Veel huishoud klusjes

Ik heb dus een vader (geen moeder meer)
En ik moet al best veel doen in het huishouden: tafel dekken, afruimen, sokken en onderbroeken uitzoeken en bed opmaken, afhalen. En nu zegt hij net dat ik ook mijn eigen kleren moet gaan strijken en uitzoeken. Dat hij het niet meer voor mij doet. Ik wil dit echt niet, dit is toch niet normaal? Of moeten jullie dit ook doen? Ik ben 14.

Iedere ouder voed zijn kinderen anders op, de een moet meer klusjes doen dan de ander. Vergeet ook niet dat je vader alleen is en hij het anders allemaal alleen moet doen en waarschijnlijk ook werkt. Als je dan van school terugkomt en geen huiswerk hebt, kun je het makkelijk voor hem doen.

Tafel dekken/afruimen, sokken en onderbroeken uitzoeken en je bed opmaken is niet eens heel veel. Vraag anders eens rustig aan hem wat zijn reden is dat hij wilt dat je het zelf gaat doen. En als je het nu al kan is dat makkelijke voor wanneer je op jezelf gaat wonen. Heb er bij een paar meegemaakt dat ze het nooit hoefden te doen, gingen op zichzelf wonen en kwamen vaak nog met was naar mammie toe :’). Te zielig gewoon.

Ik moet dat ook allemaal doen. Op het strijken na.
Ben maar met mijn moeder alleen. De ene keer moet ik strijken en doet mam poetsen. De andere keer poets ik eens en doet mam wat meer strijken.
Dus ik vind het heel normaal ja.
Ik ben overigens 15.

Niet te snel oordelen, het kan ook zijn dat je geen wasmachine hebt of je moeder het aanbiedt om de was te doen. Hangt er vanaf wat voor situatie is. Dus niet in ALLE gevallen is het zielig.

Wat wil je dan? Dat je vader naast zijn werk ook nog eens jouw zooi op gaat ruimen? Het is doodnormaal om dit soort dingen in het huishouden te doen. Zo te horen staat je vader er al alleen voor en moet hij dus al genoeg in het huishouden doen. Beetje zelfstandigheid kan ook geen kwaad.

Wat jij opnoemt moet ik ook gewoon doen. Dat is echt niet heel veel. (:

Wel wat AngelWings zegt, we wisselen af. Soms vouw ik alle was op en dan maakt mijn moeder de bedden op of andersom :’).

Dat is toch normaal dat je deze dingen doet, je eet immers mee en je mag er dan ook wel iets voor terug doen. Over je bed, het is je eigen bed, je slaapt er zelf in, het zijn je eigen vieze lakens, dit hoeft toch trouwens maar 1x per week? Hetzelfde voor je sokken en kleding. Het zijn jouw spullen dus jij moet er zorg voor dragen.

Ik vind het trouwens bewonderenswaardig dat je je eigen kamer nog niet hoeft te poetsen.

Bij degene waar ik het over had, stond er wel een wasmachine, ze konden het alleen niet. Maar kan inderdaad zijn dat je zelf geen wasmachine hebt, zal de volgende keer wel duidelijk neerzetten dat het niet voor iedereen geld dan, :dry:

Dat moet ik ook allemaal doen (ben dan ook een paar jaar ouder), dus zo slecht heb je het nog niet. Het is alleen maar makkelijk voor later.

Dit zijn dingen die ik ook gewoon moest doen in huis, hoor. Ik hoefde dan niet te strijken of mijn kleren uitzoeken, maar zoveel moeite is dit nou ook weer niet om te doen. Ik kan best begrijpen dat je vader ook geen zin heeft om het allemaal te doen, helemaal als hij het niet kan delen met een partner.

Moet ik trouwens wel, was ik vergeten te plaatsen

Nou, dan is het nog steeds niet superveel, aangezien je ook niet elke dag je kamer hoeft te poetsen. Het is volkomen normaal, vraag maar na bij vriendinnen van je. Die zullen vast ook wel klusjes moeten doen.

Als je vader alleenstaand is en ook nog werk heeft vind ik het heel normaal.
(Ook als je vader niet alleenstaand is en geen werk heeft trouwens.)
Heel veel mensen doen dit, ook al hebben zij wel alle twee de ouders thuis.
Je bent 14 en dat vind je vader een goede leeftijd om jou wat zelfstandiger te maken.
Jij moet die dingen ook gewoon leren voor later en nog veel meer.
Zelf koken moet later ook gewoon bijvoorbeeld.

Was niet aanvallend bedoelt hoor :’].

Maar goed, ik zelf doe ook niet zo erg veel thuis. Op mijn bed verschonen, stofzuigen, bed verschonen en afwassen na hoef ik niet zoveel te doen :’]. En ik voel me nu niet bepaald iemand die zegt ‘ik kan niets in het huishouden’.

Ik snap dat je het vervelend vind, maar het is niet super veel. Zeker niet.
Ik moet ook elke dag; ‘de tafel dekken, afspoelen & vaatwasser inruimen, hond uitlaten, woonkamer en eigen slaapkamer stofzuigen.’ En ook nog een aantal keer per week de wasmachine legen en inruimen, koken en boodschappen doen. Het is veel, maar ik denk maar zo: ‘Ik mag bij mijn ouders wonen en daar hoef ik alleen maar huishoudelijke klusjes voor te doen.’

moet ik ook, heel normaal vind ik.

Iedereen moet wel klusjes doen, dat snap ik.
Maar het is heel vervelend, hij doet de laatste tijd bijna alleen maar dingen voor zichzelf. Hij komt namelijk net terug van skivakantie, waardoor ik een week bij vriendinnen moest logeren. Ik heb ook last van heimwee dan, maar ik gunde hem wel een vakantie. Nu wil hij dus over 2 maanden weer een week op vakantie. Hij denkt nu dat dat maar kan, Hij komt net terug van vakantie en er komen weer allemaal klusjes bij. Het is gewoon allemaal heel vervelend, bij die vriendinnen waar ik dan ben hoeven ze dat ook allemaal niet. Ook laten ze hun kinderen niet zo vaak alleen om samen op vakantie te gaan.

Is je moeder/zijn vrouw overleden of zijn ze gescheiden?
Misschien heeft je vader daar nog steeds last van en dat ie daarom vaak op vakantie gaat etc.

Die vriendinnen hebben andere ouders met andere normen en waarden. Waarschijnlijk is de thuissituatie ook gewoon verschillend. Je moet niet met anderen gaan vergelijken.

Nee overleden, 6 jaar geleden dus dat is het niet.