Veel te veel snoepen

Dag GS’ers

Ik erger me echt dood aan mezelf. Ik snoep heel de tijd door. Als ik thuis kom van school heb ik vaak weinig energie van heel de tijd de fietsen en wil ik zo snel mogelijk suiker om terug energie te krijgen. Maar niet alleen dan, voor het slapen snoep ik ook altijd. Maar met snoepen bedoel ik dan echt een volledige zak snoep tot ik me niet meer goed voel. Het is echt verschrikkelijk ongezond maar het is gewoon een verslaving geworden. Het gaat echt van kwaad naar erger. Van een zak snoep om de 2 weken vorig jaar naar nu bijna om de dag. Want als ik 1x begin kan ik écht niet stoppen.
Elke dag als ik terug kom van school passeer ik het Kruidvat & wil ik er altijd snoep kopen. Elke keer als ik naar een winkel ga waar ze snoep verkopen koop ik wel minstens 1 zak en dan mijn andere dingen.
Maar ik ben best wel slank dus dat is geen probleem.

Iemand please tips om te verminderen? Want ik geef echt heel veel geld eraan uit & het is heel ongezond.

Geen geld op zak hebben? geld en pinpas thuis laten, kan je het ook niet kopen

Inderdaad geen geld op zak hebben, en als je dan toch snoep hebt probeer eerst eens water te drinken. Vermindert het 'honger’gevoel, en anders een stuk fruit pakken of een boterham!

Wat eet je normaal op een dag? Door dat je misschien te weinig eet opeen dag krijg je lekkere trek (ervaring).

En ipv van zoetigheid of chips te pakken kun je ook een beetje magere yoghurt / fruit pakken :slightly_smiling_face:

Als je snoep echt niet kan weerstaan kun je misschien beginnen met minderen? Dus een halve zak i.p.v een hele (en dan wat gezonde dingen erbij kopen), en op die manier het steeds meer afbouwen.

Ik eet gemiddeld denk ik. Ik ontbijt en eet 's middags een boterham & soep en dan na school snoep :stuck_out_tongue: Maar ik ben nu wel van goede wil & ga echt proberen te stoppen!

probeer na school ook een boterham te pakken en meer gezonde tussendoortjes voor je pauzes enzo

Dat is heel weinig. Als je voor ontbijt 2-3 boterhammen eet en voor je lunch ook, dan heb je na school veel minder trek.

Oh man, dat doe ik (in mindere mate) ook. Portemonnee thuislaten helpt, is alleen een beetje onhandig…

Jup dat is te weinig. Daardoor krijg je sneller trek in ongezonde dingen en ga je snoepen.
Misschien helpt het, maar probeer je anders eens aan een lijstje te houden.

Ik snap precies wat je bedoeld. Ik eet ook omdat ik moe ben, wat bij mij te zien valt. Maar wanneer je zin hebt in zoetigheid, ga dan even slapen.

Of ga s’avonds eerder slapen. En dan niet een avondje iets eerder maar ook echt élke nacht om 10 uur slapen en om 7 uur opstaan oid. Na een tijdje zal je het verschil merken.

Juist dit dus
Ik had precies hetzelfde en dit heeft mij geholpen

ik was exact hetzelfde, ik dacht altijd, buh ik word er toch niet dik van dus whatever :grinning: maar toch ben ik veeeeel gezonder gaan leven sinds november ofzo en ik heb me van die snoepdrang vooral af kunnen helpen door MEER te gaan eten van gezonde dingen. ik eet een veel groter ontbijt, grotere tussendoortjes, meer boterhammen,… zodat ik de hele dag meer binnenkrijg en nooit met een enorme honger zit. Ik eet gewoon liever veel meer van gezonde dingen dan een zak ongezonde troep ^^ en ja ik kon me ook echt letterlijk ziek eten, maar dat is al 2 maanden niet meer gebeurd nu, dus het werkt wel echt hoor! neem gewoon elke dag gezonde tussendoortjes mee naar school, ja je moet er aan denken maar het helpt echt hoor!

wat ik eet op een dag is bijvoorbeeld:

O: 40g havermout met melk en een stuk fruit in stukjes + chocolate chips/ cocos/ pindakaas/noten
T: stuk fruit + meergranen biscuitjes/ noten/ crackers/ volkorenboterham met beleg/…
L: 3vb met beleg of 2 grote vb belegd met soep of omelet erbij (ik heb wel altijd heel groot vullend brood, als het kleine boterhammetjes zijn eet ik er wel meer :p)
T: stuk fruit in stukjes met een bakje yoghurt en muesli (of een ander gezond tussendoortje)
T: als ik lang tussen middag en avondeten heb eet ik meestal nog iets van meergranen biscuitje, noten, crackers ofzo
A: wat de pot schaft
T: yoghurt met muesli, vla met muesli of noten,…

Ik heb precies hetzelfde gehad.
Het probleem is niet alleen dat je slecht eet, maar ook hoeveel geld je
er wel niet aan uit geeft.

Probeer om in één keer te stoppen.
Dat is de beste manier.

Niet af en toe aan toegeven, want dan escaleert het weer.
Hetzelfde dus als bij heel veel verslavingen.

Bij mij was de doorslag dat ik last kreeg van tanderosie.
Als ik door ging met mijn eetgewoonten, zou ik al vroeg een kunst
gebit moeten hebben. Gelukkig was ik er vroeg bij en ben ik
genezen door geen snoep meer te eten.

Nu af en toe wel een snoepje hoor :stuck_out_tongue:
maar niet zakken van de kruidvat en de D.A. haha !!!

Goodluck :slightly_smiling_face:

Zelf ben ik echt random gestopt met snoepen. Ik weet niet, had gewoon geen zin meer in die zoete hap. Wel snoep ik nog erg veel als ik het zelf haal, want dat haal ik echt waar ik trek in heb. Hou een lijstje bij van hoeveel geld je hebt uitgegeven aan snoep/tussendoortjes. Dan schrik je behoorlijk en het is een goede motivatie meteen om te stoppen :stuck_out_tongue: Dit is mijn persoonlijke tip :stuck_out_tongue:

Tip die ik vaak voorbij zien komen is het snoepen vervangen door iets anders. Zoals al wordt gezegd water drinken of doe als je echt zin heb in snoepen iets van 20 workout oefeningen (squats, push ups en dat soort dingen). Zo ga je het gevoel om te snoepen associëren met sporten en zo krijg je eerder zin in sporten dan snoepen :3 Ik hoop dat je hier iets aan heb.

Dankje voor al die tips! Ik ga gewoon proberen cold turkey te stoppen met het snoepen :slightly_smiling_face: Maar inderdaad, ik eet misschien te weinig boterhammen dus ga vanaf nu meer naar school nemen. Maar gelukkig heb ik ook echt sterke tanden want ik heb nog nooit een gaatje of andere problemen ermee gehad.