VAVO

Hoi!
Ik ben misschien van plan om naar de VAVO te gaan om mijn HAVO diploma te halen en ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen! Kunnen jullie me wat informatie geven met hoe het daar gaat enzovoort en wat je allemaal moet doen en of het heel anders is dan het “gewone” onderwijs? Moet je bijvoorbeeld veel presenteren (volgens mij weet heel girlscene nu wel dat ik daar één groot hekel aan heb), sowieso een betoog en je profielwerkstuk denk ik he?

Maar goed, wat zijn jullie ervaringen? :grinning:

Ik zag geen ander topic, als die er wel is dan kan deze gesloten worden.

Ik heb mijn havo diploma via de vavo gehaald.

Bij de talen moet je een presentatie houden (Engels en Nederlands in kleine groepjes en Duits en Frans voor de klas) en heb je aan het einde van het jaar een mondeling. Presentatie voor pws was vak afhankelijk.

Bij ons had je ieder vak 2 keer anderhalf uur (maatschappijleer is 1x in de week) en ieder docent geeft anders les. Biologie, natuurkunde en geschiedenis was luisteren en aantekeningen maken. Wiskunde, scheikunde, maatschappijleer, aardrijkskunde en de talen kreeg je de theorie/uitleg en daarna opdrachten maken. Economie was zelfstandig werken en had je een vraag kreeg je persoonlijk uitleg.
Verder moet je voor sommige vakken een po maken en voor natuurkunde een paar proefjes doen.

Maar iedere vavo school is anders.

Welk profiel wil je gaan doen? Ik heb namelijk N&G en C&M gedaan op het vavo dus dan kan ik je per vak een beetje zeggen hoe bij ons werkt. Ik zie al wel dat het per school verschilt, want wij hoefden alleen bij Nederlands te presenteren, een betoog inderdaad. Op de havo moet je geloof ik ook als je geschiedenis volt een PO maken en die presenteren, op vwo iig niet. Ik doe dan vwo op vavo en heb vorig jaar mijn pws al gemaakt, maar waar ik op het vavo zit, hoef je je pws helemaal niet te presenteren haha.

Ik vind het vavo op zich wel goed onderwijs, maar ook dat verschilt natuurlijk per school. Het is wel veel en ik begrijp uit je verhaal dat voor jou de stof allemaal ‘nieuw’ zal zijn dus je moet wel discipline hebben. Zo moet je in één jaar voor Nederlands een stuk of acht boeken lezen op havo dacht ik, voor Engels drie en voor Duits drie (voor Frans weet ik niet). Bij ons is het ook in de les veel aantekeningen maken, bijna geen opdrachten (behalve bij wiskunde).

Je wordt niet meer net zoals op de middelbare school achter je kont aangezeten, er wordt verwacht dat je zelfstandig bent en zelf actie onderneemt als je iets niet begrijpt o.i.d. Voorbeeld: Wij moesten een leesdossier maken voor Engels, met alle opgegeven opdrachten uit Eldorado, twee zelf gekozen boeken en een opdracht over Romeo&Juliet. Dit moest 28 feb ingeleverd zijn. Mensen die het niet hadden ingeleverd op die dag, mogen geen literatuurtentamen maken en dus geen examen maken en dus geen eindcijfer engels en dus geen diploma. Dit was al aan het begin van het jaar verteld. Dat bedoel ik dus met dat je niet achter je broek aangezeten wordt. Een week of de laatste les voor de deadline word je er nog aan herinnerd dat het binnen zeer korte termijn ingeleverd moet zijn haha.

Maar goed, als je nog vragen hebt, note me dan even :slightly_smiling_face:!

Ik zit dit jaar op VAVO in Den Haag en ik heb er eigenlijk spijt van dat ik mijn VWO niet gewoon op mn oude school heb afgemaakt.
Ik heb zelf geen talen, maar sommigen van mijn klasgenoten wel. Bij de talen wordt er hier wel eens gepresenteerd ja, vooral bij Engels en Nederlands. Het is bij Nederlands wel zo dat het vooral debatteren is en dat het alleen voor 1 periode is, daarna gaan ze andere dingen doen (literatuur, etc).
Voor de exacte vakken hoef je niks te presenteren.

Docenten zitten niet achter je aan op het vavo, je moet het allemaal zelf maar regelen. Ik vind de kwaliteit van de docenten niet bijzonder goed en in sommige gevallen zelfs ronduit slecht, maar dat kan natuurlijk voor elke locatie verschillen.

De reden dat ik er zelf spijt van heb is, omdat ik het gewoon totaal niet leuk vind. Ik vind mijn docenten niet goed, ik vind de uren irritant en de mensen die op het vavo zitten zijn meestal nogal apart (hier in Den Haag dan). Eigenlijk vooral mensen die helemaal geen motivatie/ambitie/ watdanook hebben en er alleen zitten omdat het moet. Ik heb ook nog een beetje het gevoel dat het in je nadeel werkt als je een studie kiest met een zware selectie omdat je uiteindelijk toch op een ROC mondriaan op school zit. Maar dit hoeft natuurlijk niet van toepassing te zijn op jou. Overigens hebben ze hier wel een chille deadline voor het profelwerkstuk :slightly_smiling_face:

Allereerst: allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Ik wil dan E&M gaan doen vanwege de opleiding die ik daarna wil doen. Ik ga er nog eens goed over na denken omdat de meningen dus nogal verschillen maar dat is natuurlijk per school anders! Motivatie en discipline heb ik wel dus dat is het probleem niet, ik heb Verpleegkunde gestudeerd (maar moet dus stoppen) en daar moet je ook alles zelf doen.

Meer ervaringen zijn natuurlijk welkom!

Oja zo iemand zit hier ook, die eerst verpleegdkunde deed maar moest stoppen. Zij haalt wel goede cijfers maar als je gewoon je P kan halen zou ik het niet doen want ik merk wel dat zij niet erg gemotiveerd is. En het is een “moeten” school de meeste leerlingen komen er niet omdat ze “willen”

Ik doe vavo, maar ik doe het op Luzac, een privéschool. Ik vind dit zelf heel fijn, want bij vavo op een ROC krijg je niet veel begeleiding en hulp, er wordt verwacht dat je heel zelfstandig werkt.

Op de school waar ik nu zit krijg ik heel veel begeleiding. Als ik moeite heb met een vak krijg ik extra lessen, leraren leggen het net zo lang uit tot ik iets begrijp. Ik heb les in kleine klassen, meestal in met 3 andere leerlingen. Komt omdat er op mijn school in totaal maar 30 leerlingen zitten haha. Op deze school kun je bijna niet zakken, zo goed word je begeleid.

Verder zit je wel elke dag van 9 tot 5 op school, maar je hoeft dan thuis ook echt helemaal niets meer aan school te doen. Huiswerk maak je namelijk in studieuren (:

Ik moest voor Engels wel een presentatie houden, maar omdat de klassen zo klein zijn vond ik dat helemaal niet erg, het is gewoon veel persoonlijker en je kent iedereen goed. Dat vind ik zelf erg fijn. Profielwerkstuk hoef je hier niet te presenteren, en een betoog hoef je niet te houden. (Je moet overigens wel een discussie voor Nederlands doen).

Ik wilde even reageren omdat ik tevreden ben over mijn school, het is echt wel een verschil vergeleken met Vavo bij een ROC. Hopelijk heb je hier wat aan :slightly_smiling_face:

Huh hoe weet je dat ik daar zit?
Ik wil niet naar Den Haag omdat die locatie ver reizen is voor mij. Dus misschien Zoetermeer of Leiden!

S0FTW0RLDS: natuurlijk heb ik wat een je reactie! Fijn zo’n privéschool en dat had ik op mijn vmbo school ook ja, had amper huiswerk omdat alles op school werd gedaan!