Veel onvoldoendes

Lieve girls… Ik zit met een groot probleem :frowning_face: ik zit nu in 5 vwo en het ging tot deze 3e proefwerkweek allemaal goed. Ik stond overal of een 6,3 of 6,7 of 7 voor (ongeveer). En voor m&o een 4.5. Dus ik stond gewoon op overgaan. Ik heb net mijn punt voor economie teruggekregen (3.9). Ik zit hier keihard te huilen en zie het niet meer zitten. Ik sta nu voor economie een 5,4 gemiddeld en doordat ik voor andere vakken gemiddeld hoger dan Eem 6 sta, sta ik op overgaan. Maar mijn punt voor geschiedenis moet ik nog terugkrijgen en ik ben daar heel bang voor. Als ik daar een 5 voor haal, sta ik een onvoldoende en niet op overgaan. Dit is mijn grootste nachtmerrie… Ik werk er zo zo zo hard voor maar krijg amper resultaat :’( ik wil zo graag over! Ik heb al bijles voor frans en m&o maar Ik kom zo! Weet niet of ik nog meer bijles per week kan! (Geen tijd ivm huiswerk) de moet zakt me in m’n schoenen en ik moet nog m&o en frans proefwerk maken… Ik durf t ook nog niet aan m’n ouders te vertellen…

Help me… Wat moet ik doen :’(

Misschien kan je wel met je mentor praten of met een andere leraar die je vertrouwt. Leraren hebben vaak nog tips, over bijvoorbeeld planningen maken of andere leermethodes gebruiken. Heel veel succes, je gaat het halen! :slightly_smiling_face:

Praat met je mentor/mentrix, mentoren hebben ervaring met dergelijke situaties en kunnen je helpen en advies geven.

Vertel het toch aan je ouders! Het is misschien moeilijk en vervelend, maar zij zouden je eventueel ook kunnen helpen (overhoren van je frans proefwerk, je helpen met een ander vak). En ik zou inderdaad naar de docenten van deze vakken en je mentor gaan. Zij zullen heus wel zien dat het eerst goed ging en nu even iets minder; ze kunnen je helpen/tips geven en je misschien een keer extra helpen voor je herkansing (neem aan dat je die wel hebt?!)
Verder rustig blijven. Ga even iets heel anders doen vandaag en begin morgen ochtend weer rustig met de andere twee proefwerken. Duik je bed in en slaap vannacht goed; dat helpt ook. (: succes!

Als je het zo moeilijk vindt, is het misschien wel beter om niet over te gaan! Sorry als dit stom over komt, dat is dan niet zo bedoelt en ik wil graag helpen… :heart:

Ik zou lekker examen doen op vijf havo. Dit deden bij mij heel veel 5 vwo leerlingen en het beviel ze allemaal even goed.

Sorry dat vind ik echt het domste advies ooit. Ze heeft een paar lichte onvoldoendes die makkelijk op te halen zijn, en dan ga je vijf jaar VWO weggooien. Ik zou gewoon doorzetten en het proberen te halen, desnoods doe je een jaartje over.

Ach meid, ik heb mensen met veel lagere cijfers het zien halen. Kalm aan, goed leren (maar dat doe je wel geloof ik) en dan haal je het wel weer op denk ik. Het zijn allemaal onvoldoendes die nog prima op te halen zijn.

Als het echt boven je niveau is zal ik examen doen op 5 Havo. Verder sta je nu nog niet heel slecht, dus je kan het nog makkelijk ophalen. Ik ken mensen waarvan hun lijst bijna het hele jaar onvoldoende was en toch nog zijn overgegaan.

I know your feeling, gewoon goed je best doen en goed opletten in de les, je onvoldoendes vallen op zich nog best mee, ik stond vorig jaar rond deze tijd 8 of 9 tekorten en ben over gegaan met 1, dus niet de moed alvast opgeven. En praten met je mentor is ook wel handig.

sws eerlijk aan je ouders vertellen !!! ik zit nu in vwo 4 en doe ook e&m. Ik maak voor gs aaaltijd samenvattingen. Kort, gebonden met voornamelijk oorzaken, gevolgen, redenen en verbanden. Dat werkt heeel goed ! gebruik voor m&o en economie youtube. Alles goed bijhouden en eerlijk zijn tegenover de buitenwereld.