Vavo deelcertificaten VWO Scheikunde, Natuurkunde, Wiskunde B. Ervaringen?

Hello,

Volgend jaar kom ik in mijn examenjaar VWO. Ik heb een verkeerd profiel gekozen voor wat ik later wil worden. Studies die mij aanspreken zijn psychobiologie, biomedische wetenschappen en zelfs geneeskunde. Voor al die studies heb ik de vakken scheikunde en natuurkunde in ieder geval nodig. Nu zou ik die vakken willen halen op de vavo, dus in 1 jaar die drie vakken. (Het vak biologie heb ik wel in mijn profiel)

Nu wil ik vragen of er hier misschien mensen die weten of dit haalbaar is? En of er mensen zijn die dit gedaan hebben en hoe ze dat jaar ervaren hebben. Ik beb09er43333333333333333333333333333 ← ho dat was mijn kat. Ik heb hele positieve dingen gehoord maar ook minder positieve dingen, dus ik ben benieuwd :slightly_smiling_face:

wil je na je vwo die vakken nog halen of tijdens je laatste jaar vwo? want dat laatste lijkt me heel zwaar als je bovenop de normale stof nog voor drie vakken de stof van drie jaar in één jaar erbij doet.

Scheikunde zal je waarschijnlijk wel lukken, maar ik heb mijn twijfels over natuurkunde. Meestal wordt dat door de meesten als moeilijk beschouwd. Maar misschien zal het jou wel lukken daar kan ik niets over zeggen!

Ik wil het na mijn vwo doen! Ik weet wel zeker dat ik dan genoeg motivatie gaan hebben om het te halen. Ik ben vooral heel benieuwd naar ervaringen

Met genoeg motivatie is het zeker haalbaar, vavo is wel veel zelfstudie, maar drie vakken moet kunnen. Pas wel op dat je daarnaast niet te veel gaat werken (weet niet wat je van plan bent, om naast de vavo te gaan doen)
Natuurlijk zijn het wel vakken die je een beetje moeten liggen.

ah okée, de vakken liggen me wel, stond er in de 3e in ieder geval zevens en een acht voor + ik vond het leuk en vindt het ook leuk (:

Ik wil er wel bij gaan werken, maar die vakken halen gaat natuurlijk voorr

Ik adviseer je om bv een mbo studie verpleegkunde te doen, en ondertussen de drie vakken via een vavo (let wel, de meeste vavo’s willen dat je eerst een jaar die vakken op de havo doet en dan pas vwo, dus je kan beter naar bv de Boswell Beta gaan of de Open Universiteit) of de vakken doen via een staatsexamen! Dan voldoe je aan de toelatingseisen van bv geneeskunde, en door het mbo verpleegkunde heb je meer kans om toegelaten te worden via een decentrale selectie. :slightly_smiling_face:

En oh, mbo raad ik je aan omdat als je hbo doet, dat af gaat van je stufi hbo/wo. Je hebt namelijk 4 jaar recht op mbo stufi EN 4 jaar recht op hbo/wo stufi.

Je kan ook via CCVX (centraal voorexamen) die certificaten halen! Is allemaal zelfstudie, dus dan kun je alles zelf indelen.
Is geloof ik ook goedkoper & je houdt je recht op stufi dan

Maar wanneer heb je die vakken voor het laatst gehad? En hoe goed was je er in? Ik schat de kans heel klein in dat het lukt. Als je dat nou in 2 jaar doet, dan is de kans een stuk groter dat je het haalt, maar in 9 maanden die 3 moeilijke vakken??? Je kan het altijd proberen, maar ik zou er niet op rekenen.

Denk aan 5 à 6 hoofdstukken per vak per toetsweek… voor 3 vakken die je niet hebt gehad…

Ik doe zelf ook vwo op de vavo en ik vind het niet makkelijk, terwijl ik wel echt heel veel doorzettingsvermogen heb… Ik raad je dus echt aan om die vakken in 2 jaar te doen.

Oh shit, ik had door moeten lezen :stuck_out_tongue: je stond er 7’s en 8’en voor, hmmm, dan zou het je nog best kunnen lukken. Al zou ik me als ik jou was, in de zomervakantie van volgend schooljaar nog heel veel gaan voorbereiden, dat zal vast helpen.

Inderdaad alvast even voorbereiden en kijken of je de stof snapt. In de 3e stond ik ook een 9 voor scheikunde maar in de jaren daarna is dat drastisch gezakt. Onderschat het dus niet

Heb je een punt mee. Ik stond in de 3de een 9 voor bio op mijn eindlijst, en als ik voor een toets 0,1 hoger had gescoord, een 8 voor scheikunde! (dus ik had een 7 op de eindlijst)
Ik stond de jaren erna, behalve in de zesde, altijd onvoldoende voor scheikunde op de eindlijst.
Uiteindelijk heb ik het vwo, dit jaar in 2014, gehaald met een 6 voor scheikunde (SE 6,6 CE 5,1) en een 6 voor biologie (SE 6,7 CE 5,2)

In 2 jaar doen wil ik écht niet, dat vind ik veel te lang en dan ben ik eerder bereid om via psychologie bij neuropsychologie te komen bijv. En mm geneeskunde durf ik eigenlijk al niet te proberen omdat ik mezelf nog niet gemiddeld een 7 zie halen voor mijn CE’s, en heb je lager dan wordt je echt niet ingeloot. Dan is het wel zonde om daarvoor nog mbo gedaan te hebben

Maar dat ik die drie vakken wil weet ik wel zeker. Duuus ik moet maar even goed gaan nakijken of ik bij de vavo hier gewoon in 1 jaar die deelcertificaten kan halen. Je kunt ook bijvoorbeeld bij de loi deelcertificaten halen, maar zoveel zelfstudie en er helemaal alleen voor staan lijkt me niets. Daarom sprak vavo me wel aan omdat je daar nog wat begeleiding hebt.

Ik onderschat het ook echt niet haha, het zal wel een moeilijk jaar worden. Ik zou willen dat ik er dit jaar al wat aan kon doen, maar het is mijn examenjaar dus ik zal het al heel erg druk gaan krijgen :c

Ik hecht ook niet echt waarde aan het feit dat ik zo goed stond voor scheikunde en natuurkunde. Ik weet wel dat die vakken me beter liggen dan de rest op vwo wat ik nu allemaal doe :’) Biologie ligt me ook echt en dat vind ik ook leuk!

Ik lees nu ook dat je de deelcertificaten ook bij NHA kunt halen. Je krijgt daar ook begeleiding (via internet) en je krijgt ook cijfers. Maar je wordt daar ook echt klaargestoomd voor het examen. Mm én het is goedkoper.

upupup

uuup? Iemand die hetzelfde heeft gedaan?

Ik denk dat het zeker haalbaar is, maar het is misschien aan te raden om volgend jaar nog even rond te vragen bij leraren op je huidige middelbare school voor een beetje hulp. Misschien kan je boeken lenen van de 3e en 4e klas van scheikunde en natuurkunde om een beetje te herhalen / in te lezen voordat je begint aan de vavo.

De meeste vavo-opleidingen behandelen namelijk in realiteit alleen de 5e en 6e en niet de 4e klas qua stof, dus je mist dan wel een belangrijk jaar.

Voor wisB zou ik me even goed inlezen in de vervolgopleidingen die je interesseren, want vaak heb je dat helemaal niet nodig en volstaat wisA prima (zoals bij geneeskunde en bmw)!

Zat mensen via de vavo in Den Haag schijnt het… Maar daar moet je het eerst een jaartje op havo-niveau proberen, en daarna de vakken opnieuw doen, maar dan op vwo-niveau. Dus dan ben je twee jaar extra bezig.

Aah dankjewel! Dat is inderdaad een heel goed idee! Opzich zou ik er ook wel tijd voor moeten hebben ergens dit jaar, ik ga het denk ik gelijk bespreken met mijn mentor als school begint. Ik dacht er sowieso al aan om een wiskunde B boek te bestellen

Ik twijfel nog wel een beetje over wiskunde, maar bij psychobiologie krijg je bijvoorbeeld hele moeilijke statistiek, ergens leek het me wel handig