Veel huiswerk en profielkeuze

Hallo allemaal,

Ik zit nu in de derde klas Gymnasium.

Ik heb echt heel veel huiswerk, ik moet elke dag wel 3 uur ofzo aan mijn huis- en leerwerk besteden. Weet iemand of dit normaal is? Ik vind het zelf heel veel.
Hebben jullie misschien ook tips om je huiswerk sneller te kunnen maken en sneller/makkelijker te leren?

Ik moet aan het eind van dit jaar een profiel kiezen, maar ik heb echt nog geen flauw idee wat ik zou moeten kiezen, want ik vind alle vakken leuk! Weten jullie hoe je er achter kan komen wat voor profiel bij je past of wat je leuk zou vinden?

Alvast bedankt allemaal!

Xxx

ik heb geen idee, maar ik wil het zelf ook weten…
beschouw dit dus maar als een upje!

http://forum.girlscene.nl/forum/school/algemeen-topic-leertips-vragen-concentratieproblemen-etc.-309862.0.html

Inmiddels zit ik in de 5e, maar ik vond 3 atheneum echt het lastigste jaar.
Zat echt veel aan schoolwerk en ook lang achter elkaar. Bij mij kwam dit, omdat je dat jaar alle vakken hebt (natuurkunde en scheikunde gescheiden, economie, beide talen nog etc.)

Heb daar geen tips voor buiten ruim van te voren beginnen met leren, samenvattingen maken.
En om erachter te komen wat je leuk vind…Ik zou ook kijken naar wat je wat makkelijker vind en wat je later zou willen doen.
Je zou ook van die studiekeuzetesten kunnen doen. Bij míj hielpen die dingen wel echt, omdat, ik eerst per se een N&G profiel wou doen, maar uiteindelijk mijn plek vond op E&M.

Veel succes !

Dank jullie wel voor het reageren!

Ik zit nu in 5 atheneum en doe E&M/C&M.
Ik had een ‘gelukje’ dat ik bar en bar slecht ben ik alles wat met bèta te maken heeft. Ook interesseert het me niet, dus was de keuze voor mij snel gemaakt.

Kijk vooral, als je alles leuk vindt, naar waar je écht goed in bent. Weet je al een beetje welke richting je op wil later? Dan zou je bepaalde dingen uit kunnen sluiten.
Maar he, als je het niet weet, geen zorgen! Jouw school gaat jou echt niet in het diepe laten vallen van: ‘zoek het maar uit’. Je gaat daar echt nog begeleiding voor krijgen en aan het einde van het jaar krijg je adviezen voor alle vakken, vindt de leraar dat jij dit aankunt of niet in de bovenbouw.

Dan over je huiswerk, vwo is gewoon zwaar, voor de een meer dan de ander. Je zit gewoon lang aan je huiswerk, maar inderdaad: samenvattingen maken, op tijd plannen, huiswerk op school maken (bij bijv. een saaie/nutteloze les) of in je tussenuren en maak af en toe keuzes. Moet je álweer die werkwoordstijden in het Engels oefenen net als vorige week? Als je het al snapt, laat dat dan zitten. Je moet ook ontspannen, want uiteindelijk presteer je dan beter.

Persoonlijk vond ik 3 vwo nog goed te doen, ik hoefde niet veel moeite te doen en in 4 vwo was ik even in shock, maar daar wen je ook weer aan. :’)

Het is normaal dat huiswerk en leren zo veel tijd kost ja. Maar dé tip is om gewoon van tevoren te beginnen. Heb je een keer geen huiswerk? Ga dan niet iets voor jezelf doen, maar maak en leer alvast vooruit. En spreek minder met je vriendinnen af, ga minder winkelen, kies minder ‘vaste’ tv-programma’s om te kijken (ik ben gestopt met GTST kijken, heb opeens 40 minuten meer in een dag), en probeer eraan te wennen dat je het zo druk hebt.
En dan over je profielkeuze, ik heb zelf NG met scheikunde, biologie, aardrijkskunde, duits, economie. Ben er heel blij mee omdat ik met deze vakken eigenlijk alle kanten op kan. En geschiedenis en jaartallen leren ligt me gewoon niet zo, dus daarom heb ik voor dit profiel gekozen. Je hebt vast wel een vak dat je écht niet ligt, kies dat dan alsjeblieft niet, want dat deed ik wel en had totaal geen motivatie om het te leren (natuurkunde) waardoor ik daardoor bijna ben blijven zitten. Gelukkig kon ik natuurkunde laten vallen :slightly_smiling_face:

Zo veel huiswerk is normaal, maar als je even 100% concentratie geeft ben je er in een paar uurtjes wel mee klaar.
Wat je profiel betreft, je krijgt nog testen en gesprekken etc dus dat komt allemaal wel goed, daar hoef je niet zo over te stressen.

Oh ik kan me niet herinneren dat dat jaar zo heftig was, alleen dat veel kinderen bleven zitten. Ja, als je veel hw hebt valt daar niet veel aan te doen, hoewel ik ook lang niet altijd mijn huiswerk maak. Qua keuze, gewoon doen wat je het leukste vindt en anders wat je het beste kan.

@Sprinkle Ik heb echt nog geen flauw idee wat ik later zou willen doen, daarom is een profielkeuze maken zo moeilijk :frowning_face: Maar bedankt voor de tips en informatie!

@flowerchild Ik heb helemaal geen tijd om tv te kijken (niet dat ik dat leuk vind) en al helemaal niet om met vrienden af te spreken door de week. Dat doe ik in de vakantie heeel veel omdat ik er verder niet veel aan toe kom (ook omdat ik aan wedstrijdzwemmen doe…)
Misschien vind ik jou profiel wel iets voor mij, dan heb ik van alles en nog wat en geen geschiedenis (wat ik echt niet kan)… Bedankt voor je reactie!

@Stanza en @Eefiye jullie ook bedankt voor het reageren!

Als je niet weet wat je wil gaan doen en je alles wel leuk vindt en kan heb ik 1 tip: Natuur en techniek. Dit is het enige profiel waar je alle kanten nog mee op kunt. Wil je economie studeren? Geen economie nodig. Wil je geschiedenis studeren? Geen geschiedenis nodig. Wil je bouwkunde studeren? WEL natuurkunde en wiskunde B nodig. Als je nu dus nog niet weet wat je wil doen en je toch alle opties open wil laten is NT hét profiel: natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde B (!), Latijn of Grieks, Engels en nog een taal of evt geschiedenis of aardrijkskunde of wiskunde D (dat is o.a. wiskunde A voor mensen die wiskunde B hebben).

Ik zit nu in 6 gymnasium en ik heb NT gekozen met Frans. Hoewel ik niet altijd even blij ben met de hoeveelheid werk die er in de bèta vakken gaat zitten, heb ik wel het idee dat ik erg goed voorbereid ben op vervolgonderwijs, welke studie ik ook ga volgen. Dit alles niet om alfa profielen af te kraken, maar ik denk dat je mijn punt wel hebt begrepen. Heel veel succes!

[color=rgb(216, 61, 95)][font=Helvetica Neue]@P✿sitive het is niet te hoog gegrepen, want meer mensen uit mijn klas of uit atheneum zijn zo lang met het huiswerk bezig…

@Nora bedankt voor je reactie! Ik zou het onthouden wanneer ik echt moet kiezen. :slightly_smiling_face:

Ik zit nu in 4 vwo en ik heb E&M gekozen. Ik moest vorig jaar testen enzo maken om te kijken wat het best bij je past. Anders moet je kijken welke vakken je leuk vindt en waar je goed in bent, want anders haal je je examen nooit. En ja, veel huiswerk heb je gewoon, kwestie van goed plannen.

toen ik in de derde zat was ik ook super lang bezig elke dag hoor. Als ik op drie uur thuis was en gelijk begon was ik soms klaar als ik ging slapen. Ik heb dan wel Grieks en Latijn erbij wat echt veel tijd kost maar toch.
Ik maakte alleen maar huiswerk voor moeilijke vakken, dat scheelt ook.

Ik ben het hier grotendeels mee eens, alleen is een selectie bij studies tegenwoordig erg streng. Als jij economie gaat studeren zonder economie gehad te hebben ga je het moeilijk krijgen.
Het profiel wat mij aangeraden werd, ik zat in eenzelfde situatie als de TS, was NT met economie, eventueel biologie. Hier kun je echt alle kanten mee op.

Ik kan me herinneren dat ik gymnasium 3 ook een verschrikkelijk jaar vond. Het is gewoon een kwestie van volhouden, dan kom je er wel doorheen!

@djesy okee