Veel studeren weinig resultaat

Hey iedereen,
Ik had vandaag weer rapport en zoals steeds weer liggen mijn resultaten veel lager dan ik had gedacht…het gebeurd elke keer dat ik teleurgesteld ben.
Ik snap het gewoon niet…ik doe super hard mijn best ik studeer voldoende en toch haal ik het klasgemiddelde of net er onder…
Ik zit in het 2de middelbaar en ik weet dat de score lager ligt dan de jaren ervoor maar toch…
En nog iets:hoe moet ik dat aan mijn mama gaan uitleggen? Steeds als iets maar een beetje boven het klasgemiddelde is zaagt ze al van:” wanneer ga je dat opnieuw studeren?” Of “vraag anders voor een bijles” en als ik studeer wilt ze altijd precies weten wat ik doe…
Wat voor zin heeft het om je best te doen als het toch niks uithaalt?!
Ppff… iemand hulp of een beetje positiviteit?
Liefs
X

Kan je je examens inkijken zodat je ziet waar je het fout hebt?

Ga naar de leerkrachten en vraag feedback. Ga naar een persoon die je met leren kan helpen. Mentor,…
En zeg ook hoe je studeert, hoelang je studeert want blijkbaar gaat er iets fout?

Soms denk ik dat ik aan het studeren ben/oefenen terwijl ik een video aan het bekijken ben terwijl ik oefen, etc etc.
Er is een groot verschil tussen dit en werkelijk aan tafel zitten en 100% bezig zijn met je studie.

Leer je soms op een verkeerde manier? Misschien is het ook wel goed om even een gesprekje aan te knopen met je moeder, dat ze je iets losser moet laten met leren voor school. Het klinkt alsof ze je een beetje onder druk zet om hoge cijfers te halen en dat kan juist het omgekeerde effect hebben. Als je cijfers prima voldoendes zijn (ongeacht of je die nou hoog genoeg vind of niet) zou je ze imo niet bij je moeder hoeven te verantwoorden.

Overigens doen je middelbare school cijfers er eigenlijk niet meer toe nadat je geslaagd bent, tenzij je perse Cum laude wil slagen of naar een hoger niveau wil, dus ik zou me er niet teveel druk om maken om zo hoog mogelijke cijfers te halen.