Vavo?

Hoi hoi

Ik ben 19 jaar en momenteel volg ik een MBO opleiding. Ik zit nu in mijn 4e jaar, het examenjaar dus. In het 2e jaar van deze opleiding kwam ik er eigenlijk al achter dat deze richting niks voor mij is. Mijn ouders zijn er echter wel heel enthousiast over en ik denk dat ik me daardoor ook een beetje heb laten beïnvloeden in mijn studiekeuze…
Maar goed, sinds ik erachter kwam vond ik het héél moeilijk om mezelf te motiveren. Huiswerk maakte ik echt bijna nooit of op het allerlaatste moment, en elk jaar ben ik met de hakken over de sloot naar het volgend jaar doorgegaan. In het begin dacht ik: ‘Oke ik vind het niet leuk, maar ik maak de opleiding wel gewoon af zodat ik in ieder geval een diploma heb.’
Maar nu zit ik in mijn examenjaar en val ik een beetje door de mand… Ik loop erg achter met bepaalde dingen en het werk blijft zich maar opstapelen. Daarnaast heb ik ook een intensief bijbaantje in de weekenden, wat resulteert in elke maandag moe op school komen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik het dit jaar zal gaan halen, en mijn ouders zouden echt héél erg teleurgesteld (en boos) in me zijn als ik het niet zou halen (overigens ben ik nog nooit blijven zitten op een opleiding ooit, dit zou voor mij de eerste keer zijn).

Dus dacht ik eraan om te stoppen (of het jaar nog af te maken?) en aan VAVO te beginnen. Ik heb namelijk wel een fantastische HBO studie op het oog, maar daar kan ik zonder een havo of mbo diploma niet aan beginnen.
Heeft er iemand hier ervaring met de VAVO? Of heeft iemand uberhaupt advies voor wat je in mijn situatie zou doen?

Ik zou niet nu stoppen met je opleiding. Je hebt nog maar een halfjaar te gaan. Als je nu stopt is het echt onwijs zonde. Je kunt toch ook gewoon na je mbo studie naar het hbo gaan? Of is het geen niveau 4 mbo opleiding?
Over je huiswerk: dan moet je in het weekend maar wat minder gaan werken en wat meer aan school gaan doen.

Ik zou zo veel mogelijk m’n best doen om dit jaar te halen. Je hebt nog een half jaar om dingen in te halen. Dan kun je in september op het hbo beginnen en heb je al een mbo diploma om op terug te vallen, want wat als je je hbo niet haalt? Dan heb je helemaal niets.

Ik heb een vriendin die de vavo doet en is er erg enthousiast over.
Ik weet niet welk niveau mbo je nu doet? Maar als je niveau 4 doet zou ik écht je best doen om dit jaar je examens te halen, ook al vind je de opleiding niet leuk, het zou dood zonde zijn.

Even op je tanden bijten en dan kun je gelijk naar HBO door met een 4 diploma over een halfjaar een leuke opleiding kiezen. Ik vind het zonde van je tijd en geld om nog een jaar extra te doen!

Als je een lager niveau doet snap ik je wel en kun je stoppen als je het echt niet leuk vind.

Om jezelf te motiveren zou je ook je HBO studie kunnen gebruiken: Als ik nu niet mijn best doe kan ik ook niet naar die leuke studie!

Ik zou in elk geval toch proberen om je MBO-diploma nu wel te halen, vooral omdat je al zoveel tijd en energie hebt gestoken in deze opleiding. Dan kun je dat halve jaartje ook echt nog wel aan (geloof me, kost misschien wat moeite in het hoofd maar ik heb precies hetzelfde gehad). Even een half jaartje op je tanden bijten en dan kun je mooi beginnen aan je Hbo-opleiding; dat is toch de beste motivatie ooit?

Ik zou als ik jou was ook je opleiding afmaken. Het is nog maar een halfjaartje en als je goed je best doet kun je het echt nog wel halen! Ik zit op vavo en het is leuk, maar ook heel pittig. Je moet heel erg veel doen aan thuisstudie. Als je daar geen motivatie voor kan vinden dan zak je heel makkelijk (en ik spreek uit ervaring). :’)

Het is inderdaad niveau 4. Het ding was meer dat ik bang ben dat ik alles niet meer in kan halen en af kan maken… Maar ik heb net een gesprek met mijn mentor gehad en hij zei dat hij me hierbij ging helpen, om alles te ordenen en alsnog af te maken. Heb het ook tegen mijn klasgenoten verteld en die wilden me ook graag helpen met aantekeningen uitlenen etc, dus dat is heel fijn. Ik hoop dat ik het nu wel ga halen!

als ik jou was zou ik zoveel mogelijk m’n best doen om tóch te proberen om dit jaar af te maken. Zo niet, dan kan je altijd nog VAVO proberen. Neem de hulp van je mentor en klasgenoten aan, vraag op je bijbaantje of je misschien minder zou kunnen werken. Of vraag of je ouders zolang even bij willen springen als je daardoor geld tekort gaat komen. Desnoods in de vorm van een lening.

Wat VAVO betreft… Ik ben na 6 jaar VWO keihard gezakt tijdens m’n eindexamens. Ik was er zeker van dat ik het hoe dan ook niet zou halen omdat ik VWO5 met niet al te beste cijfers had afgesloten en dus ook daar weer mee zou beginnen. Ik wou graag naar HAVO5, maar dat kon niet volgens school. Via de VAVO heb ik de HAVO bovenbouw in 1 jaar gedaan en dit ging wel. Je bent heel erg op jezelf aangewezen en zolang jij je best doet, dan helpen de leraren je met alles. Doet je niet je best, dan willen zij hun tijd natuurlijk niet aan jou verspillen.

Probeer je opleiding af te maken! Ik zit nu ook in m’n examenjaar, ben over 2 weken klaar. En ik wist al begin van de opleiding dat dit écht niets voor mij is. Helaas mocht ik niet stoppen van m’n ouders omdat ik

1. Leerplichtig was, ik was 16 toen ik begon.
  2. Ze hadden al zoveel geld uitgegeven aan boeken (€637,-) dus dat zou zonde zijn.

Ik ben nu 2,5 jaar verder (de opleiding duurde 2,5 jaar) en ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik doorgezet heb. Ik start in september op het HBO, ik ga Rechten doen. Iets wat me super leuk lijkt en ik had dat nooit kunnen doen als ik m’n niveau 4 diploma niet had gehaald.

Probeer dus echt even door te bijten en alles op alles te zetten. Begin op tijd met leren en projecten en ga gewoon minder werken. Hoe leuk je je baan ook vindt, school gaat boven werk.

Ik zou sowieso je opleiding afmaken, lukt dat niet kan je altijd nog naar het vavo. Ik doe nu al 3 jaar vavo en ik vind het erg fijn maar omdat je in havo 4 begint (tenzij je gezakt bent) duurt het minimaal 2 jaar voordat je klaar bent. En de studielading in havo 5 vind ik zelf erg veel, dus de opleiding versneld doen is niet echt te doen, ookal zeggen ze dat wel bij de intake. Mocht je nog wat willen weten over vavo kan je me altijd noten :slightly_smiling_face:

Ik doe de Vavo en opzicht ben ik er heel tevreden over. Het enige wat je in je achterhoofd moet houden is dat het dan (vaak) 2 jaar duurt voordat je je Havo diploma hebt. Ik zou persoonlijk heel hard mijn best doen om deze studie af te maken zodat je dan gelijk je Hbo kan gaan beginnen. Mocht je echt geen motivatie of puf meer hebben in je huidige opleiding zou Vavo wel een goed alternatief zijn.