Klopt, je moet 80% aanwezig zijn om toetsen te kunnen herkansen.
Ik heb echter wel in overleg met de docent en toetscoördinator een toets mogen herkansen terwijl ik te veel afwezig was.
Als je afwezig bent met een toets zelf moet je dit tijdig melden bij de toetscoördinator (dat was bij mij zo) en dan mag je wel herkansen. Hiervoor moet echter wel een goede reden zijn, ziekte, begravenis, bruiloft etc.
Of je echt problemen krijgt, weet ik niet. Is helemaal afhankelijk van de school. Het kan zijn dat wanneer je veel afwezig bent dat je gewoon op gesprek moet komen, ongeacht je goede of slechte cijfers haalt en wat je cijfers precies zijn.
Maar houd er rekening mee dat als je een keer een slechte cijfer haalt (en altijd afwezig bent) dan kun je die niet herkansen.
Ik weet niet of je uitbesteed bent. Als je uitbesteed bent en je bent teveel afwezig dan kan de school die jouw uitbesteed aan de vavo jou uitschrijven waardoor je dus niet verder kunt gaan.
Als tip geef ik je toch mee, dat je beter zoveel mogelijk naar de lessen kunt gaan. Wacht eerst even af hoe er word les gegeven en hoe de docenten uitleggen. Ik heb zelf ook een docent gehad die totaal niet kon uitleggen en dan ging ik gewoon verder werken, daar is bij mij nooit iets over gezegd.
Mijn wiskunde docent daar en tegen kon heel goed uitleggen en als ik onderwerpen begreep ging ik gewoon verder werken terwijl de klas klassikaal sommen maakten, en hij heeft dat nooit een probleem gevonden. Maar als er een onderwerp was dat ik niet begreep, lette ik goed op en deed ik mee met de klas en ging ik naar het bijles uur toe.
Bij economie was het altijd zelfstandig werken.
Hun houding naar jou is afhankelijk van jouw houding.