepraat en wat mij dwarszat. Hij vond het ook niet netjes wat zijn vader had gedaan (en wat zijn vader heeft gezegd tegen mij) en gaat er met hem over praten! :slightly_smiling_face:

-

Dit. Sommige mensen reageren hier nogal fel zeg, waarschijnlijk heeft die vader niet eens in de gaten dat hij zo doet. Ze zegt toch dat haar schoonfamilie regelmatig vegetarisch kookt zelfs als ze niet komt eten? Als hij nou continu zou zitten rellen dat hij per se vlees bij het eten wilde… Niet meteen die vader aan de schandpaal nagelen.

Nee, hij was het niet vergeten. Tijdens het avondeten viel het mijn schoonmoeder op dat er in alle gerechten vlees zat (had ik nog niet gemerkt). Waarop mijn schoonvader antwoordde: ‘klopt, ik heb ook niet gevraagd om vegetarische gerechten’. Hij maakte ook geen excuses o.i.d. dat hij niets vegetarisch had gehaald.

Ik merk dat ze het soms wel lastig vinden om vegetarisch te koken, maar ze doen hun best en soms kookt zijn moeder vegetarisch als ik niet eens kom eten.

Wat ik hieruit op maak is dat je schoonfamilie over het algemeen goed hun best doen om zich aan te passen aan jouw vegetarische voorkeuren. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze ene keer dat er niks vegetarisch bij zat met opzet of slechte bedoelingen is gedaan.

Ik zou überhaupt al dankbaar zijn dat je schoonfamilie, als vleesetende familie, zich in die mate aanpast aan/rekening houd met 1 iemand die geen vlees wil eten.