Vavo vraag

Hi!

Even een klein vraagje aan meiden die vavo hebben gedaan:

ik doe aankomend schooljaar vwo leerjaar 5+6 in 1 jaar. dat betekent dus dat ik aan het eind van dit schooljaar dus examen doe. wel is het zo dat ik de iets van 5 vakken dit jaar examen doe en de rest van de vakken volgend jaar.

meiden die ongeveer hetzelfde hebben gedaan: hebben we dan ook een stuk minder les met een vrije dag of zo? hoe zagen jullie roosters er ongeveer uit?

(ik leer het beste in mijn eentje met zo veel mogelijk vrije tijd; leraren verwarren me i.p.v. te helpen en heb nooit het gevoel gehad dat naar school gaan een goede invloed op mijn cijfers heeft (verwarring + domme leraren die net zo weinig als ik weten + veel tijdverspilling op school terwijl ik thuis veel meer kan doen))

whut 22 uur les klinkt perfect!! hoop echt dat ik ook zo weinig heb!
bedankt voor je antwoord ^^

Ik deed vier vakken (havo) en dit was mijn rooster:
Maandag van 08.45 tot 10.15
dinsdag van 08.45 tot 14.15
woensdag van 12.45 tot 14.15
donderdag van 08.45 tot 14.15 (incl. tussenuur)
en vrijdag officieel van 14.30 tot 16.00 maar mocht altijd de les van 10.30 tot 12.00 volgen bij een vwo klas.
Het jaar daarvoor, was ik de maandag altijd vrij, maar zat ik de dinsdags altijd van 10.30 tot 17.45 op school (incl. tussenuur) en ik nam de vrijdag vrij na overleg te hebben gehad met een docent.

Het is wel zo dat het jouw keus is of je komt of niet. Kom je niet en haal je slechte cijfers moet je op gesprek komen, maar haal je mooie cijfers dan doen ze niet zo moeilijk. Zo had ik een jongen in de klas (die ik werkelijk waar nog nooit gezien had tot dat we examens hadden) en hij haalde altijd mooie cijfers, en toen deden ze niet moeilijk.

omgggggggg dat zou echt mijn ideale rooster zijn :flushed:

ik dacht dat ze op vavo idd niet zo moeilijk deden, maar ik ken iemand die ook vavo heeft gedaan en die zei dat je voor 80% aanwezig moest zijn en dat je anders geen toetsen mocht inhalen (stel je bent een keer echt ziek tijdens de toetsen)

maar ik heel weinig aanwezig ben op school, maar wel altijd tijdens de toetsen en ik haal redelijke cijfers… dan moet ik geen problemen verwachten dus?? :astonished:

Kunnen we hier een algemeen vavo topic van maken?
Die andere is dood…

E ik wil dit ook allemaal weten.
En ben sowieso benieuwd naar meer verhalen
Ik ga ook een 1 jarig traject doen, deeltijd namelijk! Maar dan over 3 jaar verspreid.

Verschilt denk ik wel per vavo. Bij mij zijn ze daar heel streng in zeiden ze. Je mag inderdaad niet meer dan 20% verzuimen

Bij mij ook…
Maar als je ziek bent tijdens een toets kan je het wel inhalen.
Wij hadden inhaal/herkans dagen.

Waar doen jullie allemaal VAVO? :slightly_smiling_face:

bij ons waren het blokuren, en telt als twee lessen.
Weet je niet van welk vak je hoeveel uren hebt?
Meestal was het bij ons 4 lesuren per vak en bijvoorbeeld bij een ‘klein’ vak, (bijvoorbeeld maatschappijleer) had je er maar twee.

Klopt, je moet 80% aanwezig zijn om toetsen te kunnen herkansen.
Ik heb echter wel in overleg met de docent en toetscoördinator een toets mogen herkansen terwijl ik te veel afwezig was.

Als je afwezig bent met een toets zelf moet je dit tijdig melden bij de toetscoördinator (dat was bij mij zo) en dan mag je wel herkansen. Hiervoor moet echter wel een goede reden zijn, ziekte, begravenis, bruiloft etc.

Of je echt problemen krijgt, weet ik niet. Is helemaal afhankelijk van de school. Het kan zijn dat wanneer je veel afwezig bent dat je gewoon op gesprek moet komen, ongeacht je goede of slechte cijfers haalt en wat je cijfers precies zijn.
Maar houd er rekening mee dat als je een keer een slechte cijfer haalt (en altijd afwezig bent) dan kun je die niet herkansen.
Ik weet niet of je uitbesteed bent. Als je uitbesteed bent en je bent teveel afwezig dan kan de school die jouw uitbesteed aan de vavo jou uitschrijven waardoor je dus niet verder kunt gaan.

Als tip geef ik je toch mee, dat je beter zoveel mogelijk naar de lessen kunt gaan. Wacht eerst even af hoe er word les gegeven en hoe de docenten uitleggen. Ik heb zelf ook een docent gehad die totaal niet kon uitleggen en dan ging ik gewoon verder werken, daar is bij mij nooit iets over gezegd.
Mijn wiskunde docent daar en tegen kon heel goed uitleggen en als ik onderwerpen begreep ging ik gewoon verder werken terwijl de klas klassikaal sommen maakten, en hij heeft dat nooit een probleem gevonden. Maar als er een onderwerp was dat ik niet begreep, lette ik goed op en deed ik mee met de klas en ging ik naar het bijles uur toe.
Bij economie was het altijd zelfstandig werken.

Hun houding naar jou is afhankelijk van jouw houding.

ik vind het echt verschrikkelijk kut dat ik voor 80% aanwezig moet zijn dan :’) ik haat school en wil het liefst alles zonder hulp van stomme leraren doen en niet worden afgeleid door klasgenoten. thuisstudie zou echt geweldig zijn maar probleem is dat dat een stuk meer kost :’)

trouwens: stel dat ik na een paar weken besluit dat ik het te moeilijk vind, is het dan mogelijk om meteen te stoppen?

bedankt voor jullie reacties!!

Als jij niet aanwezig bent en je komt dan ineens aan van, ik vind het te moeilijk. Dan zullen zij jou vertellen dat je dan naar de lessen moet komen.
Als jij wel aanwezig bent, en jij geeft aan dat je het te moeilijk vind, dan zullen ze waarschijnlijk eerst met jou een gesprek aan gaan om te kijken wat je precies moeilijk vind etc.

Ik had vroeger ook een hekel aan school, maar ik heb het op de vavo erg naar mijn zin gehad.

Vraag me af… Heb jij geen intake gehad dan?
Want alles wat je vraagt, kreeg ik als info allemaal al. :slightly_smiling_face:
Maar op de vavo waar ik heen ga, word je in oktober beoordeeld of je door mag gaan.
Dus dan…
Staat ook op de site bij mij.
Welke vavo ga je?

Ik ga iig naar ROC Midden Nederland :slightly_smiling_face:

Elk vak dat ik had, had ik 3 uur les. Ik had vier vakken dus in totaal 12 uur les in de week :wink:

Oh god ik moet er niet aan denken 5 en 6 in één jaar. Chapeau als dit jou gaat lukken, dan ben je echt mijn held.

ja ik heb mijn intake gehad maar totaal niet hierover gepraat of zo :’) ze keek mijn cijferlijst door, besprak welke vakken ik t eerste jaar wilde doen en daarna ff de kosten bespreken en dat was 'm. weet eigenlijk niet eens wanneer ik moet beginnen XD

wil liever niet kwijt waar ik vavo ga doen (anonimiteit ;p)

+ daarbij 2 nieuwe vakken (natuurkunde + frans waar ik de basis niet eens van ken). ik verwacht helemaal geen kut en zou het heel ok vinden als ik zak. ik kan heel hard gaan zitten blokken, maar als het niet lukt , weet ik iig dat ik het geprobeerd heb

Als jij zoveel basis mist van 2 vakken, moet je wel echt naar de lessen toe gaan. Is alleen maar in jouw voordeel.
Maar als het goed is, heb jij na je intake een pakketje papieren meegekregen. Jouw onderwijsovereenkomst moet hier bij zitten, waar je de boeken moet bestellen, een papiertje waarop staat welke vakken je doet en een papiertje met de dag van introductie (als je die hebt) en de dag waarop de lessen beginnen. Ik heb dit pakketje beide jaren gekregen.

No offence maar als je die instelling uitstraalt op school gaat dit je niet lukken. Op de Vavo waar ik les volg wilden de leraren je gerust uren na school helpen met vakken waar je het heel moeilijk mee hebt, voorwaarde is wel dat je inzet toont en een positieve uitstraling hebt. (En geloof me, leraren op de Vavo kunnen wonderen verrichten zolang jij je inzet)