Veel afscheiding

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraagje. Sinds een paar maanden heb ik ineens veel meer last van afscheiding dan voorheen. Nu heb ik altijd wel last van afscheiding gehad maar sinds een tijdje is het dus een stuk erger geworden. Nu dacht ik eerst dat het met mijn weerstand te maken had. Een paar maanden terug heb ik namelijk een best hevige buikgriep gehad, waardoor de pil ook niet goed meer werd opgenomen die ik slikte. Ik dacht dus dat het een beetje aan mijn hormonen lag etc. die een beetje in de war waren daardoor. Nu zijn we een paar maanden verder (in die tussentijd heb ik nog een keer buikgriep gehad, weer hetzelfde verhaal) en heb ik nog steeds veel last van afscheiding. Het rare vind ik dat ik verder helemaal nergens last van heb, het stinkt niet, is niet veranderd van kleur, terwijl ze bij bijvoorbeeld bij een infectie aangeven dat je ook jeuk hebt etc…

Zijn er meer mensen die hier last van hebben of die wat ik hieraan kan doen? Ik vind het erg vervelend en ik weet niet zo goed wat ik er tegen kan doen. Ik had bij de drogist een vaginaal gelkuurtje gehaald voor een week waar ik veel goede reacties over heb gelezen maar dit heeft me ook niet geholpen.

Ik denk dat je je er niet te druk om moet maken, het is vervelend, maar waarschijnlijk niks ernstigs.
Mocht je je toch zorgen maken, vraag het dan even na bij je huisarts, er kunnen zoveel redenen zijn waarom je afscheiden kan veranderen in kleur, geur en hoeveelheid.

Ik heb het ook een jaartje of 2 gehad, en het begint nu wat minder te worden. Ik ben nu 16,bijna 17. Ben er ook een keer mee naar de huisarts geweest, maar die vertelde me dat het niks ergs is en heel normaal.
Geen zorgen maken!

Ik heb sinds een half jaar ook veel meer afscheiding dan daarvoor…
Draag nu dagelijks inlegkruisjes en een half jaar geleden had ik dat echt niet nodig.
Vind het vervelend…
Heb bij de GGD gevraagd of dit normaal was en daar zeiden ze dat veel vrouwen dit hebben.
Wat ik ga proberen om het te minderen, is vagina zeep kopen en gezonder eten.

Geen vaginale zeep kopen! :hammer:
Je hebt geen afscheiding omdat je vagina niet schoon is; je vagina kan zichzelf prima schoonhouden. Door te gaan rommelen met parfums en zeep daar raakt het juist verstoord en krijg je juist meer klachten. Vertrouw op je lichaam!
Ik heb er een paar jaar geleden ook last van gehad, je kan er niet echt iets aan doen. Hou het goed schoon met alleen water en draag ademend ondergoed (bijvoorbeeld katoen), als je inlegkruisjes gebruikt vaak verwisselen. Bij mij is het na een tijdje minder geworden, hopelijk voor jullie ook.

hormonaal

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Het stelt me toch wel gerust dat er meer mensen last van hebben. Ik lees ook vaak dat stoppen met gebruik van inlegkruisjes bij sommige mensen helpt tegen afscheiding, maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Misschien een redelijke “drastische” aanpak, maar een spiraal kan (tenminste in mijn geval) helpen! Ik verloor eerst ook veel afscheiding, maar sinds ik een spiraal heb is het eigenlijk heel veel minder geworden! Dus als je er echt last van heb, zou ik het proberen.

OT: Hoe oud ben je? Het kan ineens veranderen door hormonen namelijk als je in begin van puberteit zit. :slightly_smiling_face:

@Lavander: Ik ben net 23, maar hormonen kunnen natuurlijk altijd veranderen.

inlegkruisjes kan prima, als je ze maar vaak vervangt, gewoon elke keer als je naar het toilet gaat. Dat is misschien nog wel frisser dan de hele dag in hetzelfde smerige ondergoed rondlopen.

ik denk dat je je er niet te veel druk om hoef te maken. Ik heb het ook, best wel veel. Heel vervelend en vies. Bij mij gaat het in periode’s. Ik denk dat je er niet zo veel aan kan doen. Ik hoop dat het minder wordt