Hoi hoi
Ik ben 19 jaar en momenteel volg ik een MBO opleiding. Ik zit nu in mijn 4e jaar, het examenjaar dus. In het 2e jaar van deze opleiding kwam ik er eigenlijk al achter dat deze richting niks voor mij is. Mijn ouders zijn er echter wel heel enthousiast over en ik denk dat ik me daardoor ook een beetje heb laten beïnvloeden in mijn studiekeuze…
Maar goed, sinds ik erachter kwam vond ik het héél moeilijk om mezelf te motiveren. Huiswerk maakte ik echt bijna nooit of op het allerlaatste moment, en elk jaar ben ik met de hakken over de sloot naar het volgend jaar doorgegaan. In het begin dacht ik: ‘Oke ik vind het niet leuk, maar ik maak de opleiding wel gewoon af zodat ik in ieder geval een diploma heb.’
Maar nu zit ik in mijn examenjaar en val ik een beetje door de mand… Ik loop erg achter met bepaalde dingen en het werk blijft zich maar opstapelen. Daarnaast heb ik ook een intensief bijbaantje in de weekenden, wat resulteert in elke maandag moe op school komen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik het dit jaar zal gaan halen, en mijn ouders zouden echt héél erg teleurgesteld (en boos) in me zijn als ik het niet zou halen (overigens ben ik nog nooit blijven zitten op een opleiding ooit, dit zou voor mij de eerste keer zijn).
Dus dacht ik eraan om te stoppen (of het jaar nog af te maken?) en aan VAVO te beginnen. Ik heb namelijk wel een fantastische HBO studie op het oog, maar daar kan ik zonder een havo of mbo diploma niet aan beginnen.
Heeft er iemand hier ervaring met de VAVO? Of heeft iemand uberhaupt advies voor wat je in mijn situatie zou doen?